zondag 11 oktober 2015

Tijm hoestsiroop zelf maken

Nu het herfst is, de blaadjes kleuren, het kouder wordt en iedereen weer gaat snotteren en hoesten, is een lekkere en goede hoestsiroop onmisbaar in je (medicijn)kastje. Van alle dingen die ik vorig jaar maakte, vinden mijn kinderen de hoestsiroop toch wel het allerlekkerst. Dus een beetje hoesten is  niet zo erg!

Hoestsiroop is echt lonend om zelf te maken! Een simpele hoestsiroop van bijvoorbeeld Kruidvat eigen merk, kost toch al gauw zo'n 5 euro voor een flesje. En dit is zó gemakkelijk te doen, dat ik het graag met je deel.

Ik maakte vandaag een voorraadje Tijmsiroop. 
Tijm is verzachtend voor je keel, werkt slijmoplossend bij hoest en versterkt de longen. 
Dit komt omdat het de etherische olie 'thymol' bevat, wat een ontsmettingsmiddel is met antibacteriële eigenschappen.

Kortom: pluk tijm uit je kruidentuin of koop een vers bosje op de markt. Vooral in september is de geur het meest aromatisch, maar je kunt tijmsiroop eigenlijk het hele jaar door maken.


Tijm hoestsiroop

Ingrediënten:
  • tijm
  • water
  • rietsuiker

Hoe maak ik het klaar:
Het lijkt dat ik vergeten ben de hoeveelheden bij de ingrediënten te zetten, maar dat heb ik expres gedaan. Pluk eerst de tijm, zoveel als je kunt.
Weeg de tijm, was ze onder stromend water en weeg af.
Neem dan acht keer zoveel water en doe dit samen met de tijm in een pan.
Breng aan de kook en kook gedurende 10 minuten door.

Je hele keuken geurt heerlijk naar tijm, dat kan ik je verzekeren. Wanneer je erg snotterig bent, ga dan met je hoofd boven de pan hangen en je hebt gelijk je stoomkuurtje gehad.

Giet het hete mengsel door een zeef met daarin een kaasdoek en filter alle blaadjes en takjes eruit.

Voeg vervolgens de rietsuiker toe en neem hiervoor twee keer zoveel als de eerder gewogen tijm.
Breng het mengsel al roerend aan de kook. De suiker lost goed op en de hoestsiroop gaat indikken.
Laat het nog 15 minuten zachtjes doorkoken.
Let op! Wanneer de siroop afkoelt wordt het altijd nog wat dikker.
De siroop mag wat stroperig worden, maar een dunne siroop is ook prima te gebruiken.
Giet de siroop gelijk in goed schoongemaakte flesjes.

Rekenvoorbeeldje:
Ik had 140 g  tijm, voegde (afgerond) 1,2 liter water toe en vervolgens 280 gram suiker.

Het is belangrijk om schoon te werken, zeker als je dingen langere tijd wilt bewaren. 
Suiker heeft een conserverende werking. Deze hoestsiroop is in de koelkast (of een koele kelder) ongeveer een jaar houdbaar. En dat zonder schadelijke toevoegingen!
                     

Ik krijg nog eens een flesjes-tic. Maar deze zijn echt toepasselijk en té leuk, niet?!

Geen opmerkingen: