donderdag 10 maart 2016

Lunch: komkommer met noten

Vanmorgen heb ik eerst eens heerlijk gezwommen. Dat was weer even geleden, maar sinds mijn kleutertje op school zit, kan ik weer een beetje zelf mijn dag indelen. Ik vind het zo lekker.... in het water baantjes trekken. Ik deed er 120! Zwemmen is een gezonde sport waarbij je ongemerkt aan je spieren en conditie werkt, bijna nooit een blessure oploopt en ondertussen heel wat calorieën verbrandt.

Na zo'n gezonde start van de dag, houd ik dat graag vast met een gezonde lunch.
En vanmiddag at ik een lunch van alleen komkommer en noten.


Een keer iets anders dan brood of een salade. Het past prima in allerlei diëten hoewel ik het idee heb gehaald uit het 'Leven lang fit'.
Ik eet het regelmatig en je kunt met de noten lekker variëren.
Komkommer bevat veel vocht, wat goed combineert met de noten. Je eet geen koolhydraten en toch geeft deze lunch je een verzadigd gevoel.  De noten smaken wat zoet, gebruik ze natuurlijk ongebrand en ongezouten!! Noten zitten vol eiwitten en bevatten onverzadigd vet (het gezonde vet). Dit geeft voor langere tijd een vol gevoel. Zorg dat je ze goed en langzaam kauwt, dan haal je er het meeste uit.

Hoe maak ik het klaar:

  • Neem een middelgrote, biologische komkommer (onbespoten, die heeft rustig kunnen groeien aan de plant en dát proef je!)
  • Neem een half kopje noten (gekraakt, ongebrand en rauw!)  Hier zitten alle voedingsstoffen nog in.  Je kunt een mengsel nemen van walnoten, hazelnoten (uit mijn eigen voorraadje) en amandelen, zoals ik deed.  Maar varieer gerust. Paranoten zijn erg lekker, je kunt ook zonnebloempitten toevoegen....

    .


In de herfst had ik twee potten met walnoten verzameld en één vol met hazelnoten.
Ze groeien gewoon in de vrije natuur, hier in de stad. Ik bewaar ze in de schil en kraak ze pas als ik ze nodig heb. Op deze manier kan ik ze bijna een jaar bewaren.

Voor deze lunch is het super!



Voeg echter niks anders toe. Geen dressing, geen rozijnen,  geen pinda's (die groeien in de grond en behoren niet tot de noten).
Just simple!


















Snijd de komkommer overlangs door,  dan in dikke plakken en vervolgens in blokjes.


Snijd de noten eventueel wat kleiner.
Schep door elkaar in een schaal, en.....
Eet smakelijk!

 

Geen opmerkingen: