maandag 7 maart 2016

Moestuinieren begint in de winter



Ik wil hier beginnen met een serie berichten over de moestuin. Wat er  van week tot week te doen en te zien is in de tuin..
Daar beschrijf ik wanneer ik wat zaai, wat er groeit en geoogst kan worden. Over de plannen en planten dus.....
Ik hoop dat jij er  tips of inspiratie kan vinden. Dat kan zelfs als je geen eigen moestuin hebt. Sommige planten zijn al tevreden op een klein stukje grond, of in een pot op een balkon, of binnen....
En moestuinieren is zó vreselijk leuk!

Nu is het nog winter, maar ik heb zeker al op meerdere fronten een begin gemaakt met en voor het moestuinseizoen. Met een eigen tuin heb je rustige tijden, maar er valt ook elke keer wel wat te doen.

Ik kan erg genieten van die eerste, heerlijk zonnige dagen.
Dan krijg ik al echt de tuinkriebels.

Toch nog even dit  winterse plaatje. Gemaakt op vakantie, door mijn dochter Faye. Het ziet er daar mooi uit, maar het duurde maar 10 minuutjes: natte sneeuw en hagel.

Het geeft wel aan dat het nog alle kanten op kan gaan met het weer.
Dus lekker sla in de kas zetten, is nog geen goed idee. Ook daar kan het nog vriezen.
En dat is ook gebeurd. Half februari waren mijn slaplantjes (die ik in november nog had gezaaid...)  bevroren.....
Het zag er zielig uit en ik dacht echt dat ik ze wel weg kon doen. Maar ik heb tegen ze gepraat, ze laten ontdooien en nu staan ze binnen weer uitbundig te groeien.
Sterke plantjes, hoor! Alleen..... wanneer kunnen ze nu weer naar buiten......?

Er valt altijd  wat te beleven in de tuin!
Oh ja? Ja.....

Ik oogst deze periode ècht de laatste groentes uit mijn tuin. De boerenkool is op, de spruitjes zijn op, de snijbiet hoort al lang weg te zijn, de aardpeer is zo goed als op. Maar waar ik niet kan kijken, groeit nog wat door: wortels en knollen onder de grond. Ik oogstte pas nog een kilo wortels voor mijn Marokkaanse stoofpot, maar het zijn wel de allerlaatsten....

Mijn twee kassen, één bij huis en één in mijn moestuin, liggen kaal en leeg te wachten op zaad of plantjes....
Er zijn natuurlijk planten die tegen vorst kunnen. En die ga ik daar alvast zaaien!!
Ik had spinaziezaad bewaard van vorig jaar.
Eigenlijk kan dit heel goed tegen vorst en kan het al in de koude grond gezaaid worden.
Omdat mijn tuin er nog wat verwilderd bij ligt, met veel onkruid en geen losse grond, zaai ik de eerste spinazie begin februari alvast in de kas.
Ook zaai ik in mijn kas bij huis pluksla (zou dat nog opkomen?) en raapstelen!
Voordat de tomaten, komkommers, pepers, paprika's, aubergines, zoete aardappel en kouseband daar komen te staan, zijn deze bladgroentes al lang weer geoogst.
En jawel..... de eerste spinazieblaadjes komen al boven de grond. Jippie!

In een veel te nat stukje grond heb ik eindelijk mijn knoflook geplant.
Gewoon wat teentjes van knoflook uit de supermarkt. Ik neem de buitenste, grootste teentjes van een knolletje. Ik ben benieuwd of die het doen. Eigenlijk wilde ik al  voor de winter de knoflook planten... zoals mijn tuinbuurvrouw deed. Maar ik zie wel of het nog wat wordt. Je hebt natuurlijk speciale plantknoflook en het verschil is vooral of de soort knoflook tegen dit koude klimaat kan. De knoflook uit de supermarkt komt uit Spanje.... nu is het daar een stuk warmer dan hier, maar ik waag het er toch maar op!

Net voordat we weggingen op vakantie, op 21 februari, ben ik gestart met het zaaien van allerlei planten.
Dit doe ik binnenshuis in kleine potjes, oude trays of wc-rolletjes.
Wat je in februari al kan zaaien is: sla, tomaat, paprika, peper, venkel, aubergine, bleekselderij en knolselderij. En dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb nu oude trays gebruikt van plantjes van vorig jaar (zelfs een keer uit een container gevist) In elk potje doe ik 2 zaadjes. Ik zie wel wat er op komt. Dat is altijd het spannende van tuinieren. Je doet je best maar het groeien heb je niet zelf in de hand.
Soms komt alles op en heb je een overschot van één soort plant, soms komt er bijna niks op en heb je een groente niet.

Het voordeel van het zaaien nu, is dat het zaad in de wat vochtige grond kan rusten en in een langzaam tempo kan ontkiemen. Op vakantie stond de thermostaat namelijk op 14 graden.... toch nog heel wat graden warmer dan buiten. En na de vakantie weer op 19. Hoewel in het raamkozijn de temperatuur kan oplopen tot boven de 20 graden. Gewoon door het zonnetje.... Lekker hoor!

In ieder geval begint de sla en tomaat al te groeien.
Een extra bakje met deksel, zorgt voor een  snellere groei.
Zelfs de langzame groeier knolselderij, komt al op.




En het is in februari met nachtvorst, nog de tijd om fruitbomen te snoeien.
Ik heb al een bericht over mijn vijgenboom geplaatst. Maar dit geldt ook voor andere fruitbomen.
In maart kun je de vlinderstruik (die bij ons tot ongekende afmetingen was gegroeid) helemaal terugsnoeien.

Ik ben vergeten een 'voor-foto' te maken, maar dit is de 'na-foto'. Wat een ruimte en extra licht hebben we zo weer. En zie je die dikke takken? We hadden wat containers van de buren nodig om alles weg te krijgen....



















In maart is het tijd om eventueel nieuwe planten te kopen.
Alle groenteplanten zaai ik zelf, maar hele bijzondere planten of vruchtstruiken koop ik wel eens.

Zo kwam ik bloedzuring tegen..... Leuk om te planten en ermee te experimenteren. Ik denk dat de blaadjes gemakkelijk te mengen zijn met sla. Heerlijk friszuur van smaak....

 
En ik kocht een kiwiplant. Dit wordt volgens mij een struik.... Omdat ik van een vriend hoorde dat hij afgelopen jaar zoveel kiwi's uit zijn tuin had gekregen, wil ik dit ook gaan proberen. Ik ben benieuwd! Heb nog wel een plekje over in de tuin voor kiwi's.
Ga je me volgen met deze tuinberichten?




 
 

Geen opmerkingen: