zondag 3 april 2016

Een echte parel

Nog één nachtje slapen en dan ben ik jarig! En ik verklap nu alvast  'my guilty pleasure'......  ik vind het nog steeds heel leuk om cadeautjes te krijgen! Al doe ik tegelijk veel moeite om mijn huis te ontspullen. ........ Oeps: beetje tegenstrijdig.

Ik kreeg, vier dagen voor mijn verjaardag een heel bijzonder en mooi cadeau van mijn zus. Zó bijzonder dat ik het hier laat zien.

Ik kreeg dit doosje: links een blikje zeewater met daarin een kleine schelp en rechts een zilveren hanger aan een zilveren kettinkje.

Heel intrigerend.... zou daar, in die oesterschelp, een parel zitten?
En zit er ook nog een levend weekdier in? Of is 't ie al lang dood?
 
Een echte parel wordt gemaakt door het weekdier in de oesterschelp. Door pijn en moeite heen, wordt de parel gevormd. En dat kan jaren duren. Vandaar dat parels zo duur zijn!
 Het begint met een kleine, scherpe zandkorrel die binnendringt in de schelp. Dit doet het weekdier pijn. Hij krijgt de pijn niet anders weg, dan een zacht, parelmoerachtig laagje om de zandkorrel heen te maken. Maar het blijft in de weg zitten en steeds opnieuw maakt het weekdier een nieuw, glad gepolijst laagje om die stekende, pijnlijke zandkorrel heen.
Tot er een mooie, gladde parel zich heeft gevormd in de schelp bij het weekdiertje.

Dit bijzondere verhaal kende ik wel, maar opeens krijg ik zo'n cadeau in handen. Moet ik de parel gaan zoeken? 
Het is toch zeker een grapje dat er nog een levend weekdier in de schelp zit? 
Dekseltje eraf om te gaan ontdekken..... 
Mijn zus weet van niks......

De schelp zit dicht. Potdicht! 
Iets of iemand   houdt   de   schelp   dicht.....


Ik krijg hem niet open met mijn vingers, ook niet met mijn nagels ertussen. 
Er breekt een randje af...... 


Uiteindelijk..... met wat meer kracht en geweld, krijg ik een opening.

Wat ik dan zie, beneemt me de adem..... er zàt een schelpdier in!
En nu is 't ie kapot! Ik voel me schuldig........

Tegelijkertijd geeft het diertje zijn schat prijs.
Wauw!! 
Een echte parel! Gevormd door het diertje, gedurende een lange, lange tijd van pijn en ongemak.
Wat is 't ie mooi!
Een parel met twee randjes  rondom (het diertje was nog bezig) en mooi lichtroze van kleur 
Deze parel past in het hangertje van de ketting. 
Ik ben er blij mee, maar denk nog wel aan het arme weekdiertje.....
Wat een bijzonder lief, mooi en symbolisch cadeau!
Zonder pijn, geen parel!
Zonder verdriet, geen schoonheid!
En echte schoonheid (een mooi karakter!), zit van binnen!
De les die de parel me leert.....

Ik ga deze bijzondere ketting veel dragen!


Geen opmerkingen: