maandag 4 juli 2016

Mijn moestuin (26)

Zou er een weersomslag komen? Na alle regen weer wat drogere periodes? Volgens mij snakken we daar allemaal naar. ....
Geef me eens twee droge tuindagen. ... en ik bied al het onkruid weer het hoofd. 'Lekker' even onafgebroken kunnen doorwerken in de tuin....
Volgens mij gaat me dat gewoon niet lukken met vier kids. Zeker als er al eentje vakantie heeft.....
Hoewel......  ik heb een oplossing! Met heel veel plezier gaan de jongste kinderen opeens mee naar de tuin, soms gaan ze zelfs alleen. Want...... wat hebben we gedaan? Op het kleine grasveldje, wat bij het huis hoort waarvan ik de tuin pacht, hebben we de grote trampoline opgezet.
Onze tuin is er een beetje te klein voor en bovendien gaat het gras er elke keer kapot van. Maar nu staat de trampoline dus bij de moestuin. Ik kan ongestoord bessen plukken, peulen plukken, planten enzovoort, want als ik eindelijk klaar ben (dat ben je dus nooit met een tuin!) willen de kinderen niet eens mee naar huis. Het zal de nieuwigheid nog wel zijn, maar het is voor mij een super oplossing.

Verder gaat dit tuinblog voornamelijk over oogsten, want dat heb ik veel gedaan deze week. Nog steeds was het erg nat!

Maar de zon komt er aan!

En de goudsbloemen bloeien uitbundig!
Deze komen uit mijn voorbeeldtuin van de schooltuinlessen.



En wat staan ze ook fleurig in een vaasje!

Schooltuinen
Woensdag was het opeens droog. Droog genoeg in ieder geval voor de schooltuinlessen.

Dankzij een drainagesysteem, is er ook goed op de tuintjes te lopen en te werken.
Deze week is zo'n beetje de leukste les van het jaar, want er gaat heel veel geoogst worden!
Op de aardappel en de uien na, mag alles mee naar huis. Alles mag geoogst worden.
Om het nog een beetje extra te stimuleren, geef ik de kinderen niet alleen complimenten, maar ook mag het kind met de grootste krop andijvie, of met de meeste sjalotjes aan één bol, bij de nabespreking even naar voren komen om het te vertellen en te laten zien.
De kinderen zijn trots op hun eigen oogst en dát mag ook!

Aan het eind van de les leg ik nog uit hoe de kinderen het beste met hun groentes kunnen omgaan.
Sjalotten die we oogstten, leg je te drogen op een droge, warme plek.
Of je bindt ze in bossen en hangt ze op een droge plaats op.
Hier liggen mijn sjalotjes (uit twee tuinen) op de regenton in de zon.

Omdat het loof bij de meeste sjalotjes zover ingedroogd is dat het niet meer te zien is, bind ik ze niet vast om op te hangen.
Vanwege de verwachte regenbuien, leg ik ze later in de kas verder te drogen.
Na een dag of tien drogen, kun je ze bewaren op de manier zoals je dat gewend bent.

De andijvie en ook de sla, hadden last van een heel ander probleem.
Ja, ja, het probleem houdt van vochtig weer, dus je ziet ze extreem veel........
























In sommige kroppen andijvie zaten er meer dan tien.
Een eenvoudig trucje wat ik de kinderen meegaf, is om de andijvie voor het wassen en klaar maken een half uurtje in een emmer met koud water te zetten.


Voeg aan dit water een eetlepel zout toe en de slakken, die daar dus niet van houden, komen naar boven en eruit gekropen.

Natuurlijk vraag ik de volgende les aan de kinderen of ze lekker hebben gegeten en of hun moeder het wel lekker heeft klaargemaakt natuurlijk ;)
Ik ruilde mijn ietwat zielige krop andijvie met een meisje die niet graag haar grote en zware krop andijvie naar school wilde dragen.  Ik kreeg een krop van ruim een kilo!! Wat was díe andijvie goed gegroeid!

Oogsten met weekmenu

Ik vind het leuk om mijn, met zorg uitgekozen weekmenu hier te delen.
Wie weet inspireert het jou ook wel, want ik at echt héérlijk, deze week!
En mijn eigen tuin is daarbij mijn inspiratiebron!

Maar wat ik at, was met allemaal verse seizoensgroente, heerlijk vers uit mijn tuin!

Zondag: Spaanse groenteomelet   (tuinbonen en eieren)  met knoflookmayonaise en brood
Maandag:  Great Salad  (ijsbergsla, snijsla, snijbiet) met wat gekookte aardappel en een mozarella-                    tomaatburger 
Dinsdag: Taco's met courgette en mais  (courgette, 2 groene pepers, peterselie) Zó mjammie!!
Woensdag: Andijviepasta met vegetarische worst  (andijvie)
Donderdag: Bietenrisotto met (vega)spekjes  (6 krootjes en rucola)
Vrijdag: Mexicaanse casserole (ijsbergsla)
Zaterdag: uit
Zondag: Groentepaëlla (tuinbonen, peultjes)

De meeste van deze recepten maak ik vaker klaar en zijn echte succesnummers!
De recepten deel ik hier binnenkort.

Wat oogstte ik nog meer?
Zomerfruit!
Zoals:  frambozen,


Rode bessen! 

Zwarte bessen!
Valpruimen.....

Wat zàl ik daar mee gaan doen?

Ondanks de regen, heb ik meer dan genoeg te oogsten.
En van de week heb ik de laatste aardappelen gekocht.
Vanaf volgende week heb ik mijn eigen oogst.
Wat is een eigen tuin toch leuk!

Geen opmerkingen: