woensdag 3 augustus 2016

Borrelhapje van courgette

Wat een super borrelhapje zijn mijn gemarineerde courgettes.
Een klein, gezond gerechtje, eetlustopwekkend en heerlijk bij een glaasje wijn!


Het ziet er misschien wat minder lekker uit. De kinderen willen het in ieder geval niet proeven èn dat laten we ook maar zo, des te meer heb ik zelf. ;)  Maar het is zó lekker!! Voor mij is het is al jaren een klassieker. Ik herinner me dat ik het eens op een campinggasbrandertje heb klaargemaakt, op de camping. Toen had ik van mijn overvloed aan courgettes gewoon wat meegenomen.
Heerlijk op een getoast broodje bij....... had ik dat al genoemd?....... een wijntje!
wat
Het is ietwat bewerkelijk door de rusttijd en de koelingstijd, maar natuurlijk kun je je ondertussen met andere dingen bezig houden.
Begin er 's morgens of vroeg in de middag mee, als je het 's avonds wilt serveren.

Gemarineerde courgettes

Ingrediënten:
  • 2 smalle courgettes
  • sap van 1 citroen
  • volkorenmeel en bloem
  • olijfolie om te bakken
Voor de marinade:
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 el tamari (zoute ketjapsaus)
  • 1 el groentebouillonpoeder
  • 3 el appelazijn
  • 2 el appeldiksap

Hoe maak ik het klaar:
Was de courgettes en snijd ze in dunne plakken.


Vermeng ze met het citroensap en laat minimaal een half uur staan.






















Neem een handje meel en bloem en meng dit in een plat bakje of op een bord. Haal de plakken courgette aan beide zijden door het meel. Verhit de olie in een koekenpan  en bak de plakjes courgette met enkele tegelijk in de pan. Bak ze aan beide kanten bruin en laat ze afkoelen op een bord.
Verwarm in een steelpannetje  twee eetlepels olijfolie. Maak de knoflook schoon en pers de teentjes uit. Fruit ze in het steelpannetje en giet er dan alle overige ingrediënten van de marinade bij. Breng dit even aan de kook en zet het vuur dan uit.
De gebakken en iets afgekoelde courgetteplakken leg je in een lage schaal.


Sprenkel daar de marinade overheen en zet dit weg op een koele plek. Laat minstens een paar uur op een koele plek staan.












Serveer daarna met getoast brood als voorgerecht.
Prima geschikt voor vegans!


Een heerlijk gerecht met zoveel courgettes uit mijn eigen tuin.

Eet smakelijk!
Enneh........ proost!


Geen opmerkingen: