dinsdag 30 augustus 2016

Mijn moestuin (34)

Deze week was het vooral genieten! Genieten van het heerlijke weer, genieten van een rijke oogst, genieten van heerlijk fruit vol zoete geur en smaak!!
En ja..... het was te warm om in de tuin te werken, het was te warm om binnen achter het fornuis te gaan staan, te warm om schoon te maken, te warm zelfs om te bloggen...... Dus wat heb ik gedaan?
Onder de vijgenboom gezeten, lekker geluierd en me aangepast aan het weer!
Waarom moeilijk doen, als het maar even duurt.......
Ik heb genoten, hoor! En waande me op vakantie, met een 'zomaar' leesboek! :)

Valt er dan niks over de tuin te zeggen?
Tuurlijk wel!
Maar ik laat vooral veel fotootjes zien. Ook voor jullie lezers een keer lekker makkelijk!

En ik begin met het zoete.....




Mijn Cantaloupe meloen was rijp!!

Toen ik de kas binnenliep, kon ik het al ruiken. Wat jammer dat er nog geen geur meegestuurd kan worden met m'n blog. Dan kon je meegenieten. Zóo zoet.........
En dan natuurlijk de smaak: ik koop af en toe een meloen in de winkel..... het lijkt in niets op deze zoete, heerlijke smaak van mijn eigen, rustig en goed afgerijpte meloen!
Helaas was hij niet zo groot en zó op!
Gelukkig, tussen de wirwar van takken, hangt er nog eentje.


Veel planten met vruchten houden van warmte en rijpen nu extra snel.
Wie daar ook van houdt?

De paprika!!


Opeens was 't ie rood!
Eigenlijk erg uit verhouding, want het plantje is maar klein en boog helemaal door onder het gewicht van die ene paprika.

Hij mocht heerlijk door de pastasalade......
En opeens was er bijna een kilo tomaten gerijpt. Ze doen gelukkig niet mee aan een schoonheidswedstrijd, maar ze smaken geweldig! Rustig gegroeid en zongerijpt!
Wat zal ik daar eens mee gaan doen??

Ik kwam er achter dat courgettes ook veel van warmte houden. Want zó was er niks.......


Ik had iets meer dan een weeklang geen courgette van al mijn zeven planten, maar nu opeens waren ze allemaal tegelijk gerijpt en gróót!
Ik maak er een aantal in zoetzuur in. Daarover volgt deze week nog een blog, ze zijn erg lekker op die manier en lang houdbaar.


Mijn broccoli planten groeien hard, maar ik zag tussen de bladeren nog steeds geen broccoli komen.  
 
  Tot nú! Het begin is er.
Weet je trouwens dat je bij allerlei verschillende planten ook allerlei verschillende plantdelen eet?
Zo is het bij wortels zonneklaar: je eet de wortel, maar wist je dat je soms ook de steel eet?
Dat is bij rabarber en prei het geval, bij andere groentes eet je de bloem: bij artisjok bijvoorbeeld. Bij courgettes, pompoenen en maïs, eet je datgene wat de vrucht is.
En bij een broccoli eet je de bloemknoppen! Als 't ie nog groen is, oogst je de broccoli. Laat je hem echter doorgroeien, dan komt uit elk groen mini-bolletje een geel bloempje.
Maar dat eten we liever niet........

Hier komen de snijbonen om de hoek kijken.
Beetje suf van me: ze staan naast stokken, zodat ze lekker kunnen klimmen.
Maar het zijn helemaal geen stoksnijbonen, het zijn stamsnijbonen, zoals dat heet.
Ze blijven dus laag en hebben niet de neiging om te gaan klimmen.
Maar groeineiging hebben ze gelukkig nu wel!

Nu even eerst wat triestig nieuws tussendoor.
Sla gerust over als je blij en vrolijk wilt blijven.

 

Het lijkt al herfst in mijn kleine tuinkas.  De komkommerplant ziet er hier zó uit!
Bladeren die verdroogd en bruin zijn. Stengels die afgestorven zijn en toch nog overal zich omheen geslingerd hebben......
Dit plaatje hoort eigenlijk twee maanden later.
Maar hoe komt dit nu?
Komkommer moet altijd een keer bijgemest worden, omdat ze zo bovenmatig groeit en dat heb ik ook gedaan. Maar deze komkommer heeft luis. En niet zo'n klein beetje ook.
Ik denk dat dit in de vakantie is begonnen en ik heb het te laat doorgehad.
Alles zit onder die plakkerige, vieze luis.
Mijn brandnetelgier, die ik had gemaakt en die in een emmer stond te wachten tot gebruik, is op onverklaarbare wijze verdwenen. Het lijkt wel verdampt......
Dus met brandnetelgier spuiten lukt niet. En voor lieveheersbeestjes en met name de larven van het lieveheersbeestje is het nu te laat.
Dit zijn wel de goede, natuurlijke vijanden en ideaal om een luizenplaag te bestrijden. Ik zou er een doosje van moeten kunnen opentrekken op het gewenste moment en bij de gewenste plant (.......)


En dít is ook een gevolg van de luis. Ze tasten niet alleen de bladeren aan, maar verzieken de plant, zodat die niet meer kan groeien. Dit komkommertje rot aan het uiteinde gewoon weg.
Ik oogst de eerste en laatste goede, grote komkommer en dan
trek ik die hele komkommerplant eruit!!
Het is nog nooit zo leeg in mijn kas geweest, in augustus (snik).

Luizen houden niet zo van tomaat, dus die groeit gewoon lekker door. Hoewel ik de top eruit heb gehaald, is 't ie zo groot, dat ik hem gedeeltelijk uit het dakraampje laat groeien.
Stoere plant!!

Voor sommige groenteplanten is het echt geen goed jaar. Zoals voor de augurken en pompoenen. Ze zijn nu allemaal dood gegaan. Ik snap er niks van en ik vind het doodzonde.
Kijk! Dit is nog best een aardig plaatje, deze drie pompoenen.........
Maar niet als dit    de    enige    pompoenen    zijn    van    mijn    hele    oogst!!    Van    zés (!) pompoenplanten!!
En ik ben zó dol op pompoen! Als iemand nog een biologische pompoen over heeft dit jaar, dan zèg je het maar......... Ruilen kan........

Even  kijken hoe snel het zaad nu groeit, wat ik vorige week gezaaid had.

De foto's staan gespiegeld, maar dat maakt niet uit.
Na drie dagen zie je het groen al uit de grond kruipen op de foto links.
Na een week zie je een duidelijke rij rucola (foto rechts) en daarnaast al allemaal kleine slablaadjes komen.

Nog een weekje en dan eet ik lekker rucola!

Hier groeit de groenbemester. Het doet zijn naam eer aan, de grond ziet groen!! Ben benieuwd hoe hoog het wordt en of er bloemen uit komen.


Als laatste de maïs. 

Het is een mooi rijtje geworden.

Langs de steel, in de bladoksels, komen de kolven groeien.
De maïskolven zijn de vrouwelijke bloemen van de maïsplant.
On top zit het mannelijke deel van de plant.
Met voldoende zaad om de vrouwelijke 'bloemen' te bevruchten, zodat er maïskolven kunnen groeien. Het is een zogenaamde windbestuiver, dus de zaadjes laten los doordat de wind ertegen blaast..
Het zaad zit nu zó los, dat je met een klein tikje ertegen aan, de zaadjes ziet neerdwarrelen.
En nu maar hopen op mooie, goudgele, glanzende maïskolven.
Want ik heb het mijn kleutertje, die er dol op is, beloofd voor de lunch......
Ooit........

En nu ga ik weer genieten van het mooie weer!!

Geen opmerkingen: