dinsdag 27 september 2016

Mijn moestuin (38)

De dagen korten en hoewel we kunnen spreken van een uitzonderlijk warme nazomer (genieten, hè?!!), heeft de herfst officieel zijn intrede gedaan.  Zowel de astronomische herfst op 22 september, als al eerder de klimatologische herfst op 1 september. Nou ja, ik houd de officiële datum van 21 september maar aan. Aan de planten in de tuin, merk ik het duidelijk.  Ze krijgen minder lichturen per dag en zijn hier heel gevoelig voor.

Zo ben ik zelf verbaasd over mijn vijgenboom.



Ze ziet er hier in de najaarszon nog prachtig groen uit. Gebrek aan zonlicht en warmte kan het niet zijn, maar toch worden de vijgen, die nu nog heel veel in de boom zitten, niet meer rijp.

Dus de lengte van de dagen heeft meer invloed dan de hoogte van de temperatuur, lijkt het!
De eerste gele bladeren komen.
De takken, vol met onrijpe, groene vijgen, blijven zoals ze nu zijn.
Ze willen voor de winteroogst wel rijpen, maar niet hier in Nederland.
Veel te koud en te donker. Het blijft een boom die thuishoort in een Mediterraans klimaat.
Elke winter zie ik de kale takken van de vijgenboom, nog vol met kleine, zwart geworden, verschrompelde vijgjes.
Met de jaarlijkse snoeibeurt die zo rond kerst moet plaatsvinden (dan is de sapstroom van de boom gestopt en 'bloedt' hij niet dood), haal ik meestal ook die kleine, keiharde vruchtjes eraf.

Maar ik mag helemaal niet klagen!
De boom doet ontzettend haar best en wàt heb ik veel vijgen kunnen oogsten.
We hebben er heel veel gegeten. De kinderen namen ze mee naar school.  En ook mijn oppaskindje heeft zijn smaak verbreedt met het eten van rijpe, verse vijgen. Dat zeggen zijn ouders hem niet na...... ;)
Ik heb heel wat potjes vijgen in rode wijnsaus staan. Ik heb vijgenjam gemaakt.
Heerlijke taarten gegeten en..... heel veel vijgen (meer dan 75) verkocht  via de Natuurwinkel.
Geweldig, toch?! Ik heb nog wat vijgen in de diepvries zitten.
Voor een heerlijke vijgentaart middenin de winter.  Of voor mijn verjaardag in april.
Alleen vijgen drogen, heb ik dit jaar niet gedaan...... maar ja, gedroogde vijgen, daar moet je echt van houden.
En nu: mag mijn vijgenboom in 'winterrust'........


De courgette vaart er wel bij, die lange, warme nazomer. Twee lades van mijn vriezer zitten bomvol met courgette, in blokjes of plakjes gesneden en over zakjes verdeeld. Ik heb courgette geweckt, heel veel gegeten, nog meer gegeten, uitgedeeld, ingemaakt in zoetzuur, jam van gemaakt, cake mee gebakken...... Ik ben bijna uitgeput in mijn mogelijkheden.
Maar wat een heerlijke, veelzijdige groente is het toch!!

Ja, oogsten doe ik dagelijks!
Zo vanuit de tuin op je bord.......... heerlijk! Dat gaat gewoon door: fantastisch!
En kijk eens wat er rijp was?
Deze kleine, maar overheerlijke Cantaloupe meloen.
Met dat ik de deur van de kas opendoe, ruik ik hem al.
Wat heerlijk zoet!!
Zie je ook hoe dun de schil is? En hoe dieporanje het vruchtvlees gekleurd is?
Zo koop je ze in de winkel maar zelden.
Dit was een echte traktatie!
En...... niet verder vertellen, ik heb hem bijna helemaal alleen opgepeuzeld.
Een paar kleine stukjes bleven er over om uit te delen.

In mijn tuin werken heb ik weer niet veel gedaan.
En ondanks de officiële intrede van de herfst, heeft het deze week geen spatje geregend.
Maar dan nog zie je mij niet (in paniek) met gieters rondlopen, hoor.
De planten zijn intussen diep geworteld en kunnen, zeker met de vochtigheid van de dauw, aan genoeg water komen. Gezonde, sterke planten zijn prima geworteld.
Als het straks kouder wordt, trek ik er met de oude en dode planten, ook gelijk het onkruid wel uit.
Wat deed ik wel? Genieten dus!
En ik zal even opnoemen hoe dat genieten er deze week op mijn bord uit zag.
Ondersteund met een paar fotootjes:

Op zondag at ik een heerlijke, hartige taart. Het recept vindt je onder deze link. Echt een favo recept van me!! En met meer dan alleen courgette uit de tuin erin.

Op maandag vond ik het toch wel tijd om soep te eten. Per slot van rekening is het herfst.
Het werd een heerlijke courgette-tomatensoep, met tomatenpesto erdoor. De tomaatjes had ik van mijn moeder gekregen, die had een nog grotere oogst dan ik heb. De courgette natuurlijk uit eigen tuin. Broodje erbij en de kinderen zijn innig tevreden!

Bovendien at ik 's maandags een lekkere lunchsalade, voor mezelf alleen!
Hier zie je geraspte wortel, geraspte courgette, blaadjes rucola, het bosuitje uit de vriezer en daarbij gegrilde paddenstoelen, wat kaas en balsamicoazijn. Mmmm...... verwennerij!
Op dinsdag at ik van mijn drie ieniemieniepompoentjes.
Ach, er kwam een plekje op de ene.... en nu het herfst is vind ik het ook wel passen. Het is pompoenentijd!
Dus at ik mijn lievelingsgerecht met pompoen. Het recept volgt deze week.
Ik zou zeggen.... koop alvast een pompoen, want het ziet er hier niet alleen leuk uit, maar is echt verrassend verrukkelijk!

Op woensdag at ik een heerlijke ratatouille met kikkererwten.
Uit de tuin zit er ui, knoflook, wortel, courgette en peterselie in.
Lekker met couscous en broodjes.
Op maandag en woensdag houd ik altijd rekening met
een extra eter.
Onze buurvrouw eet dan mee. Nog geen twee jaar geleden verloor zij haar man en wij onze buurman.
Sindsdien is het samen eten een fijne gewoonte voor haar en voor ons geen enkele moeite. 
Ze lust alles en eet gewoon vegetarisch mee, waardoor ze gelijk een 'flextariër' is geworden ;).
Soms vergeet ze zelf te eten en koken lukt haar niet meer, nu de ziekte van Alzheimer bij haar geconstateerd is.
Al te lang zal ze niet meer thuis kunnen blijven wonen, want het gaat hard achteruit.
Tot die tijd eet onze buurvrouw op maandag en woensdag, vaste prik, met ons mee!
En natuurlijk is er uit een pan soep of een stoofpotje genoeg voor iedereen te halen!

Op donderdag aten we pasta met snijbiet en tomaat. Ik deed er vegetarische spekjes (lekker van de AH) en room door en gaf er geraspte kaas bij. Natuurlijk kan dit recept ook prima met spinazie.

Vrijdags kwamen er gestoofde bosworteltjes op tafel, gegaard op Zuid Afrikaanse wijze met zoet (honing, gembersiroop en ketjap manis)  en zout. Daarbij serveerde ik pandanrijst, een kerriesausje (een roux aangemaakt met bouillon, want dat geeft een 'magerder' sausje dan met melk of room) en quornblokjes.

En in het weekend at ik mijn favoriete risotto: een heerlijke gemengde groenterisotto met daarin uit eigen tuin: courgette, wortel, rode peper, tomaat, doperwtjes, bleekselderij, ui en salie.
Je hebt hier al kunnen lezen dat ik dol ben op risotto, maar deze........             deze is echt de allerlekkerste.
Het recept deel ik ooit nog eens, maar iets tegoed houden is ook leuk!

En voor volgende week.............
houden jullie weer een moestuinblog van me tegoed!


 

Geen opmerkingen: