vrijdag 16 december 2016

Paddenstoelen zelf kweken

Al lang staat het topic 'paddenstoelen' op mijn to-do-list en dan bedoel ik vooral: het zelf zoeken en plukken van eetbare paddenstoelen in het bos. Dat lijkt  me geweldig!
Zomaar plukken mag niet en bovendien is het gevaarlijk. Wist je dat er elk jaar wel één persoon in Nederland overlijdt door een paddenstoelvergiftiging?!  De eetbare soorten (bijv. boschampignons)  lijken verdacht veel op juist heel giftige paddenstoelen (zoals de groene knolamaniet). Sinds ik mezelf twee jaar geleden bijna vergiftigde tijdens het proeven van een  kruid, denk ik ook wel twee keer na.
Dus bij gebrek aan bos (hier in de randstad) en aan geld om een cursus 'eetbare paddenstoelen zoeken'  te volgen, heb ik mijn eigen plan getrokken.

Mijn droom begon vorig jaar bij de Intratuin, dacht ik.......
Daar verkopen ze in de herfst namelijk boomstammen, geïnjecteerd met schimmels van paddenstoelen.
Als je de boomstam 'goed' behandeld, dan komen de paddenstoelen van jouw keus uit die stam gegroeid.
Maar ja..... wat ik afgelopen jaar ook deed, uit dat dure stammetje, kwam geen paddenstoel, laat staan een oesterzwam, groeien.
Jammer van die 15 euro. Normaal zou  ik dat zelfs niet kopen, maar ik weet het nog precies.
Mijn zoontje kwam na een onverwachte ziekenhuisopname thuis en we besloten dat te vieren met een lunch bij de Intratuin. Enorm opgelucht en blij besloot ik toen zo'n stammetje te kopen.

Heel het jaar wachtte ik en raakte ik teleurgesteld, tot deze herfst.
Nu ben ik weer blij en tevreden over de Intratuin. Ook zonder bon, met stammetje en label, kreeg ik zomaar een nieuwe mee. Hoera!

De oesterzwammen durfde ik niet meer aan, nu ga ik voor de shii-take. De paddenstoel waar ik in de supermarkt nooit om vraag, omdat ik niet weet hoe ik dit nu goed moet uitspreken;)

In ieder geval: dit is mijn nieuwe stammetje.

De viezig bruine plekken zijn een teken dat de paddenstoelenschimmel in het hout zit.
De gebruiksaanwijzing vertelt dat de boomstam eerst zo'n 24 uur moet schrikken, ondergedompeld in ijskoud water, voordat de schimmel gaat groeien. Zet de boomstam vervolgens rechtop op een beschutte, schaduwrijke plek in de tuin of op het balkon. Let op: de stam mag niet uitdrogen.
Dit heb ik vorig jaar met mijn oesterzwammenstam ook gedaan, maar zonder resultaat. Nu maar afwachten of dit met de shiitake stam wel gaat lukken.
Als het goed is, zal de stam drie jaar lang, drie keer per jaar een  paddenstoelenoogst geven. Ik ben benieuwd!   

Ondertussen ga ik niet stil zitten.
Omdat ik het geheel een duur project vind, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief èn dat heb ik gevonden! Zó leuk!!
Er is een bedrijf in Nederland dat paddenstoelenbroed kweekt en verkoopt. Misschien heeft de Intratuin het zelfs daar vandaan.
Het bedrijf zit in Wilp, is enig in zijn soort in Nederland en heet: "Groene takken".
Op hun website staat: mensen eten de paddenstoelen, de paddenstoelen eten het hout = Eetbaar hout.
Hier kun je op hun website een kijkje nemen.

En het allerleukste komt nog. Terwijl ik een leuk uitje voor mijn lief regelde om geïnspireerd te worden door alles wat met hout te maken heeft, kwam ik een stand van de Groene takken tegen.

 
Een houtbewerker of meubelmaker is niet blij met paddenstoelen in hout, maar ik was blij verrast ze te zien.  En wat ze verkochten, waren geïnjecteerde stammen en  zogenaamd 'deuvelbroed'.
Een paddenstoel is een schimmel. De schimmeldraden bevinden zich in de grond of in hout, de paddenstoel zelf is het vruchtlichaam. Een paddenstoel is een unieke schimmel, omdat de meeste schimmels geen vruchtlichaam hebben of te klein zijn om met het blote oog te zien.
Ik wil natuurlijk graag paddenstoelen zien...... èn dat kan!
Hoe de schimmel zich precies voortplant en zich vermenigvuldigt, is erg ingewikkeld. Maar ik wil graag zo'n schimmel in handen krijgen, om een boomstam te injecteren. Dat kan met zogenaamd deuvelbroed. Deuvelbroed zijn houten deuvels, die vol zitten met de schimmeldraden
van een paddenstoelensoort.
Er was zelfs veel keus.......
Ik heb deuvelbroed gekocht voor oesterzwammen. Dat kan geïnjecteerd worden in elke loofboom, behalve fruitbomen.
En ik kocht populierenleemhoed, ook een eetbare paddenstoel.  Dat moet specifiek in een populierenstam geënt worden.
De zakjes met dit deuvelbroed kunnen twee maanden in de koelkast bewaard blijven.

Zó ziet het deuvelbroed eruit. Het zijn houten deuvels die timmermannen gebruiken. Op de één of andere manier is hier paddenstoelenschimmel in gegroeid.


Deze 'geïnjecteerde' deuvels moet je in een gezonde, pas gekapte boomstam inbrengen, zodat de schimmel zich door de hele stam kan verspreiden. Het gevolg zal zijn: paddenstoelen die op het hout groeien.     Ik was erg blij met mijn vondst, maar het hout wat ik nodig had, moest wel aan een aantal eisen voldoen.  Het moet pas gekapt zijn, het moet van een gezonde boom afkomen. Er mogen uiteraard nog geen schimmels (paddenstoelen) aan groeien en  de stam moet een doorsnede hebben tussen de 12 en 30 cm.  Ik had ongeveer twee maanden de tijd, zolang kan het deuvelbroed in de koelkast bewaard blijven en optimistisch dacht ik dat ik wel aan het juiste stammetje kon komen.           Dus ik vroeg her en der rond, keek naar kapvergunningen in de krant, keek verlangend naar de rij populieren op het laantje tegenover ons huis.    En gelukkig: op een dag ging de deurklopper. Daar stond mijn geweldige tuinbuurman. Aan hem had ik ook gevraagd om hout en hij had een cadeau voor me. Een stuk berkenstam met de goede afmetingen, vers gekapt van een gezonde boom.
Hij had het weer aan zijn buurman, die een berk kapte, gevraagd voor mij. Geweldig, toch?!
Dus ik had mijn stam voor het deuvelbroed van de oesterzwammen.
Volgens de aanwijzingen moet de vers gekapte boomstam drie weken tot drie maanden staan om af te sterven.
Verder benodigd gereedschap: een accuboor, tape en een hamer.



Doe een stukje tape om de boor, zodat de gaten die je boort, even diep worden als de lengte van de deuvel.


Leuk werkje! Hoewel zoonlief graag wilde helpen, heb ik natuurlijk vooral zelf geboord!
De gaten moeten gelijkmatig over de boomstam verdeeld worden.
Ruikt lekker, zoveel vers zaagsel.
In het ontstane gat, wordt de deuvel geslagen, met een hamer. Hij mag niet uitsteken.
Helemaal erin!
Zo zit 'ie goed!
Bij elkaar waren er 15 deuvels met paddenstoelenbroed.
Op verschillende afstanden boor en sla ik de deuvels in de boomstam.
En vervolgens zet ik de boomstam in de losgewerkte aarde.
Gewoon een centimetertje of twee diep.
Op een schaduwrijke plek, onder de vijgenboom!

En toen opeens kwam ik erachter dat ik al paddenstoelen heb groeien in mijn tuin,..

Op een heel vochtige plek: de binnenkant van de regenton:)
Maar of ze eetbaar zijn??

Eens kijken in mijn speciale, nog niet aangeschafte, paddenstoelen-wildpluk-encyclopedie ;)
Hi hi........

By the way..... het oesterzwammenbroed is goed terecht gekomen.
Nu nog een stukje populierboomstam.
Als iemand een pas omgezaagd stammetje heeft of weet........
Graag!
En terwijl ik niks zie, gebeurd er binnen in die boomstam heel wat, als het goed is.
Wordt vervolgd.......



 

Geen opmerkingen: