woensdag 8 maart 2017

Appelchips met kaneel traktatie

Een tijd terug begon ik met het maken van appelchips.


Het is niet alleen lekker, maar ook handig om rimpelige appeltjes te verwerken en houdbaar te maken. Drogen is echt mijn favoriete manier geworden om groenten, fruit en kruiden te conserveren. Super!!


Drogen maakt de smaak intenser, vermindert het volume zodat je het compacter bewaart, maakt lang houdbaar, is niet arbeidsintensief, is goedkoop en errug lekker!
Kortom, ik ben aan het drogen geslagen!
Maar dat is nog niet dé belangrijkste reden dat ik appelchips maakte.
Het is voor de traktatie van mijn lieve kleutertje.
Ze is een slechte fruiteter, maar appelchips vindt ze héérlijk!

In de klas van mijn dochter zitten welgeteld zéven (!!)  kinderen met een allergie of dieet. Ga daar maar eens aan staan om een passende, goede traktatie voor te bedenken.
Ik begon zeer tijdig met het idee. En deze traktatie zelf, is goed van tevoren klaar te maken.
Voordat ik uitleg hoe de traktatie gemaakt wordt, eerst even alle allergieën op een rijtje:
  • gluten
  • kippenei
  • lactose (melk en andere zuivel)
  • banaan
  • tomaat
  • noten
  • suiker
En natuurlijk vullen wij het rijtje aan: géén vlees!!
Er blijft niet heel veel over, zoals je ziet.......
Het gekke is dat een zakje naturel chips wel kan......
Maar ja...... is dat gezond? De meningen verschillen.
Sommige ouders vinden fruit maar saai (?) Maar nu mijn idee.....
Appelchips met kaneel.
Het bestaat uit puur fruit met als enige toevoeging een snufje kaneel.
En geloof me, als kinderen 'chips'  horen, smaakt het al lekker!

Hoe maak ik het klaar?!


De meest praktische en makkelijke manier is om een droogoven of droogkast te gebruiken.
Zeker als je het leuk vindt om met weinig moeite zelf bijzondere producten te maken. Natuurlijk kun je ook drogen in een oven.
Je oven moet dan wel op een lage temperatuur kunnen worden ingesteld, je moet regelmatig je product draaien, je moet af en toe de ovendeur op een kier zetten om vocht te laten ontsnappen en het drogen in een oven is duur, want een oven verbruikt veel meer energie. Reken hierbij minimaal op een uur of twaalf......

Het sóórt appels dat je gebruikt, maakt niets uit. De smaak wordt sowieso zoeter doordat het vocht onttrokken wordt aan het fruit.
Ik gebruikte Goudreinetten, Elstars en Jonagold appels. Het kan allemaal.
Schil de appels, want het schilletje wordt heel taai en rimpelig als je dit mee droogt.


Haal met een appelboor het klokhuis eruit.
Snijd de appel nu met een scherp mes in gelijke plakjes van ongeveer 3 mm dik.
Je kunt ook een mandoline gebruiken (die ik niet heb.......)


Je legt ze op een drooglade (of bakplaat) tegen elkaar aan, maar niet op elkaar. Bestrooi ze licht met kaneel.
Mijn droogoven heeft zeven lades, dus ik schil en snijd door tot al mijn lades vol liggen.
Dan zet ik de temperatuur op 60 graden en vervolgens heb ik vrij.
Ik hoef er urenlang niet naar om te kijken. Omdat ik al mijn lades vol had liggen, duurde het drogen op deze temperatuur en met deze hoeveelheid zo'n 17 uur.

Wanneer is de appelchips klaar? Wel, als je zelf vindt dat ze droog genoeg aanvoelen. Deze appelchips wil ik knapperig hebben, dan is het een kwestie van een aantal uren langer drogen. Als je ze meer chewy wilt hebben, kan de droogtijd korter.
Je doet het niet snel fout met drogen. Gewoon even uitproberen en voelen of proeven.
 
Om de traktatie tot een echt feestje te maken, pak ik het geheel mooi in.
Het oog wil ook wat!
Dit was de reden dat ik al die leuke kleilabeltjes maakte.
Ik maak stapeltjes van vijf appelschijfjes (mijn kleutertje werd vijf!) en voor een kindermaagje is dat net een leuke hoeveelheid.
En leg ze op een stukje folie van zo'n 20 bij 20 cm.

Ik neem de punten bij elkaar en bindt ze vast met een touwtje met daaraan het labeltje 'Lekker'.
Ik strik het touwtje, zodat het makkelijk open kan.

En klaar is de traktatie!
Ik ben tevreden over het resultaat en ook met de leuke reacties die ik er op kreeg.
Deze traktatie maakte ik voor jonge kinderen, maar het misstaat echt niet als je hiermee op je werk aankomt.
Of verras mensen eens na afloop van een feestje met dit leuke cadeautje als bedankje.
Voor de juffen en meester pakte ik een klein  haverkoekje in als cadeautje.

Ze waren helaas erg kruimelig, maar de smaak was goed en het zag er opnieuw feestelijk uit.

Varieer gerust op dit thema.
Maak iets leuks van je feestje en verras mensen eens :)

Hoe ziet jouw traktatie eruit?
 

Geen opmerkingen: