zondag 26 maart 2017

Tijd in mijn keuken (11)

Ik heb de kriebels! En die kriebels beperken zich niet tot mijn keuken, maar strekken zich vooral uit tot mijn  moestuinprojecten. Dat betekent dat dit even de laatste blog is in de serie 'tijd in mijn keuken'  want er gebeurt veel te veel leuks buiten die keuken. Nu is het weer tijd voor tuinblogs en vooral lekker buiten in de tuin aan het werk zijn. Hier voorlopig mijn laatste winterse weekmenu......

Mijn Weekmenu:
Op zondag aten we: winteroogst-groentesoep, broodje zuurkool, gepeperde spaghetti. Van alles wat en voor iedereen wat wils
Maandag: Nasi zonder pakjes en zakjes, klik hier voor het recept. Met verse selderij uit de tuin. Met pindasaus, ei en zoetzure courgette
Dinsdag: wortellasagne,  een geweldige verrassing voor de kinderen! Zie hier
Op woensdag kwam een gast die geen kaas eet. We aten geroerbakte rode kool met katjang pedis, geserveerd op een bedje gekruide zilvervliesrijst. Het recept vind je hier
Donderdag aten we boerenkool couscous, de allerlaatste uit de vriezer.
Nu weer 9 maanden wachten voor de volgende verse oogst.
De biologische zoete aardappelen waren in de reclame en op vrijdag at ik dus zoete aardappels met kikkererwten en rucola. De rucola oogstte ik zo vanuit de kas, in de pan. Kraakvers!
Op zaterdagmiddag stond al maanden een  high tea gepland, waar ik met mijn lief van smulde. En hoewel ik lang niet alle taartjes en gebakjes die er waren, proefde, kon je me bijna naar huis rollen. Gevoelsmatig in ieder geval..... zin om te koken had ik hierdoor echt niet. Dus kregen de kinderen ook wat ongezonds: frietjes. Alleen de mayonaise maakte ik nog gauw even zelf ;)


Je ziet in mijn weekmenu een verscheidenheid aan gekleurde groentes. Wist je dat het heel goed is om meerdere kleuren groenten en fruit te eten? Elke kleur groente bevat weer andere vitaminen en specifieke, gezonde stoffen.
  • Anthocyanen zorgen voor rode en paarse tinten en geeft aan rodekool zijn specifieke paarsrode kleur.
  • Het bekende bètacaroteen komt veel voor in wortels en ons lichaam zet dit om in vitamine A: goed voor je ogen! Caroteen is genoemd naar het franse 'carotte', wat wortel betekent. Dit is het plantaardige pigment wat wortels hun oranje kleur geeft.
  • Bij groene groentes geeft het pigment chlorofyl, oftewel bladgroen de kleur aan bijvoorbeeld boerenkool, rucola, sla en broccoli.
In Amerika zeggen ze "five a day, the color way",  oftewel gebruik dagelijks vijf kleuren fruit en groenten. Zit hier een uitdaging voor je?!

Mijn keukenDIY's:
Ik maakte weer een voorraadje bouillonpoeder, maar wat ik een volgende keer zeker eens ga proberen is Suppengewürz, oftewel bouillonpasta maken. Is eigenlijk wat ik al doe, maar dan zonder te drogen. En met de juiste hoeveelheid zout om het te kunnen conserveren. Het recept komt uit Duitsland....
Van rimpelige wat droge appeltjes maakte ik nog een tray vol appel-kaneelchips. Want helaas was deze lekkere snack, hoewel lang houdbaar, snel verdwenen. Mjamm
Ik snoeide en oogstte heel veel laurierblaadjes. Deze blaadjes drogen bijna vanzelf, daar zet ik geen droogoven voor aan. Gewoon in het zonnetje op een dienblad in de vensterbank. Ik heb nu echt voor een levenlang genoeg laurierblaadjes.
Herman staat nog steeds op m'n  aanrecht. Ik heb er nog niet veel uitgedeeld, maar bakte lekker weer een exemplaar deze week!
Mayonaise werd even weinig gegeten. Hoewel mijn zelfgemaakte mayonaise wel 3 weken houdbaar is, maakte ik het deze keer niet op voorraad, maar pas net voordat ik het nodig had.
Toen ik kikkererwten kookte voor het recept met zoete aardappelen en rucola, kookte ik expres wat te veel.

Van de overgebleven hoeveelheid maakte ik houmous. Een heerlijk smeuiige pasta voor op toast of een broodje. Lekker met zwarte olijven.


Sinds ik ergens las dat je extra kalk kunt halen uit de schalen van kippeneieren, ben ik die aan het sparen. Netjes schoongespoeld staan ze te drogen in een potje. Kalktabletten, maar dan zonder tablet. Ik ben dan wel niet boven de 50, maar ook geen twintig meer. Een theelepeltje poeder af en toe door het eten, goed gedoseerd, zal vast geen kwaad kunnen voor iemand die bijna geen zuivel gebruikt.
Terwijl ik een stuk tuin onkruidvrij maakte, kwam ik veel brandnetels tegen. De mooiste toppen haalde ik eruit, nam ze mee naar m'n keuken en droogde ze in mijn droogkastje. Lekker vers gedroogde brandnetelthee, want mijn voorraad thee was net op. Het werd tijd!

Mijn keukenblunder:
Er staan inmiddels zoveel potjes en bakjes op mijn aanrecht, dat het niet alleen wat rommelig staat, maar ook dat ik wel eens vergeet (of gewoon niet wil) om al die potjes aandacht te geven. Herman moet drie keer per dag geroerd, m'n potje zuurdesem voor brood idem, m'n eierschalen moeten drogen, m'n bessenlikeur moet trekken en dan had ik ook nog alfalfa in een zaaibakje staan.
Die was ik dus vergeten.


En dat gebeurt niet ongestraft.
Wat stinkt het, als dit op deze manier verdroogt en vergaat.
En ik liep natuurlijk mijn verse alfalfa mis......

Vanaf nu ga ik de plantjes maar naar mijn tuin verplaatsen.
Daar kan het altijd nog gaan regenen ;)

Toch?!

Geen opmerkingen: