vrijdag 28 april 2017

Het gras bij de buren......

Wat hebben we al veel geprobeerd om ons gazon een nét gazon te laten worden. Wat zèg ik.... nèt?
Ik bedoel: dat het er überhaupt als een gazon uit blijft zien.
En als we het dan hebben over het gras bij de buren, wordt het heel triest.

Want de groenstrook voor ons huis, is het vergelijkingsmateriaal. Dat is van de gemeente. Wordt tegenwoordig één keer per twee of drie weken gemaaid, er wordt elke dag een hondenhoop bij  gelegd, er zit wat onkruid in, er lopen mensen overheen, èn toch..... is het altijd groen! Mooi groen!
Hoewel ik er niet overheen durf te lopen vanwege die verwenste hondenhopen.....

Dat groen wil ik in de tuin ook.
Elk jaar is het aan het eind van de winter een zwarte boel, op de plek waar het gazon zou  moeten liggen. Elk jaar heb ik weer een discussie met mijn lief over kunstgras, betegelen of met houtsnippers bestrooien, waarbij ik voet bij stuk houd. Ik wil een ècht, groen gazon! Waarop je in de zomer lekker op je rug kan liggen om naar de wolken te staren.

Vorig jaar was het niet anders, eerder erger.
Zie hier het resultaat van een veel te natte winter..... waarbij er veel over het gras gelopen werd. Alle grond is platgetrapt en de grassprietjes hebben geen lucht om te groeien.....

Een goed gazon heeft onderhoud nodig. Maar om elke keer bij nul te moeten beginnen.......
Mijn lief geeft me de keuze: iets bedenken voor het gazon, zodat het nu eens blijvend goed gedaan wordt òf hij voert zijn 'snode plannen' uit.
Hoewel, daar is hij toch te lief voor. 
Voordat ik de kans kreeg om me te verdiepen in een gezond gazon, werd er al actie ondernomen.

Alles werd omgespit. Alles........ dat betekent: alle overgebleven, miezerige grassprietjes.
Het doel is om de bodem los te maken, zodat er lucht in de aarde komt.
En dit gebeurde vorig jaar eind maart,  begin april. Het voorjaar is hier de uitgelezen tijd voor.
De volgende stap is, om er turfmolm over of door te verdelen.
Een zachte, potgrondachtige laag, die de grond een luchtige structuur geeft.
Daarna hebben we graszaad gezaaid.
De kippen hebben een apart deel van het gazon gekregen. Daar hoeven we niets te zaaien, want kippen graven alles onder.

Gras heb je in vele soorten en met vele benamingen.
Een siergazon bestaat vaak uit een mengsel van gewoon struisgras en roodzwenkgras. Voor een speelgazon wordt vaak een mengsel van Engels raaigras en roodzwenkgras gebruikt. Soms wordt bij een speelgazon ook veldbeemdgras toegevoegd
Om het voor de consument makkelijk te maken kun je kiezen uit bijvoorbeeld een speelgazon, een schaduwgazon etc. 
Wij kozen voor beiden en hopen dat dit krachtig, sterk zaad is.

Natuurlijk kun je ook kiezen voor het leggen van graszoden, maar hoewel je gelijk een groen resultaat hebt, is dit een stuk prijziger. Ik vind het zelf meer iets om  randen waar graszaad niet (goed) groeit, te helpen.

Na het zaaien komt het wachten, wachten en nog eens wachten. Hebben we iets verkeerd gedaan? Zijn we iets vergeten??
Waarom duurt het zo lang ??
Gras wortelt ongeveer 10 cm diep en groeit onder invloed van daglicht, een goede bodem en natuurlijk regen.

Gelukkig, na zo'n zes weken komen daar de eerste sprietjes. Niemand durft over het gras te lopen,  iedereen gebruikt de handige staptegels. Niemand stapt er naast.....

En  begin juni kon ik voor het eerst maaien. Jippie!  
Dat is mijn favoriete klusje!  Het ruikt zó lekker! 
En ik ben niet de enige...... zo las ik laatst dat je een flesje met de geur van versgemaaid gras kunt kopen om het hele jaar van deze geur te genieten......

Afgelopen winter was het spannend..... blijft het gazon deze keer goed?
Je moet niet te kort voor de winter nog maaien, maar met die prachtige herfst, heb ik dat toch nog begin november gedaan.
Het kippenverblijf verhuisde in de herfst en het vrijgekomen stuk hebben we niet meer ingezaaid, maar met graszoden bedekt.
Nou, dat is een verschil: dat gras groeit veel dichter dan het gezaaide gras.
In ieder geval is het goed aangeslagen en dat geldt ook voor de rest van het gazon dat ingezaaid is.


Trouwens, gras heeft het best moeilijk in een gazon, hoor!
De bodem is vaak niet in orde: of te vast, of te droog, geen goede zuurgraad of te weinig meststoffen. Verder groeit er graag en makkelijk mos tussen het gras en als je dan net je kop boven het maaiveld wilt steken, word je pardoes gemaaid. Mag je weer niet hoger gaan.
Om nog maar niet te spreken over de uitdrukking 'onkruid' wat gelijk gebruikt wordt als je buiten de gebaande gazongrenzen wilt groeien. Tussen de tegels of in een moestuin....
Nee, gras heeft geen gemakkelijk leventje!
Maar mijn gazon ga ik vertroetelen......

Wat doe ik in het voorjaar?
  1. In het voorjaar begin je met verticuteren om de bodem luchtig te krijgen. Dit kan eenvoudig met een verticuteerhark. Hieraan zitten scherpe punten die de grond openwerken. Haal tegelijk jong onkruid eruit, dat gaat nu nog makkelijk, als het klein is.
  2. Door het verticuteren kunnen er kale plekken ontstaan. Zaai kale plekken in en kijk bij randen om bij te zaaien. Ook ontstaan kale plekken als er langer dan vier dagen een voorwerp op het gazon staat. Bijvoorbeeld een plantenpot of speelgoed.
  3. De bodem kan te zuur zijn oftewel geen goede Ph waarde hebben. Dit kun je meten met een Ph bodemtest. Je kunt organische kalk over het gazon verdelen. Als ik eieren gebruik, gooi ik tegenwoordig de eierschalen niet meer weg, maar was ze schoon, droog ze en mix ze fijn. Zo heb ik een potje kalkpoeder bij de hand. Gezond voor mens, dier en gazon.
  4. Voor de eerste keer bemest je in maart of april. Een goed gazon heeft gedurende het jaar wat extra voeding nodig. In speciale gazonmest zit alles wat gras nodig heeft. Omdat ik geen gras eet, hoeft het niet perse biologisch te zijn, wel graag organisch. Toen ik in verschillende winkels keek, was ik er snel van overtuigd dat ik 'vegetarische' mest wilde hebben. Huh? Ik zag één verpakking waar gemalen runderbeendermeel in zit........ dit gaat me te ver.
  5. Maaien! Bemest gras groeit harder, waardoor je vaker moet maaien. Je begint in het voorjaar om het gras zo'n 5 cm hoog te houden en vanaf mei kun je wekelijks maaien. Dat scheelt weer een flesje kopen met de geur van pasgemaaid gras.
In het voorjaar krijgt gras echt een groeispurt en groeit hard.
Verticuteren is best intensief voor je gazon, doe dat maar één keer per jaar. In plaats van in het voorjaar, kun je dit ook in het najaar doen.


Zaaien kun je doen zolang het gras groeit, dus dat kan zelfs tot oktober. Hopelijk groeit het in één keer goed.
Kalk toevoegen is optioneel en maar één keer per jaar nodig.
Bemesten mag drie keer per jaar. In het voorjaar is de eerste keer, dan mag het in juni/juli nog een keer en als laatste in de herfst: september/oktober.  Door het maaien verdwijnen er voedingsstoffen uit het gras. Door te mesten krijg je een mooi dicht, groen gazon.

Het maaien is een feestje! Het gras wordt afgesneden en dat stimuleert de groei van uitlopers, waardoor het gras dichter wordt. Maaien mag in de zomer wekelijks en soms zelfs twee keer per week. Onder de juiste omstandigheden groeit gras snel.
Maai altijd als het droog is, dat is beter voor het gras, omdat het anders in hoopjes blijft liggen.
Naast het gazon maaien, is het ook goed om de kanten bij te werken.
Met een speciale schaar, is dat makkelijk te doen.

Mijn gazon is niet zo groot, dus ik doe dat met de hand, op m'n knietjes.
Het gras mag je gerust na het maaien op het gazon laten liggen, als een mulchlaag.
Dit is  natuurlijke compost voor het gazon.
 
 

Maar gras is ook gezond en een lekkernij voor dieren.
Dus de cavia's krijgen af en toe wat.


En de kippen, die de kalk leveren voor het gazon,  zijn er dol op.
We verdelen het gewoon eerlijk.

Dit jaar heb ik al twee keer het gazon  kunnen maaien.
En raad eens..... het wordt steeds groener.
Wie weet, het is dadelijk nog groener dan het gras bij de buren.......

En deze zomer beloof ik mezelf dat ik af en toe op het gras ga liggen
- mijn eigen gazonnetje - om naar de wolken te staren.
Om olifanten, herten en monsters te zien,
maar vooral om het gras op mijn blote huid te voelen kriebelen
en de geur op te snuiven........

Heb  jij ook een gazon?
Geniet ervan!

Geen opmerkingen: