vrijdag 16 juni 2017

Fruitleer van aardbeien

Aardbeien kun je ook drogen, wist je dat?! Maar ik moet er niet aan denken om ze zó te drogen, dan worden het vast van die miezerige, taaie, rode brokjes die ik wel eens in een pak biologische muesli tegenkwam. Nee, daar zit geen smaak of kraak aan......
Ik maak zelf aardbeiensnoep, gedroogd als plak en vervolgens opgerold. Kinderen vinden het lijken op zure matten, die zoet smaken ;)

De Nederlandse naam voor dit gedroogde snoep is fruitleer. Deze winter heb ik het voor het eerst gemaakt met lychees.
Lekker, zeg! En zó puur!! En gezond! En lang houdbaar!
In één woord: geweldig!

Met mijn overvloedige aardbeienoogst van dit moment heb ik lekker aardbeien fruitleer gemaakt.
Wil je meer weten over fruitleer en drogen, kijk dan even bij mijn eerdere blog hierover. Klik daarvoor hier

Fruitleer van aardbeien

Ingrediënten:
  • 1 kg aardbeien
  • 4 bananen
  • 2 tl kaneel
  • Snufje versgemalen peper
Hoe maak ik het:
Je hebt voor dit recept een droogkast of droogoven nodig. Het kan ook met een gewone oven, maar dat is omslachtiger en kost meer energie.
Pureer de aardbeien met de banaan. De banaan voeg ik toe voor de stevigheid, omdat de aardbeienpuree anders te dun blijft.
Ik voegde kaneel toe, omdat dit me lekker leek. Dit kun je natuurlijk ook weglaten of vervangen door een andere smaakmaker, bijvoorbeeld citroensap. De peper voeg ik toe om het zoete van de aardbeien  te versterken.
En suiker toevoegen?? Dat hoeft he-le-maal niet!
Heb je een vloeibare doch enigszins dikke vruchtenpuree, schenk dit dan op sheets van de (droog)oven.

Ik knipte bakpapier in de juiste maat en daar gaat het prima op.
Ik schakelde de oven in op 65 graden.
De hele dag kreeg ik stroom van onze zonnepanelen en stond mijn droogkasje hard, maar gratis te blazen.
Of kan ik nu zeggen: ik heb zongedroogd fruitleer?! :)
Het duurde ongeveer 14 uur totdat m'n fruitpuree fruitleer geworden was.
Het moet stevig, maar nog wel een beetje chewy & sticky zijn.
Tussendoor wisselde ik de platen een paar keer. Dit doe ik gewoon op gevoel.
 De onderste plaat droogt het snelst en omdat je met plakken werkt,
circuleert de lucht iets minder goed.
Na het drogen is het belangrijk de plak fruitleer van het bakpapier te halen, omdat anders de smaak van het bakpapier in het fruitleer trekt (of andersom).

De zaadjes/pitjes van de aardbeien zie je goed terug in het fruitleer.
Mooi en puur!
Rol het op en bewaar het op een afgesloten, donkere plek.

Dit fruitleer kun je zo'n 3 maanden op een droge, afgesloten plek bewaren.
Uhm.... als dat lukt. Míjn hongerige puberzoon is er gek op!

Geniet van aardbeien!
 

Geen opmerkingen: