dinsdag 15 augustus 2017

Omgekeerd pruimentaartje

Pruimen! Oh..... wat happen die sappig zoete vruchten heerlijk weg. En wat duurt de pruimentijd lekker lang. Begin juli zijn de vroege rassen rijp en de late rassen kunnen wel tot eind september geplukt worden. (Ook uit het supermarkt schap kun je ze natuurlijk plukken, bij gebrek aan een pruimenboom).

Ik heb inmiddels al heel wat keren dit lekkere, omgekeerde pruimentaartje gebakken. Het omgekeerde bij deze taart geldt trouwens voor de pruimen, niet voor de hele taart. Er gaan in ieder geval lekker veel pruimen in.
Want wat heb ik dit jaar een geweldige oogst aan pruimen!!

Dit komt enerzijds doordat de oude pruimenboom vorig jaar goed gesnoeid is, maar zéker ook door mijn twee bijenvolken op de moestuin. Echt.... wat een verschil met vorig jaar. Toen raapte ik vooral valpruimen en had bij elkaar misschien anderhalve kilo. Dit jaar heb ik toch zeker zo'n 10 kilo eraf gehaald.
En..... ik heb nog een jong pruimenboompje, voor de late oogst. Die zit ook al vol met pruimen! Mjammie!
Je moet jezelf wel afremmen, want je weet wat er gebeurt als je teveel pruimen achter elkaar eet.......

In dit heerlijke, zoete taartje smaken ze lekker sappig. Vooral als 't ie nog warm is en net uit de oven komt, kun je een tweede punt eigenlijk niet weigeren.


Omgekeerd pruimentaartje

         voor een bakvorm van 24 cm 
Ingrediënten:
  • 150 g rietsuiker + 1 el
  • 115 g roomboter
  • 2 eieren
  • 1 tl bakpoeder
  • 75 g volkoren tarwemeel
  • 65 g tarwebloem
  • snufje zeezout
  • 12 pruimen
  • 1 tl kaneel
Hoe maak ik het klaar:
Laat de boter op kamertemperatuur komen. Verwarm de oven voor op 180° en was de pruimen. Haal de pit eruit, terwijl je ze halveert.
Mix de boter met de suiker tot een luchtig geheel. Voeg er één voor één de eieren aan toe en mix goed. Weeg het meel af en vermeng dit met het bakpoeder en het zout.
Voeg terwijl je mixt, een deel van het meelmengsel toe. Roer goed door voordat je een volgend deel toevoegt.  Vet een springvorm in met een laagje boter en schep hier het beslag in.

Druk de gehalveerde pruimen omgekeerd, met het snijvlak naar boven, in het beslag.
Maak kaneelsuiker door één eetlepel rietsuiker te vermengen met kaneel.


Strooi de kaneelsuiker gelijkmatig over de pruimen. Schuif het taartje in de oven en bak het in 45 minuten gaar. Controleer de gaarheid nog even met een spies (of breinaald) die je in het taartje steekt. Komt deze er schoon uit, dan is de taart klaar.
Dit taartje is heerlijk als het nog warm is: krokant deeg met een zacht-sappige pruimenvulling.
Maar afgekoeld is ze ook prima te pruimen.;)
Geniet ervan!

Na onze vakantie kreeg ik een emmer vol pruimen van de buren, ik wist niet eens dat ze een pruimenboom hadden......
Oh, wat lekker! En je raadt  vast niet wat ik er als eerste mee deed........ ;)
Ook dol op pruimen?
Stay tuned voor nog een bijzonder pruimenrecept.......

Geen opmerkingen: