zaterdag 2 september 2017

Gevulde pepers

Op vakantie vind ik niets lekkerder dan ontspannen in het zonnetje voor de tent te zitten, met een wijntje en wat mezze of tapas erbij. Voor de eerste dagen had ik wat lekkers van thuis meegenomen - een lekkere chutney, gemarineerde courgettes - , maar toen dat op was, gingen we op zoek naar meer.
We kwamen erachter dat er in het Duits en Vlaams geen verschil is in het woordje paprika of peper. Dat bleek tenminste,  toen we als tapas lekker gevulde paprikaatjes dachten te eten, die toch wel heel, heel erg pittig waren.
In ieder geval werd ik toen al geïnspireerd om dit zelf te gaan maken. Zeker omdat deze pepertjes niet biologisch te koop waren, maar inclusief E-nummers..... dus ik bedacht: "die ga ik thuis zelf
maken!". Als we maar genoeg pepers hebben. Nou, daar had ik me geen zorgen over hoeven maken.....
Ik heb inmiddels al vier potjes sambal gemaakt.
Dat kón al van m'n pittige to-do-list af.

Ik wilde graag ook de 'kaas'  zelf maken en dat is eigenlijk geen enkel probleem, alleen een kwestie van tijd.
Ik maakte hangop. Hangop is datgene wat overblijft als je volle yoghurt laat uitlekken. Het is dikker dan kwark en is eigenlijk de basis van kaas. Hier heb ik dat duidelijk beschreven. Het is verse kaas, die je gelijk kunt gebruiken, alleen nog op smaak moet brengen.
Hangop ken je misschien van een toetje of ontbijtgerecht. Maak je meer hangop dan nodig is voor in de pepertjes, dan kun je het ook daarvoor gebruiken.

Ik maakte mijn eigen verse kaas, waarmee ik mijn verse pepers vulde.
Niet jokken..... mijn eigen pepers liggen rechts en zijn ietwat te dun om te vullen, dus ik gebruikte de grotere pepers die ik kreeg van Joke en Geert........
Wat zien die er mooi uit.
Zonde om fijn te snijden en ergens doorheen te mengen waar je niks meer van ziet.
Deze ga ik dus vullen!!

Gevulde pepers met hangop

Ingrediënten:
  • 6 à 7 grote of brede rode pepers
  • 1/2 l biologische, volle yoghurt
  • 1/2 tl versgemalen zeezout
  • 1/2 tl komijnzaadjes
  • 1 tl oregano
  • 2 dl azijn
  • 50 g suiker
Hoe maak ik het klaar:
Begin een dag van tevoren en maak de hangop.
Schenk de halve liter yoghurt in een zeef waarin je een kaasdoek hebt gelegd. Laat dit rustig


uitlekken boven een kom.
De volgende dag roer je datgene wat bovenin de zeef zit, door elkaar. Breng op smaak met zout, oregano en komijn. Natuurlijk kun je kruiden naar smaak.

Ik heb maar wat uitgeprobeerd.
Neem de Spaanse, rode pepers, snijd de bovenkant er ruim af en probeer via de bovenkant de zaadjes te verwijderen. Ik deed weer mijn handschoentjes aan en gebruikte hiervoor een mesje, een eetstokje en een satehstokje. (samenwerking;)).
Vervolgens experimenteerde ik verder.
De helft van de pepers kookte ik voor één minuut in een steelpannetje, gevuld met 2 dl azijn, 2 dl water en de suiker. De andere pepers liet ik ongekookt.

Daarna kwam het klusje om de plakkerige kaas in de pepers te krijgen.
Ik probeerde van alles, maar je moet vooral lang gereedschap gebruiken, omdat het tot onderin de peper moet komen.
Pas op! Maak de peper niet kapot, dus werk voorzichtig.
Je kunt de pepers nu in een bakje in de koelkast bewaren, maar zó zijn ze erg pittig.
Oehhh..... lekker maar erg hot.
Je kunt ze ook in een potje zetten en daar het azijn-suikermengsel bij schenken.
De suiker zorgt ervoor dat de pepers een stuk milder smaken.
Voor de smaak maakt het trouwens niet uit of de pepers wel of niet voorgekookt zijn.

Ik vond ze erg lekker en deze keer een stuk verantwoorder dan - inclusief E-nummers - kant en klaar  uit de supermarkt.

Als je van pittig houdt....... mjammie.
Pas op! Eet er nooit teveel van.....

Lekker bij een salade.....
Maar vooral als borrelhapje bij een glaasje rosé!

Houden jullie ook van pittig op z'n tijd?

Geen opmerkingen: