dinsdag 21 november 2017

Healthy haverkoekjes

Iedereen die regelmatig bakt, heeft tenminste een favoriet recept voor appeltaart èn voor haverkoekjes.  Toch?!
Ik heb ze wel, die beproefde appelcrumbletaart, die ik bijna blind kan maken en mijn koosjere haverkoekjes. Ze zijn afgestemd op mijn oven, smaak van het moment en wie er allemaal mee gaat snoepen.
Hoewel ik jarenlang dezelfde haverkoekjes bakte, mislukte er nog wel eens een bakplaat, bovendien werd de smaak saai......
Een tijd geleden kreeg ik een nieuw recept van Annemiek. Ik kon niet gelijk proeven en het recept verdween in mijn map. Een tijdlang bakte ik nog mijn usual haverkoekjes.
Maarrr..... op een dag kwam ik het recept weer tegen  en omdat ik alle ingrediënten in huis had - dacht ik;) - besloot ik deze koekjes te bakken.
Healthy haverkoekjes, ei- en koemelkvrij en gezoet met honing in plaats van suiker. Hiervoor gebruik ik mijn eigen bakkershoning van mijn bijtjes.
De koekjes zijn bovendien gevuld met gedroogde vruchten of noten. 
Mmmmmmm
Toen ik deze koekjes aan mijn kids gaf - en er niet bij vertelde dat ze healthy zijn -  vielen ze goed, heel goed in de smaak.
En bij mij ook! Deze ga ik echt nog heel vaak bakken!
Ik mag het recept hier delen......
Geniet je mee?! 

Healthy haverkoekjes

Ingrediënten:
  • 100 g volkoren tarwebloem
  • 1 el bakpoeder
  • 150 g havermout
  • 100 g kokosolie
  • 1 tl kaneel
  • 200 g honing (of  200 g agavesiroop)
  • snufje gemalen zeezout
  • 100 g gedroogde en geraspte kokos
  • 50 g cranberries
Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng het meel met de havermout, het zout, de kaneel en het bakpoeder in een ruime kom.
Voeg de kokosolie en de honing toe en kneed goed door.
Je kunt de kokosolie ook even verwarmen. De smelttemperatuur is 26 graden, dus bij even kneden bereik je ook dat de kokosolie vloeibaar wordt.
Voeg nu de geraspte kokos en de cranberries toe.
Maak balletjes van het deeg en druk ze een beetje plat.
Bak de koekjes ongeveer 15 minuten tot ze goudbruin zijn en gaar.
Smullen maar!
Deze healthy haverkoekjes zijn ook nog eens snel klaar!

Variatietips:
Vervang de kokos door gehakte, ongebrande noten.
En vervang de cranberries eens door rozijnen.

Vers zijn ze overheerlijk, maar een paar dagen later smaken ze nog steeds fantastisch!
Ideaal om als tussendoortje mee te nemen naar kantoor of mee te geven naar school.

Deze gezonde koekjes geven snel dat beetje extra energie, wat je soms nodig hebt op een lange dag!
Ook ideaal als traktatie!

Bedankt Annemiek, vanaf nu is dit mijn favoriete haverkoekjesrecept!
Welke koekjes bak jij het liefst?


Geen opmerkingen: