zondag 26 november 2017

Mijn moestuin (herfst 2)

Mijn moestuinblogs staan niet alleen op een laag pitje door de vele regen, maar ook doordat zoveel andere dingen mijn aandacht vragen.
Naast mijn imkerexamen in september, ging ik minimaliseren in oktober en hebben we een verbouwing in november......
En de dagen blijven maar 24 uur houden!

Maar ik heb in de tuin gewerkt, geoogst, plannen gemaakt, geëvalueerd en zelfs gezaaid. Je kunt niet goed genoeg vooruit plannen om toch verse groenten en fruit te kunnen oogsten.....

Wat heerlijk dat ik nog elke dag groentes uit de moestuin kan eten.
Deze foto is weliswaar van een maand geleden, maar nog steeds kan ik goudsbloemen, pepertjes, herfstframbozen en bleekselderij oogsten.

De pepertjes hebben dit jaar zo'n gigantische opbrengst gegeven. Als je dit blog langer volgt, weet je wat ik er allemaal van heb gemaakt. Het merendeel van de oogst zit echter in de vriezer.
Heel makkelijk: heb ik wat nodig, dan pak ik een pepertje.....
En op deze manier zijn ze een paar jaar houdbaar.
Ik heb nu alle planten uit de grond getrokken.
Met weinig zon en warmte worden de groene pepertjes niet meer rood.
Maar ook groen zijn ze prima te gebruiken.
En..... de eerste twee jaar hoef ik geen Spaanse pepertjes meer te zaaien.
Zolang er nog geen nachtvorst is geweest, kan ik zelfs nog framboosjes oogsten.
Zomerzoet zijn ze niet, maar nog steeds gezond!
Ook hiervan zit een deel in de vriezer om te gebruiken in smoothies of gebak in de winter.......
De bleek- en knolselderij groeit nog prima in de tuin.
Wel moet ik het weerbericht in de gaten houden: wordt er nachtvorst voorspeld, dan moeten deze groentes er echt uit.
De bleekselderij, met z'n ienie-mienie-zaadjes en heel kleine plantjes, groeien toch te dicht op elkaar.
Ik oogst gewoon stengel voor stengel: van veel verschillende planten, neem ik de dikste stengels mee.
Dat is het voordeel van een eigen tuin!
Ondanks dat ik nog dagelijks groenten uit de tuin eet, word ik toch altijd wat mistroostig in de herfst bij de aanblik van mijn tuin.
Er staat vooral veel onkruid,  nog wat kleine hoeveelheden groente.
Maar het is nog lang wachten totdat het weer lente wordt......


Het is meer weer om nu 'at home' te zijn, dan in 'the garden'.
Maar op zonnige dagen trek ik toch de tuin in.
Er is nog genoeg te doen!


Zo maakte ik de kas leeg.
Zonder planten groeit er nog genoeg aan onkruid......

Hoewel ik blij was, dat ik dít zag!
  Klaver, dit ontbreekt nooit in een mengsel van groenbemesters.
Het is een nuttig plantje dat de stikstof in de aarde bindt.


Het was zo lekker zonnig en ik kreeg inspiratie, dus was het fijn om lekker door te gaan. Ik nam mijn kopje verse muntthee, met versgebakken kokoskoekje mee de tuin in.
Lekker warm, nadat ik niet alleen het kippenhok had uitgemest, maar de mest ook op de tuin heb gebracht. 
Fijn! Zo'n kringloop.


Ook in het compostvat is er hard, doch onzichtbaar doorgewerkt.
Het groente, blad en fruitafval is verwerkt tot mooie, donkere compost.

In een emmertje breng ik het naar de uitnodigende, lege grond in mijn kasje bij huis.
Het stinkt niet meer, het is heerlijke humusrijke grond geworden.





Hier zaai ik de winterveldsla.
Het is wat laat, want op het zakje staat dat dit te zaaien is tot september.
Maar ach, ik probeer het gewoon.
Ik heb straks zo'n zin in verse groene blaadjes.
Het zal vast wel opkomen.

Wat ook opkomt is de knoflook.
November is de juiste maand om knoflookteentjes, liefst doorgeschoten al, te planten.
Ik heb ontdekt dat als ik de knoflook in een afgesloten glazen potje bewaar, dat ze dan veel sneller doorschiet.
Wil je knoflook planten, dan kan dit nu, maar ook nog in februari/maart.
Hoewel knoflook tegen kou kan, zet ik ze nu in de kas.
Voor net dat beetje extra ondersteuning in de winter.
Je hoeft niet perse plantknoflook te gebruiken. Consumptieknoflook voldoet ook prima.
Beter zelfs als plantknoflook. Maar let er wel op dat de knoflook van biologische oorsprong is.
Dan is er tenminste niet mee gerommeld en weet je wat je in de tuin zet.
Ik heb er nog niet zo veel geplant, maar het rijtje is lang. Ik kan elke keer wat teentjes knoflook aan het rijtje toevoegen,

Wat iedereen, overal kan zaaien, is kiemgroente!
Je hebt er niet eens aarde voor nodig.
En allerlei groentes voldoen. Broccolispruiten, radijskiemen, linzenspruiten....... het kan allemaal.
Ik heb hier alfalfa gezaaid. op de bovenste foto zie je mijn speciale zaaibakje.
Maar ook op natgemaakte watten kun je prima deze kiemgroentes zaaien.
Zet het gezaaide op een lichte plek bij kamertemperatuur, maar niet pal in de zon.
Over vijf tot zeven dagen kun je oogsten!
Boven zie je een speciaal zaaibakje, maar ook op watten kun je prima zaaien.
Houd ze goed vochtig, maar ook weer niet te lang.

En toen Peter van een hout- en meubelbeurs thuiskwam, nam hij deze mooie kruidenstekertjes mee.
Speciaal uitgelaserd uit hout.
Ik krijg al weer zin in het voorjaar......

Tot dan met een nieuw moestuinblog.

Geen opmerkingen: