donderdag 22 februari 2018

Kinderdagtaart

Dit weekend was het weer kinderdag , bij ons in huis. De kinderen zijn dan voor één dag de baas.
Ze gaan dan natuurlijk vooral die dingen doen, die normaal juist niet mogen.
Dit jaar vroeg ik de kinderen zich voor te bereiden door leuke ideeën op te schrijven, die ze nu echt graag eens willen ervaren of doen.
Ik vond met name één idee erg leuk en nam de voorbereidingstijd graag voor lief.
"Bij zo'n feestelijke dag, hoort een 'Kinderdagtaart',  mét marspein", werd geopperd.


En ik maakte een kinderdagtaart.
Want kinderdag is een feestje!

Kinderdagtaart

            voor 12 stukken
Ingrediënten:
                     voor de taart
  • 1 ronde springvorm van 22 cm
  • 3 eieren
  • 100 g basterdsuiker
  • 60 g bloem
  • 20 g maïzena
  • 1 g zout
                 voor de decoratie
  • 5 el bramenjam
  • 3 el botercrème met chocola
  • discodip
  • vloeibaar marsepein of glazuur
  • 200 g rode marsepein 
  • 50 g groene marsepein
  • 2 saté prikkers
  • stukje dun touw
  • gekleurd karton
  • lijmpistool
Hoe maak ik het klaar:
Ik bakte allereerst de taart. Dit is een biscuitgebak, wat heel luchtig moet worden. Die luchtigheid kun je bereiken door de eieren te scheiden en het eiwit apart op te kloppen. En ook door de bloem en maïzena twee keer te zeven.
Begin met de eieren te scheiden. Bewaar de eidooiers en klop de eiwitten stijf in een vetvrije kom. 
Klop er in gedeelten de suiker door. Telkens tussendoor het geheel weer stijfkloppen.
Beboter de springvorm en bedek de bodem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180 graden.
Voeg daarna de eidooiers toe en klop nog 15 minuten. Voeg daarna het gezeefde mengsel van bloem, maïzena en zout toe. Niet meer mixen, maar luchtig door de geklopte eieren scheppen.
Doe het mengsel in de springvorm en bak het in 40 minuten gaar en lichtbruin.

De taart is gaar wanneer ze veerkrachtig aanvoelt. Laat de taart 5 minuten in de oven afkoelen.
Daarna haal je de taart uit de vorm en laat ze omgekeerd afkoelen.
Ze is prachtig gerezen, heerlijk luchtig.
Als de taart is afgekoeld, snijd je hem overlangs doormidden.
Besmeer de ene helft  met de jam, de andere helft met een dunne laag botercrème met chocola.
Bij dit recept staat ook hoe je chocoladebotercrème klaar maakt. Ik had nog een restje over en gebruikte dat. Eenmaal gemaakt, kun je botercrème wel een paar maanden bewaren.
Je kunt ook gewone botercrème gebruiken.
Zoals je op de foto ziet, zakte mijn taart in het midden wat in. 
Ik heb geprobeerd dit weg te werken met wat extra vloeibare marsepein in het midden, maar goed lukte dit niet. Normaal smeer je ook de zijkanten af met botercrème om een goede, rechte rand te krijgen. Ik liet dit achterwege, omdat het niet goed lukte.
De rode marsepein, uiteraard kun je elke kleur gebruiken, rolde ik uit tot een grote, ronde lap.
Dit doe ik op vetvrij bakpapier, zodat je de marsepein daarna ook weer gemakkelijk kunt losmaken en verplaatsen. Ik drapeerde hem over de taart. Zoals verwacht, werd het niet zo strak, maar ik bedacht me, dat de kinderen hier vast niet op letten.
De randen sneed ik weg en zo hield ik rafelige stukken over.

Ik speelde ermee door ze op te rollen en als vanzelf werd het een roosje.
Het is ook leuk om van allerlei kleuren marsepein of fondant rondjes uit te steken en helemaal over de taart te plakken. Als een soort vrolijke confetti.

Deze kinderdagtaart kreeg drie roosjes, waar ik maar wat blaadjes bij maakte.
Om het feestelijk te houden voor kinderen, bestreek ik de zijkanten van de taart met rode, vloeibare marsepein. Glazuur kan ook. Hier drukte ik de discodip in en liet ze er ook ruim omheen vallen.
Wat zeker op de taart moest komen, was de tekst: Kinderdag 2018.
Daar was niet zoveel ruimte meer voor, maar daar had ik al iets voor bedacht.

Bij een feestje horen ook slingers, dus waarom geen slinger op de taart gemaakt?!
Ik prikte de twee saté prikkers in de taart en bepaalde de lengte van het touwtje.
Dit knoopte ik vast aan de prikkers.
Vervolgens knipte ik uit gekleurd karton lange driehoekjes. Op elk driehoekje schreef ik
een letter van het woord K i n d e r d a g.
Met een lijmpistool lijmde ik het bovenste randje vast aan het touwtje en vouwde het om.
Zo'n slinger kun je ook maken om bovenop een feestelijk ingepakt cadeautje te bevestigen. Uiteraard kun je er elke tekst op schrijven.
De cijfers konden er echter niet meer op, dus rolde ik die van het groene marsepein en drukte ze op de taart.

Vlaggetjeslijn erboven en klaar was de Kinderdagtaart 2018!

Natuurlijk kun je deze taart voor elke gelegenheid maken en aanpassen
aan de wensen van de jarige, de jubilaris of wat dan ook.....


En hoewel de taart er niet zo strak uitzag, smaakte ze wondergoed!
En natuurlijk..... met liefde en aandacht gemaakt, kan dat niet missen!

Het was bij ons thuis een feestelijke kinderdag!

Geen opmerkingen: