donderdag 8 februari 2018

Lego-speelkleed

Ik twijfel even over het onderwerp van deze blog, want met eten heeft het helemaal niets te maken.
Maar met recyclen, afval verminderen en minimaliseren des te meer. En omdat dit thema hier al vaker voorbij is gekomen, sterker nog..... steeds meer mijn hart heeft, vind ik het toch leuk om het resultaat van mijn naaiproject te delen.
Mijn jongste tiener (hij werd in januari 10!) is een echte lego-bouwer. Hij ontwerpt zelf de mooiste bouwwerken en gebruikt het voor zichzelf als uitlaatklep als hij boos of teleurgesteld is. Maar natuurlijk vooral om er lekker mee te spelen en vernieuwende of praktische bouwsels te maken.
Op zijn kamer staat een grote legokist, maar tegenwoordig wil hij ook graag beneden, bij de andere gezinsleden èn niet onbelangrijk, bij de warme kachel, met z'n lego spelen.
Maar elke keer die kist de trap op en af sjouwen is onbegonnen werk.
En alles in de huiskamer laten staan, dat wil ik na onze huiskamermetamorfose niet meer.

Dus ik naaide voor hem een lego-speelkleed en hier was hij super blij mee.
En het bleek makkelijker gemaakt, dan ik dacht.

Ik recyclede voor dit naaiproject een oud gordijn en een oud dekbedovertrek. Saillant detail: onder dat dekbedovertrek sliep ik zelf nog als kind, zo'n dertig jaar geleden. Wat maakten ze vroeger goede kwaliteitsstof!
En in dit legospeelkleed krijgt het alsnog een tweede leven!


Lego-speelkleed naaien

Benodigdheden:
  • 2 lappen stevige stof in bij elkaar passende kleuren van 175 bij 175 cm 
  • 1 touw of stevig koord van ongeveer 3 meter lang
  • garen in bijpassende kleuren
  • eventueel labels of zakjes
Werkwijze:
Neem de twee grote lappen stof en knip ze vierkant, als dat nog niet gedaan is.
Leg ze met de goede kant op elkaar. Ik tekende aan alle zijden het midden af en verbond deze punten boogvormig. 
Knip vervolgens deze verkregen cirkel uit. 
Naai  met de naaimachine, met garen in bijpassende kleur, de twee cirkels op elkaar.
Houd een opening van 10 cm over. Als de stof snel rafelt, zigzag je de randen. Ik doe dit eigenlijk altijd, want het is een kleine moeite. Doe dit zeker bij de 10 cm brede opening. Naai een klein zoompje in beide lagen stof zodat het daar netjes afgewerkt is.
Draai de cirkel binnenstebuiten, zodat de goede kanten nu zichtbaar zijn.
Strijk de stof glad met een strijkijzer en vooral op de naad, zodat die strak en recht zit.
Naai vervolgens een tweede cirkel op ongeveer 6 à 7 cm van de rand, helemaal rondom.
Je hebt nu een tunnelzoom verkregen.


Rijg het lange, stevig koord of touw door deze tunnelzoom.
Voor het touw gebruikte ik een ge(vinger)haakt koord van Zpaghettidraad.
Met behulp van een grote veiligheidsspeld is het koord door de tunnelzoom heen te rijgen.
Met dit koord kun je het legospeelkleed  transformeren tot een zak.
En aan dit koord draag je zowel het kleed als de inhoud ergens naar toe.
Als het kleed ergens ligt, kan het glad gestreken worden en kan er zowel op als naast het kleed gespeeld worden.

Ik maakte nog enkele versieringen op het kleed.
Zo naaide ik een paar kleine zakjes met rits, in bijpassende kleur op het kleed.
Hierin kunnen kleine onderdeeltjes bewaard worden, zoals poppetjes, wieltjes of speciale onderdeeltjes.

Natuurlijk kun je dit kleed ook gebruiken voor ander speelgoed.
Denk aan playmobile, constructiemateriaal, blokken, clics.
Het grote voordeel is dat het snel en makkelijk opgeruimd is na het spelen!

Had ik al gezegd dat mijn lego-bouwer er erg blij mee is?
En ik ook, dat dit project geslaagd is!
En dat ik stoffen die nog mooi zijn, een tweede leven heb kunnen geven.

Geen opmerkingen: