maandag 26 februari 2018

Sojayoghurt maken

Vorig jaar rond deze tijd was ik op zoek naar een zuivel-  èn suikervrij toetje en dat bleek een bijna onmogelijke combinatie!  
Had ik toen  maar geweten, wat ik nu weet. Want yoghurt kun je dus eenvoudig zelf maken, ook al heb je geen koeien en ben je geen boer(in)!
Laatst kwam ik Annemieke tegen bij het zuivelschap van de Natuurwinkel. Zij heeft dus een yoghurtmaker en vertelde me dat zelf yoghurt maken een eenvoudige handeling is.
En daar houd ik wel van: iets nieuws uitproberen wat eenvoudig blijkt!
Nu eet ik zelf vrijwel geen zuivel, maar de anderen hier in huis wel. Het leukst is echter dat je geen yoghurt hoeft te maken van koeienmelk, het kan ook van sojamelk en Annemiek maakt zelfs kokosyoghurt (van kokosmelk).

Binnen korte tijd had ik haar yoghurtmaker te leen.
We zijn nu alweer een paar weken verder en het blijkt inderdaad erg makkelijk om zelf sojayoghurt te maken. Zelfs zonder yoghurtmaker kan het. 
En ik? Ik eet regelmatig een schaaltje sojayoghurt met zelfgemaakte granola.  Mmmmm...... mooie aanvulling bij mijn fruitontbijt.

Ik deel mijn nieuwste project: zelf-sojayoghurt-maken  hier!

Sojayoghurt

Ingrediënten:
  • 1 l sojamelk
  • 4 à 5 el sojayoghurt  òf
  • yoghurtstarter of waterkefir starter
        Andere benodigdheden:
  • stalen of emaille pan
  • thermometer
  • yoghurtmachine of thermoskan
Hoe pak ik het aan:
Ik beschrijf alleen het proces van sojayoghurt maken, maar dit gaat ook op voor het maken van kokosyoghurt en yoghurt van zuivel. Toen ik eens cashewnotenmelk gebruikte, ging het mis, maar ach, proberen is leren!
Om yoghurt te maken heb je een starter nodig, waarin de juiste (melk)zuurbacteriën zitten.
Je kunt hiervoor een starter kopen

zoals deze commerciële starters in poedervorm. Ik heb ze ondanks de belofte dat je er
-tig liter yoghurt van kan maken, niet gekocht. Ik vond het te prijzig.
Je kunt ook een goede kwaliteit sojayoghurt gebruiken en heb je eenmaal een keer sojayoghurt gemaakt, dan kun je hiervan telkens een paar eetlepels bewaren voor een volgende yoghurtbereiding. Je kunt ook zuivelyoghurt gebruiken, als je dit goedvindt. De yoghurtstarter in poedervorm is op basis van zuivel, de waterkefir starter kun je gebruiken als je voor 100% zuivelvrij gaat.

Breng de sojamelk (kun je trouwens van 140 g sojabonen ook zelf maken) in een pannetje langzaam aan de kook. Laat vervolgens de melk weer afkoelen tot ongeveer 41 tot 45  graden.

Een thermometer is hierbij echt noodzakelijk. Ik gebruik deze frituurthermometer en dat werkt goed.
De yoghurtcultuur zal alleen goed groeien binnen deze nauwe temperatuursgrenzen.
Als het te koel is, zal het niet groeien en als het te warm is, zal het afsterven.




Doe de warme melk in de beker van de yoghurtmaker. De yoghurtmaker werkt volgens het 'au-bain-marie-principe' en houdt de melk/yoghurt op een constante temperatuur van 41 graden.
Roer vier eetlepels starter door de melk en meng goed met een schone lepel. Doe de yoghurt in de yoghurtmachine, knopje aan en deksel erop en vervolgens wordt het proces van melk,  die omgezet wordt in yoghurt, in gang gezet. Laat de yoghurtmaker  5 tot 8 uur staan. 
Heb je geen yoghurtmachine, dan kun je het in de oven zetten bij een temperatuur van 42 tot 45°C of in een thermosfles bewaren.                                                                                                                      

Na ongeveer 5 tot 8 uur, als de yoghurt vaster wordt, moet de yoghurt afkoelen. Schenk de nog enigszins korrelige, maar duidelijk dikkere yoghurtmelk in een fles en zet deze in de koelkast.
Hier dikt de yoghurt verder in.
Sojayoghurt kan nog wel eens te dun uitvallen.

Om de consistentie te verbeteren kun je een eetlepel agar agarpoeder toevoegen. Je moet dit oplossen in 50 ml water en bij de sojamelk doen als ze begint te koken. Je kunt ook maïszetmeel of arrowroot gebruiken als dikmaker. Doe 2 theelepels zetmeel in 30 ml koud water en voeg dit al roerend bij de sojamelk terwijl ze kookt 
Als de yoghurt later dun wordt, kun je ze ook zeven door een doek, zoals je hangop krijgt.

Ja, deze sojayoghurt kun je weer gebruiken als basis voor andere producten, zoals sojahangop maken. En wat te denken van yoghurtijs, kruidige sojayoghurtkaas  en Turkse sojayoghurtdrank?!

Over de Turkse yoghurtdrank volgt deze week meer. Stay tune.

Deze sojayoghurt is lactosevrij en vegan.
Fijn voor wie hier bewust voor kiest, of het gewoon eens wil proberen.

Je ziet het: zelf yoghurt maken is niet moeilijk.
Je moet het maar net even weten.
Heb jij het wel eens gedaan?


11 opmerkingen:

Unknown zei

Dankjewel voor het delen van je recept, maar hoe lang blijft de zelfgemaakte soja yoghurt houdbaar?

Tamar zei

Graag gedaan.
De sojayoghurt blijft in de koelkast ongeveer 5 tot 7 dagen goed.
Maak liever kleinere hoeveelheden, zodat je het elke keer vers hebt en niet weg hoeft te gooien. ;)

Jnne zei

Hen je wel eens probiotica geprobeerd om yochurt mee te maken? En zo ja, welke dan? Groet van Jeanine

Unknown zei

Dit is perfect mogelijk, ik gebruik een mengeling probiotica van 8 stammen om hier kokosyoghurt mee te maken. Gewoon een theelepeltje bij in de (afgekoelde tot ong. 40°) soyamelk doen. Niet te heet anders overleven de bacterieen niet!

Anoniem zei

Weet je of er ook yoghurtstarter is die vegan is? Of zijn ze allemaal dierlijk? Ik heb me al suf gezocht naar vegan starter maar niet te vinden. De probiotica is dan een veiligere oplossing nee? Die is toch vegan?

Tamar zei

Probiotica zijn bacteriën... ik ga me er nog wat meer in verdiepen, voordat ik iets te snel beweer.
Je vraag zet me in ieder geval aan tot actie... Ik zal binnenkort iets gaan doen met je fit.
Heb he daar wel eens van gehoord?

Anoniem zei

Ik zie toch op sites die yoghurtculturen verkopen dat er melk inzit. Ik zal het dan voorlopig bij Probiotica houden. Bedankt voor het antwoord. Nee nog niet van gehoord van je fit.

Tamar zei

Ik bedoelde kefir...

Tamar zei

Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar bedankt voor je vraag. Ik ga er naar op zoek en zal mijn bevindingen zeker delen....

Unknown zei

Gebruik je gezoete of ongezoete sojamelk, en bij de yoghurt ongezoet of gezoet?

Tamar zei

Ongezoete sojamelk, zie fotootje naast de ingrediënten 😉