donderdag 11 oktober 2018

Courgettespread

Van mijn lunches maak ik meestal een klein feestje. Vaak kies ik voor een salade, gezonde wrap of een speciaal broodje.
Deze keer maakte ik een heerlijke groentespread, die niet alleen lekker is 

op (geroosterd) brood, maar  ook prima past op een cracker of toastje. Je kunt 'm ook gebruiken als gezonde groentedip (bijvoorbeeld bij zelfgemaakte chips)!

Ik had dit jaar een supergrote courgetteoogst en zelfs nu zitten de laatsten nog aan de plant. Lekker om courgettes te verwerken in allerhande recepten om op verschillende tijden van de dag te genieten van deze veelzijdige groente.

Courgettespread

   voldoende voor een potje van 175 gram

Ingrediënten:
  • 1/2  courgette (200 gram)
  • 5 (kaneel)basilicumblaadjes
  • 1 kleine bosui (of stengelui)
  • 1 klein teentje knoflook
  • 1/2 citroen
  • 25 g feta
  • 1/2 el olijfolie
  • witte peper naar smaak
  • versgemalen zeezout
  • 1 tl arrowrootpoeder of maizena (eventueel)
Hoe maak ik het klaar:
Dit is echt heel simpel en binnen vijf minuten klaar!
Snijd de courgette in blokjes en de bosui (ik heb die altijd gesneden en ingevroren op voorraad) in ringetjes. Pers de citroen en het teentje knoflook uit.
In mijn tuin groeit dit jaar lekkere kaneelbasilicum en die gebruik ik overal in waar gewone basilicum nodig is. Maar het is een heerlijk, aromatisch kruid.
Meng vervolgens alle groentes, feta en olie door elkaar met een staafmixer (of keukenmachine).
Voeg naar smaak witte peper en versgemalen zeezout toe.
Als de spread erg dun uitvalt, kun je het wat dikker maken met wat aangelengde arrowrootpoeder of maizena….


Deze courgettespread bevat geen conserveermiddel en is in de koelkast zo'n vier dagen houdbaar.
De eerste keer dat ik dit maakte, kon ik bijna de helft weggooien...… bedorven. 
Maak dus niet teveel!

Geniet ervan!


Gratis tip:  neem je het mee naar je werk, houd je gelijk die lastige cliënt of zeurdende collega op een afstand (je weet wel.... de kracht van knoflook). 
Ik geef het Peter in ieder geval niet op z'n brood. ;)

Geen opmerkingen: