donderdag 17 augustus 2017

Mijn moestuin (augustus 1)

Hoewel ik al vanaf mei dagelijks uit de moestuin oogst, is augustus toch wel de oogstmaand pur sang!  Op rabarber en asperges na -typische voorjaarsgroente die je beter niet meer na 21 juni oogst- en doperwten en sla (die wat meer kou wensen) kun je nu werkelijk bijna alles oogsten. 
Ik heb veel oogstrelende oogstfoto's, maar wees gerust......  er zijn ook groentes mislukt, aangevreten, niet opgekomen en ook die laat ik zien. Want hoe goed of slecht ik ook voor m'n tuin zorg, hoeveel uur ik er ook in investeer, ik kan zélf nog geen grassprietje laten groeien.
Gelukkig is er Iemand die hierboven staat. Die regen en zon geeft, winter en zomer, zaai- en oogsttijd......

Daar ben ik maar wat blij mee en daarom dank ik voor m'n heerlijk verse groente uit de moestuin.
En met zo'n overvloed, moet ik zowel de kruiwagen als hulptroepen inschakelen. ;)

Deze zomervakantie heb ik mijn tuin twee weken in de steek gelaten.
Ik weet het, het kan eigenlijk niet, maar deze keer had ik een goede tuinoppas geregeld.
Dat is altijd belangrijk met een tuin: vraag iemand om op te letten als je zelf op vakantie gaat.
Dat mijn oppas goed was, moest ik achteraf natuurlijk zien, maar ze bleek geweldig!
Ik had gevraagd aan Janneke of ze in de kas water wilde geven en of ze courgettes en sperziebonen wilde oogsten.
Omdat ik voor de vakantie kampte met oververmoeidheidsverschijnselen had ik niet alles perfect achter gelaten.
Mijn fantastische oppas heeft niet alleen de kas water gegeven, maar de laatste tomatenplanten opgebonden en tussen de uien, de prei en het gevarieerde groentebed, gewied.
Het was heerlijk om mijn tuin weer terug te zien in deze staat.
Ik hoefde niet eens gelijk te wieden.
Ik ga haar volgend jaar weer vragen:).

Oogsten in augustus

Alleen augurken hoefde Janneke niet te hebben.
Wat een geweldige oogst had ik daar aan.
Op deze foto zie je het niet heel goed, maar die hele kleine augurkjes links, zijn dus eigenlijk gewoon-formaat augurken. Rechts op de foto zijn het een soort ontplofte komkommers....
Wat moet ik ermee?
Na even nadenken heb ik sommige grote in parten gesneden en alsnog als zoetzure augurken ingemaakt. Klik  hier voor hoe ik dat doe.
De komkommerformaat augurken gebruikte ik voor in mijn verfrissende coole komkommersoep Heerlijk! Deze keer maakte ik zoveel dat ik een deel invroor. Makkelijk als voorgerecht een keer bij een bbq of als lunchsoepje op een warme dag......

Kijk! Dit is een betere maat.
Elke dag kan ik ze oogsten, hoewel ik goed tussen de bladeren moet zoeken.
Helaas zijn de planten best snel uitgeput. De bladeren worden nu alweer geel....
Gelukkig zijn ingemaakte augurken ruim een jaar houdbaar.
Wat te denken van deze exotische bloemen? Bij sommige bloemen zie je nog meer blauwtinten, maar lijkt dat niet een beetje op een orchidee?
Oh nee, het is een exotische groente...... bestoven door mijn bijtjes.
Surinaamse kousenband, groeit zomaar bij mij in de kas!
....... en heel veel rode pepers!
Kousenband zijn ongeveer 1 m lange bonen, die ik in de roti gebruik of gerust samen met sperziebonen serveer.
Aan tafel is het een heuse wedstrijd als er wordt gemeten wie de langste kousenband op z'n bord heeft. ;)
En zie deze mooie vleestomaat eens rustig rijpen in de zonneschijn.
Hmmmmm......
En in beide kassen groeien er opeens aubergines.
Eindelijk!!
Ik weet zeker dat dit komt doordat de bijen mijn kas in en uit vliegen.
Heerlijk: vijf aubergines heb ik al.
Hoewel......
Waarom moeten slakken ze nu ook lusten? Argggh!
Zo blijft er niet heel veel van over.

Ook komkommer groeit goed. Ik heb maar één plant dit jaar, maar de bloemetjes zien er aanlokkelijk uit voor bijen. Ik wilde de bestuiving vastleggen, maar het werkzame bijtje is niet zo fotogeniek en zat niet bepaald te wachten op mijn camera. Toch heb ik al zo'n vier of vijf komkommers geoogst.
Naast mijn exotische groentes in de kas, 'groeit' ook het pizzadeeg hier op een warme plek.
Als het zonnetje erop staat, is het in de kas warmer dan in huis - 40 graden is niks - en rijst het deeg prima!
Wat hebben we een heerlijke pizza gegeten!

Ik heb een stuk tuin volgezet met courgettes, pompoenen en augurken.
Ze groeien en kronkelen lekker door elkaar heen.
En toen ik tussen al die hoge bladeren eens ging kijken, kwam ik toch wel mooie dingen tegen.
Natuurlijk mijn courgettes die echt wel wat veel zijn, dit jaar.
Niet alleen groene courgettes, maar ook witte Pattisons (een courgettesoort!) en oranje pompoenen.
Ze doen het goed.
Ik moet nodig wat toppen afkorten. Te lange plantenstengels maken meer pompoenen, maar dat gaat ten koste van de grootte van elke pompoen.
Pompoenen hoef je trouwens pas te oogsten, als de steelaanzet bruin wordt en gaat 'verdorren'. Dan is het groeiproces klaar.

En hoewel ik elk jaar veel valappels raap en appels vergaar met wildplukken, ben ik ook erg blij met deze drie appeltjes. Aan het boompje wat zelf geënt is. Als het goed is, kunnen er wel drie verschillende rassen appels aan dit boompje groeien.
Eerst maar eens even ondersteunen, want de boom wordt een beetje topzwaar.

En ik oogstte rode bieten oftewel kroten.
Wat zijn die groot! Alleen degene die ik aanwijs weegt al meer dan een kilo!
Mmmm....... ik ben dol op krootjes met hun zoetig-aardse smaak.
Tot slot oogstte ik al mijn uien.
Als het loof (gedeeltelijk) verdord, kun je ze oogsten.
Ze bevatten dan nog teveel vocht, wat eruit moet om ze te kunnen bewaren.
Dit doe je door ze te drogen.
Eerst in het zonnetje, daarna door ze bij elkaar gebonden, onder een afdak te laten hangen.
Een paar weken en dan sla je ze op een droge plek op.

De vijgenoogst komt maar mondjesmaat op gang. Of het nu ligt aan het wat koele weer en de vele regenbuien, de vijgenoogst valt nog wat tegen. Elke dag een paar vijgen tegenover andere jaren waarin ik dagelijks tien tot twintig vijgen kon plukken. Vorig jaar verkocht ik ze zelfs als streekproduct via de Natuurwinkel, here in town. Dat gaat dit jaar niet gebeuren.

Of zou ik te rigoureus gesnoeid hebben afgelopen winter?  Ik heb goed en veel gesnoeid, maar de boom groeit echt hard. Een tak die het terras opgroeit, heb ik gemeten. In een half jaar tijd, groeit die dus één meter!!
Ach..... als we een prachtige en warme nazomer krijgen, zullen de vijgen nog wel komen!

Zaaien in augustus
In augustus blijft het niet alleen bij oogsten, je kunt deze maand ook nog zaaien!
Wat te denken van alle soorten sla, postelein, veldsla, snijbiet, spinazie, chinese kool, radijs, paksoi en winterbloemkool?!
Dat is nog best veel, niet?!
Ik zaaide in ieder geval postelein. Een favoriete groente van me......  Twee jaar geleden had ik deze groente in het voorjaar, nu wil ik er in de herfst van genieten.
Postelein moet nat kiemen. Hiervoor leg je direct na het zaaien een kletsnatte doek erover heen.

Zijn al die Sintzakken van ju nog ergens goed voor;).

Houd deze doek vochtig tot de eerste plantjes ontkiemen.
Dit duurt een paar dagen.....

Mooi, hè?!
Groei maar lekker, postelein!

Voor het op vakantie gaan, had ik nog andijvie, sla, paksoi en venkel gezaaid. Deze plantjes plantte ik nu uit.
Kleine venkel naast de grote venkel.......
Oh wat ruikt venkel toch heerlijk aromatisch. Ik heb er ook op mijn bord al van genoten.
Een eigen tuin heeft niet alleen als grote voordeel dat je alles zó vers en gezond mogelijk op je bord krijgt, maar ook dat je meerdere delen van de plant kunt gebruiken, die je in de winkel niet (meer) kunt kopen?!
Zo droog ik het venkelgroen: het is een fijn kruid, wat ik weer gebruik bij het inmaken van de augurken.
Wist je dat je ook wortelloof kunt klaarmaken als soep?
En wat te denken van courgettebloemen die je kunt frituren voor een verfijnd gerecht?
En bietenloof kun je stoven of je verwerkt de blaadjes in een salade.
Handig, toch?!


De scholen zijn hier alweer bijna zes weken dicht.....
En de schooltuintjes krijgen alweer zes weken géén aandacht.
Het resultaat is best droevig :(
De kinderen hadden zó hun best gedaan op het mooiste tuintje en nu kun je er amper doorheen lopen vanwege het onkruid.
De enkele sla en andijvieplanten die er nog stonden, staan in bloei, op een meter hoogte.
De bloemkolen zijn giga groot geworden, maar......

.... als ik je vertel dat ik er in de tuin echt nog geen nootmuskaat overheen strooi, moet je toch iets anders concluderen met die bruine vlekken.
Zonde! Hoewel ik zelf nog een exemplaar heb kunnen oogsten.
En die telt bijna voor drie! Zó enorm groot!!

De typische wintergroentes staan bij mij al lang in de tuin.... goed om te weten dat het straks na de herfst niet klaar is met verse groente uit de tuin.
 
Ik ben altijd in voor iets nieuws.
Bij een bezoekje aan een tuinwinkel waar ik een cadeautje ging halen, kwam ik dit zakje zaad tegen:
Kardoen of Kardonzen, een tweejarige plant.
Ik ken het niet, heb ook geen flauw idee of het lekker is en hoe ik het kan gebruiken in een recept.
Maar we gaan het gewoon proberen.
Ken jij het misschien? Hoe maak je het klaar?
Volgend jaar zaaien in mei.
Spannend......

Leuk dat je mee las.
Blijf je me volgen?



Geen opmerkingen: