zondag 13 november 2016

Appelstroop zelf maken

Tweede ronde, nieuwe kans: vorig jaar maakte ik geen appelstroop, maar een soort appelcement. Dus hoog tijd om dit jaar een nieuwe poging te wagen om 'smeerbare' appelstroop te maken!
Het maken is niet zo moeilijk, maar het inkoken duurt gewoon er-rug lang.

Ik heb nog (val)appeltjes genoeg om appelstroop van te maken.

En in één klein potje stroop gaan echt een he-le-boel appels.
Elk jaar zoek en raap ik veel valappels met wildplukken. En daardoor ben ik weer op zoek naar creatieve manieren om van deze beschadigde appels nog wat lekkers te maken.
Prima appeltjes voor in de appeltaart of om er appelmoes van te maken. Maar hoe heerlijk ook, elke dág appeltaart gaat tegen staan. Deze valappels zijn prima geschikt voor appelstroop. En natuurlijk staat appelstroop-maken op mijn to-do-list, want het moet dit jaar goed gaan!
Heb je zelf geen appelboom? Ga eens bij een tuinder langs en vraag of je wat valappels mag rapen. Of lees mijn blog over wildplukken. Appels langs de kant van de weg, worden niet bespoten.  Dus een win-win situatie: ze zijn gratis èn bovendien onbespoten !!!








Maar waarom zou je appelstroop zelf maken?

Het maken van appelstroop is een manier om appels langdurig te bewaren. De Germanen kenden deze methode al. Zij maakten appelstroop door niet-houdbare appels in brede, ondiepe potten te koken tot alle vocht verdampt was. Wat overbleef was een moes die een suikergehalte kon bereiken van 50%, waardoor de moes lang houdbaar werd. Deze moes werd eeuwenlang gebruikt om maaltijden te zoeten. Het past goed in sommige stoofschotels of ovengerechten. Velen kennen het als broodbeleg.
Voor de verwerking tot stroop wordt vaak suikerbietensap toegevoegd. Bij een onderzoek van de consumentenbond een paar jaar terug,  bleek dat appelstroop vaak voor meer dan de helft uit bietenstroop bestaat. Zelfs bij biologische appelstroop is dit toegevoegd........
Dat appelstroop zovéél ijzer bevat is geen fabeltje, maar het komt eigenlijk uit de rauwe suikerbieten........

Je ziet ook vaak op potjes staan: rinse appelstroop.
Ik dacht lang dat 'rinse' een soort merknaam van appelstroop is, maar dat is het niet. Rins geeft een smaak aan. Het is een complexe smaak die bestaat uit licht zuur (van de appels), heel licht bitter en enigszins zoet (van de suikerbieten).

Het principe om appelstroop te maken, is simpel. Appels moet je inkoken tot ze de gewenste dikte hebben. De suikers in de appels bepalen hoe zoet je appelstroop zal worden. Wil je geen suiker toevoegen, zorg dan voor voldoende zoete appels. Je moet de stroop langer inkoken om de gewenste dikte te verkrijgen en er blijft minder appelstroop over. Wel wordt deze appelstroop net zo donker van kleur.
Onrijpe appels zijn minder zoet en hebben de suiker nodig voor een goed resultaat. De meeste valappels of appels van oudere rassen, zijn vaak niet rijp als ze van de boom komen. Door het vallen kneuzen ze en jammer genoeg bevatten deze appels ook minder sap.

Je hebt de traditionele manier om kilo's appels in te koken tot moes en vervolgens de appels 24 uur te laten uitlekken om het sap daarvan op te vangen. Een langdurig proces en ik besloot het anders aan te pakken.
Ik heb een sapcentrifuge en daarmee maak ik gemakkelijk sap, puur natuurlijk en onverhit. Dat laatste maakt voor appelstroop-maken niks uit, want je gaat het daarna toch verhitten om in te koken, maar ik ben erg tevreden met mijn old fashioned sapcentrifuge.

Je hoeft de appels niet te schillen en klokhuizen verwijderen hoeft ook niet.
Natuurlijk zijn de appeltjes wel schoon gewassen en zitten er geen rotte plekjes meer aan.

De binnenkant van de sapcentrifuge bevat een ronde, metalen rasp die de appels in kleine stukjes raspt, terwijl ondertussen een voortdurende, snel ronddraaiende beweging wordt gemaakt.
Datgene wat geen sap is, wordt tegen de zijkant aan geslingerd en opgevangen in de speciale zeef.
.
Dit is het afval: droge, stevige appelpulp. Misschien kun je er nog azijn van maken, maar ik gooi dit weg.
Ondertussen is het sap naar beneden gestroomd, wat ik opvang in een maatbeker.

Binnen no-time heb ik een liter appelsap.
En ondanks de soort appeltjes die ik heb, smaakt de appelsap lekker en licht zoet.
Ik ben dik tevreden met mijn apparaat, al komt het bij de kringloop vandaan.

Maar goed, die liter appelsap is de basis voor mijn appelstroop.
Voor de zekerheid voeg ik er suiker aan toe, maar dat hoeft dus niet.
Mijn recept:

Appelstroop

Ingrediënten:
  • 1 l versgeperst appelsap
  • 100 - 200 g bruine basterdsuiker of rietsuiker
Hoe pak ik het aan:
De appels heb ik ontsapt met de sapcentrifuge. Wil of kun je dit niet, doe het dan door middel van inkoken, zoals hierboven beschreven.
Doe het sap in een kleine pan. Heb je redelijk zoete appels, dan kun je het sap ook inkoken zonder suiker toe te voegen. De smaak wordt intenser, de kleur wordt even donnkerbruin!
Breng het sap aan de kook en laat het daarna op middelhoog vuur, zónder deksel op de pan, inkoken. Dit inkoken duurt enkele uren. Bij mij drie tot vier uur.
Als het sap begint te bruisen en er kleine belletjes omhoog komen, dan is het appelsap voldoende ingedikt en begint het stroop te worden. Hier komt mijn fout van vorig jaar.... ik was er niet op tijd bij om het uit de pan te halen en toen werd de appelstroop té dik. Smeerbaar was een woord dat er niet op van toepassing was, vandaar appelcement ....... ;)
Hoe kun je ook nog zien dat het de gewenste dikte heeft?
Neem een koud schoteltje, wat je in de koelkast hebt gezet, en doe daar een drupje sap of stroop op. Kijk hoe het afkoelt. Als stroop of jam namelijk afkoelt, dikt het nog verder in.
Ik wachtte deze keer niet te lang en vulde twee goed schoongemaakte potjes. Werk altijd schoon met inmaken. Ik kook mijn potjes altijd uit met sodawater en vlak voor gebruik spoel ik ze nog een keer om met kokend water.


Een klein potje van ongeveer 200 ml en een heel klein potje van 50 ml appelstroop bleven er over.
Ik ben tevreden, want het is mooie, donkere appelstroop geworden. Niet rinse, want suikerbietenstroop zit er niet doorheen......
Ik kan voorlopig vooruit, want het wordt niet zoveel gegeten.....

...... dacht ik.
Want zo'n nieuw potje ziet er toch wel erg aanlokkelijk uit.
In ieder geval is deze appelstroop helemaal goedgekeurd!




Oh ja, bewaar de appelstroop gewoon in het keukenkastje, in de koelkast wordt het te snel te stevig.
En ik kan weer iets van mijn to-do-lijstje strepen.
Appelstroop:  ✔Gelukt!

16 opmerkingen:

einaard zei

geef het appelpulpje aan de kippen!

Tamar zei

Zouden ze dat lusten? Ik ga het proberen... bedankt voor de tip.

Anoniem zei

Oké... korter koken is dus de oplossing (ik heb ook cement haha) wel lekker om zo als 'snoepje' te smikkelen, trouwens.
Mijn vraag is eigenlijk: Als je aan dit cement weer vocht toevoegt en even doorkookt, zou dat werken?

Tamar zei

Zelfs zonder vocht toevoegen kan het door verwarmen weer zachter en zelfs vloeibaar worden, maar of je het zó houdt wanneer het weer afkoelt??

Een goed idee om het als suikervrij en gezond snoepje te eten!

Unknown zei

Heb het vorig jaar met de sapcentrifuge gedaan ging prima dit jaar in de sap pan het sap gelijk in een grote pan laten lopen prima bevallen veel minder werk.
De eerste keer ook cement maar een klein beetje kokend water verhielp het probleem.

Tamar zei

Ik heb het niet genoemd, maar het verse sap uit de sapcentrifuge gebruikte ik deels om er een verse smoothie van te maken. Een sappan is zeker handig en snel in gebruik, maar ik zou dan de appels toch van klokhuizen en steeltjes ontdoen. Dan kun je van het restproduct nog appelcompote of appelmoes maken!

Greetje zei

Ja appels wassen en slechte plekjes verwijderenen in vieren snijden klokhuisen verwijderen . Hetzelfde met stoof peren gedaan wat citroensap toegevoegd voor een frisse smaak heerlijk.

Tamar zei

Bedoel je dat je ook stoofperensap of stoofperenstroop hebt gemaakt? Dat klinkt interessant!

Anoniem zei

Suikervrij... je bedoeld puur suiker.

Anoniem zei

Ik heb een paar jaar geleden appel-perenstroop gemaakt super lekker.

Tamar zei

Wát een goed idee: appel-perenstroop smaakt natuurlijk lekker! Dat komt op mijn to-do-lijstje voor volgend jaar. Bedankt!

Unknown zei

Zou je het ook in de wonderbag kunnen maken?

Tamar zei

Hi, ik moest even opzoeken wat de 'wonderbag' is, ik noem het de 'hooimadam' 😉
Ik begrijp je vraag met de hogere prijzen van tegenwoordig, maar helaas... de appelstroop kan niet in de wonderbag. Het moet namelijk inkoken, zonder deksel op de pan. De wonderbag is voor het 'garen' van voedsel.
Succes!

Anoniem zei

Ik maak op deze manier appel-perenstroop

Anoniem zei

De pulp die over is kun je nog voor veel gebruiken.. zonde om weg te gooien ;) Lekker door koek, cake (desnoods nog even in blender ivm grotere stukken). Door marmelade of simpel door yoghurt. Mijn favoriete oplossing (en die van zoontje) is.... in thee ei en heerlijke appelthee of nachtje afkoelen en de allerlekkerste icetea EVER!! Populairste drankje hier!

Tamar zei

Wow! Goede tips! Dank je wel😄