maandag 19 september 2022

Appelcompote wecken

In juli kreeg ik de allereerste appeltjes.... 
In deze tijd van het jaar kun je ze overal plukken: van eigen boom,
 bij iemand anders of zoek appelbomen in een park of langs de kant van de weg and... go wild!

Van de eerste appeltjes maakte ik appelmoes om te bewaren. Jacqueline, van wie ik ze kreeg, 
deed dit niet. Ik kwam erachter dat ze niet wist hóe de appelmoes te bewaren.
En dat is toch wel handig om te weten. 

Dit basic recept zocht ik tevergeefs op mijn blog; gewoon tot nog toe er niet op gezet.
Misschien omdat het zó simpel is....
Je kunt de appelmoes officieel wecken, maar ook net als jam 
kokendheet in potjes scheppen, dan blijven ze zeker een half jaar houdbaar.

Weet je...  ik schrijf even op hoe ik het doe en met een fotootje erbij, is het nog duidelijker.

Kun je gelijk aan de slag!




Appelcompote of appelmoes om te bewaren

        voor 2,5 l appelmoes

Ingrediënten:
  • 2 kilo  appels, schoon gewicht
  • 250 g biologische rietsuiker
  • 2 kaneelstokjes
  • 150 ml water


Hoe maak ik het klaar:
Ga er maar even voor zitten....  neem er wat te drinken en wat lekkers bij en schillen maar. Zeker als je kleine (val)appeltjes hebt, kun je best een tijdje werk hieraan hebben. Gezellig samen schillen is een idee of kijk ondertussen je favoriete Netflixserie ;).


Snijd de appels gelijk in kwarten en haal de klokhuizen eruit. Je hoeft niks weg te gooien: 
bewaar gave schillen en klokhuizen in een pot, schenk er zoveel water bij dat de schillen onder staan,
 dek af met een doek en zet weg. Na een week of twee heb je hier lekkere, gezonde 
appelazijn van gekregen. (Klik)

Doe de schoongemaakte appels in een ruime pan. Voeg het water,
 de suiker en de kaneelstokjes toe en breng aan de kook. 
Laat de appels zacht worden in ongeveer 10 minuten.
Op dit punt kun je kiezen of je voor (gezeefde) appelmoes gaat of dat je appelcompote neemt. Appelmoes is zonder stukjes en zeef je of pureer je met een staafmixer glad. 
Appelcompote bevat nog stukjes. Persoonlijk houd ik wel van een wat grovere textuur.
Doe de appelmoes in goed schoongemaakte weckpotten.
Dit betekent voor mij dat de weckpotten en ringen zijn uitgekookt in sodawater
en twee keer omgespoeld zijn met kokend heet water.
Je kunt het wecken-gedeelte ook overslaan en de warme appelmoes in schoongemaakte
en gerecyclede potten schenken met een schroefdeksel.
Draai de deksels op de potten en zet op de kop weg.
De appelmoes of -compote is op deze manier buiten de koelkast zeker een half jaar houdbaar.

Ik ga deze keer wecken. Bij het gebruik van goede potten en deksels
zonder beschadigingen en goede, elastische weckringen, is geweckte appelcompote
 niet een half jaar maar jaren- en jarenlang te bewaren. 
Hoe dat komt?

Wat is wecken
Wecken is een bewaarmethode waarbij het product langdurig verhit wordt, 
zodat aanwezige micro-organismes - zoals bacteriën - gedood worden.
Voor wecken heb je speciale glazen weckpotten en deksels nodig. 
Daarbij gebruik je weckringen en weckklemmen.
Bij wecken ontstaat er in de weckpot een overdruk, waarbij de warme lucht, stoom en soms 
ook wat vloeistof tussen de inmaakring en de glasrand uit de weckpot naar buiten wordt geduwd.
Het deksel en de inmaakring, die worden vastgehouden door de weckklemmen, 
functioneren daarbij als een overdrukventiel.
Dat wil zeggen dat er wel een beweging van lucht, stoom en eventueel vloeistof naar buiten toe is, 
maar nooit naar binnen toe.
Tijdens het afkoelen, ná het inmaken, ontstaat er in de weckpot een onderdruk, 
oftewel een vacuüm. Hierbij perst de normale druk van de buitenlucht met grote kracht 
het deksel op de glasrand en de inmaakring die er tussen ligt. 
Hierdoor kunnen de weckpotten met inhoud heel lang bewaard blijven.


Hoe wecken we appelcompote?
Ik heb geen weckketel omdat ik daarvoor té weinig weck en geen ruimte heb om zo'n
grote ketel te bewaren.
Maar in een grote (soep)pan gaat het ook prima!
Leg op de bodem van de pan een theedoek. Dit zorgt ervoor dat de glazen potten tijdens het wecken niet beschadigen of breken.
Zet de potten met kokendhete appelcompote of appelmoes in de pan met warm water. 
Verhit het water tot 90 graden. Of breng het even aan de kook en 
houd het daarna net onder het kookpunt.
Je kunt de weckpotten op elkaar stapelen, maar de bovenste pot moet zeker voor 
driekwart onder water staan. Laat de potten nu 45 minuten wecken.

Na deze 45 minuten laat je de potten afkoelen door ze uit het hete water te halen en te laten rusten. 
Als ze volledig afgekoeld zijn, kun je de klemmen eraf halen 
en gelijk zien  of het wecken goed gelukt is. 

Het lipje van de rubberring staat dan een beetje naar beneden gericht. 
Als je er zacht aan trekt geeft het niet mee. De pot zit stevig dicht!


Zelf doen
Zelf doen is heel eenvoudig met bovenstaande instructies.
Heb je nog geen weckmateriaal?
Kijk eens op Marktplaats of je tweedehands weckspullen kunt vinden.
Dat scheelt in kosten en dan kun je het eens uitproberen.
Ik kocht mijn weckpotten, ringen en klemmen jaren geleden ook op deze manier
 en de potten kun je blijven gebruiken.
Heb je goede potten en klemmen, dan kun je evt rubber ringen nieuw kopen bij een 
kookwinkel zoals Dille & Kamille of online bestellen. 

Mijn geweckte potten appelcompote kan ik lekker heel lang bewaren!
En die ene pot waarbij het wecken niet goed is gegaan?
Geen probleem: die bewaar ik in de koelkast en gebruik ik  binnen twee weken op.
Bijvoorbeeld in deze lekkere Appelcrumbletaart klik

Je bewaart groente en fruit lang zonder extra kosten (zoals bij  diepvriezen)
Wecken is trendy... doe jij het al?!


Geen opmerkingen: