zaterdag 19 augustus 2017

Rode voedselkleurstof zelf maken

Ik heb een luxe probleem: zoveel groentes te oogsten vanuit m'n tuin...... Ik verwerk me suf. Gelukkig: ideeën liggen overal voor het oprapen. In 'Landleven' las ik over een patissier die onder andere prachtige bruidstaarten maakt, mét natuurlijke ingrediënten.  Sterker nog, ze staat elke avond met d'r laarzen aan in de moestuin. Ze maakt niet alleen confiture zelf, maar ook voedingskleurstoffen.
"Kijk, dat kan ik ook", dacht ik.


En ik maakte van verse, rode zomerbietjes een potje vol rode kleurstof.
100% natuurlijk en biologisch, volledig E-nummer vrij.

Hoe pak ik dit aan:
Het is eigenlijk zó simpel.......


Ik nam drie grote, verse zomerbieten uit m'n tuin. Hoe langer ze in de grond staan, hoe groter ze groeien. Ik had denk ik wel anderhalve kilo.
Ik kookte ze in 45 minuten gaar, liet ze wat afkoelen
...............en pureerde ze met de staafmixer. Ik hield een donkerrode puree over. Deze verdeelde ik in een dunne laag over een paar vellen bakpapier. En daarna deed ik ze in mijn droogkast. Je kunt ook een oven gebruiken, maar dit is wat lastiger in gebruik (de temperatuur moet laag en de deur moet op een kier kunnen) en duurder in elektriciteitsverbruik.
Ik bof en heb een droogkast!
De droogoven stelde ik in op 65 graden. De bietenpuree verdeelde ik over 3 lades. Na een uur of vijf schoof ik de onderste lade boven en de bovenste onder. Zo circuleert de warme lucht overal. Na een uur of acht was de bietenpuree knapperig droog.
Ik verkruimelde deze dunne plakken in een komen pureerde ze
tot fijn poeder met de staafmixer.
Met een klein potje halfvol donkerrood poeder als resultaat.
Puur, biologisch en 100% rode biet, niks aan toegevoegd.
Nu nog mooie taarten of koekjes ermee gaan kleuren ;)
Dat is spannend, maar ik ging gelijk aan de slag.  
Van twee eiwitten die ik in mijn  koelkast vond, besloot ik meringues te maken.

Roze Meringues
Ik klopte de twee eiwitten stijf, in tussenpozen, klopte ik er 100 g poedersuiker door

en toen 1 1/2 tl bietenpoeder.
Het werd mooi rozerood, maar na het bakken wordt de kleur altijd een stuk lichter.
Ik liet de meringue in een matig warme oven op 140 °C, uitdrogen in ongeveer 50 minuten. Het resultaat??

Dit dus!!

Mooi hè?!

Natuurlijk kun je van veel meer groente- en fruitsoorten zelf voedselkleurstof maken.
Er is zoveel kleur in de natuur te vinden!

Wat een goede trend, dat steeds meer patissiers en thuisbakkers zich laten inspireren door de natuur en de synthetische kleurstoffen gaan mijden. Ik ben voor!
Zeker nu het niet moeilijk blijkt om zelf te maken.

Kleurstoffen kun je ook vloeibaar aan je eten toevoegen.
Vlierbessen- en zwarte bessensap, die ik met de sappan maakte, zijn ook lang houdbaar en geschikt om mee te kleuren.
Er is natuurlijk wel verschil tussen vloeistof en poeder.
Poederkleurstoffen tasten de consistentie van een beslag het minste aan.
Maar ga het lekker zelf uitproberen.
Experimenteer en laat het me nog eens weten.....



 
 

Geen opmerkingen: