zaterdag 30 oktober 2021

Reuze mergpijpen

'k Zit op het puntje van mijn stoel,  zo spannend! 
Zou ik met mijn zelfgemaakte reuze mergpijpen - die echt super goed gelukt zijn -  onze
 bakwedstrijd gewonnen hebben?!
Nog een paar dagen wachten....
Iedereen kent ze, bijna niemand maakt ze zelf.
Die luchtige cakejes, gevuld met botercrème en jam, omwikkeld met marsepein 
en waarvan de uiteinden in chocola zijn gedoopt!

Toen we in de zomervakantie eens aan de reuze mergpijpen zaten, dacht ik: 
zou je die eigenlijk zelf kunnen maken? De vraag stellen is 'm beantwoorden.
Natuurlijk! Alles kun je zelf maken. Na wat googelen vond ik meerdere recepten.
En nu, tijdens de grote bakwedstrijd en mét de marsepein die ik vorige week maakte, 
is het tijd ze te bakken.
Het kost veel tijd, maar is niet echt moeilijk. 
Je gebruikt vooral veel verschillende basistechnieken voor dit mooie gebakje.
Ik maakte ook de jam en de amandelmarsepein zelf, 
maar die kun je ook kopen, dat scheelt weer een paar stappen.




Reuze mergpijpen

    voor 10- 12 stuks

Ingrediënten:
             voor de cakevulling
  • 5 eieren
  • 150 g poedersuiker
  • 90 g tarwebloem
  • 30 g maïzena (maïszetmeel)
  • snufje zout
       voor de botercrème
  • 250 g roomboter
  • 125 g poedersuiker
       overig
  • 4 el frambozen- of aardbeienjam
  • 600 g witte marsepein 
  • 250 g pure chocolade

Hoe maak ik het klaar:
Begin met het bakken van de biscuit.
Gebruik hiervoor een bakblik van 20 bij 20 cm. Vet deze in en gebruik bakpapier op maat geknipt.
Verwarm de oven voor op 180 graden.

Splits de eieren en klop eerst de eiwitten stijf tot ze in pieken overeind blijven staan.
Klop de eidooiers samen met de suiker romig. Doe dit ruim 5 minuten voor een extra luchtig resultaat.
Spatel het stijfgeslagen eiwit door de eidooiers.

Zeef de tarwebloem samen met de maïzena en het zout drie keer. De laatste keer boven het eiermengsel.
Schep nu heel voorzichtig het bloemmengsel door de eieren. Niet roeren en zeker niet mixen, 
want dan krijg je je gebak niet meer luchtig, ondanks dat je de rest goed hebt gedaan.
Schep net zo voorzichtig het beslag in de ingevette bakvorm en schuif in de voorverwarmde oven.
Open de oven niet tussentijds en laat de biscuit in 45 minuten gaar en lichtbruin bakken. 
Wanneer je op de bovenkant drukt, moet deze licht meeveren.
Laat de biscuit 10 minuten staan in de open oven en daarna verder afkoelen daarbuiten.
Snijd de biscuit overlangs door midden zodat je twee vierkanten krijgt.
Bestrijk de ene helft met een gladde jam. Ik gebruikte een zelfgemaakte bramen-frambozenjam 
en haalde hier de nog heel gebleven vruchtjes uit.

Maak vervolgens de botercrème. Ik heb wat nieuws geleerd: botercrème is niet zomaar 
wat boter en suiker door elkaar roeren en klaar!  Oh nee.... klop met de mixer dit mengsel 
minstens 10 minuten. De kleur wordt witter en het wordt een boterzachte, lekker luchtige crème. 
Ik experimenteerde nog met zelfgemaakte banketbakkersroom door de botercrème te mengen, 
maar dat was geen succes.
Smeer op de andere helft de luchtige botercrème en leg beide lagen weer op elkaar.
 Laat 15 minuten opstijven in de koelkast.
Snijd dan rechthoeken uit de vorm. Ik sneed rechthoeken van 4 bij 10 cm, 
maar dit zijn wel echt reusachtige mergpijpen, ze kunnen gerust wat kleiner.
 Bedenk dat ze nog dikker worden doordat je ze omhult met botercrème, marsepein 
en aan de uiteinden chocolade. Je kunt er ook 12 mergpijpen uithalen.
Smeer er aan alle zijden de botercrème op.

Rol de marsepein heel dun uit. Zo dun als mogelijk is, zonder dat het scheurt of breekt. 
Rol het uit op bakpapier zodat je het makkelijk kunt verplaatsen.
Mijn zelfgemaakte marsepein (klik) rolde goed uit, maar bleef iets dikker dan ik wilde, 
maar daar heb ik wat op gevonden.

Om niet te veel marsepein binnen te krijgen, rolde ik de marsepein voor driekwart om het gebakje.
 De onderkant laat ik open. Vouw bij de zijkanten van de mergpijp het marsepein naar beneden toe 
en snijd de zijkanten weg.  Die stukjes kun je opnieuw kneden en uitrollen. 
Ik had maar net aan genoeg....

Als je mooie ingepakte gebakjes hebt, zet je ze weer voor 15 minuten in de koelkast 
om de botercrème te laten opstijven.
Warm ondertussen de chocolade au-bain-marie. Gebruik hierbij een kookthermometer 
zodat je weet dat de temperatuur van de chocolade niet boven de 40 graden komt. 
Beter is om driekwart chocolade op deze manier te smelten en vervolgens 
de resterende chocolade - in kleine blokjes gesneden - doorheen te mengen. 
Dit wordt ook wel het tempereren van chocolade genoemd.
Zorg dat de chocolade in een vrij hoge kom zit of schenk dit over, 
zodat je de uiteinden van de mergpijpen diep in de chocolade kan dopen. 
Haal omhoog en laat de overtollige chocola afdruipen.
Leg de mergpijpen op vetvrij bakpapier zodat de chocolade niet vastplakt aan de ondergrond.
Leg opnieuw in de koelkast om de chocola hard te laten worden.
En dan.... smullen van deze zelfgemaakte, overheerlijke mergpijpen!
Het is een machtig gebakje geworden, extra lekker met zelfs een kleine knapperige bite, 
omdat ik de bruine bovenkant van de biscuit niet had weggesneden. 
Maar het is werkelijk een mergpijp zoals 't ie hoort te zijn!  Goed gelukt!
Dit is mijn guilty pleasure.... okay: ik geef er maar een paar keer per jaar aan toe. 
Maar ik beloof niet dat ik ze voortaan altijd zelf maak. 
Hoewel ze super goed gelukt en erg lekker zijn, waren ze wel erg snel op, voor de tijd die het
me had gekost ze te maken!
Lees hier meer over de wedstrijd van vorig jaar met de inspirerende inzendingen!

Wil je meer weten over onze bakwedstrijd dit jaar?
En of ik de eerste prijs gewonnen heb?
Let me know en binnenkort lees je er meer over.....   


Geen opmerkingen: