vrijdag 18 december 2020

Dé grote bakwedstrijd

Hoewel in deze tijd de nadruk makkelijk kan verschuiven naar alle dingen die niet meer mogen, de dingen waarin we begrensd worden, is er nog heel veel wél mogelijk.

In plaats van te kijken naar wat er niet kan, is het meer mijn stijl om te kijken naar wat er wel kan.

Iets van het halflege en halfvolle glas, you know....
En gelukkig: er kan echt nog een heleboel!


En natuurlijk blogs lezen: niet afgelast!
 Dit is mijn nummer 650 dus genoeg recepten, tips en ideeën  te bekijken 
om geïnspireerd te raken. En ik ben nog niet uitgeschreven...

Een super idee voor tijdens de lockdown is het organiseren van een bakwedstrijd!

Ik noemde het al in eerdere blogs.... wij deden, super gezellig en Corona-proof een bakwedstrijd bij ons thuis. 
Een soort heel Holland bakt, zonder dat je daarvoor hoeft te reizen - het verst weg was naar de supermarkt  om de hoek - en gezellig met de eigen familie: de grote bakwedstrijd in huize Spijker.
Deze kerstvakantie kunnen we niet veel de deur uit en dat is ook de bedoeling. 
Maar deze bakwedstrijd is wél mogelijk en een super leuk idee om gezellig met elkaar te doen.
Ik geef je eerst een kijkje in mijn keuken....
en daarna deel ik tips en ideeën hoe jij het kan vormgeven, ook als je maar een klein huishouden runt 
of als je echt niet wilt aankomen.
Want..... al dat jureren is natuurlijk heerlijk, maar het kostte me uiteindelijk wel zo'n drie kilo.
  En die ging er niet af, maar kwam er  bij.


De grote bakwedstrijd in huize Spijker


Wij deden de grote bakwedstrijd al een tijdje geleden in de herfstvakantie.
We zijn met z'n zessen en met de kersverse relatie van oudste dochter zelfs met zeven.
Tot mijn eigen verbazing vond iedereen het hier in huis een goed plan en iedereen wilde meedoen, toen ik het idee opperde. Misschien kwam het nog wel het meest door het vooruitzicht ook in de jury te mogen zitten, want dat is wel heel aanlokkelijk: elke dag gebak of taart eten!
We spraken af dat we in een week tijd de wedstrijd zouden houden. Dit is best een kort tijdsbestek, want vaak was er nog wat gebak van de vorige dag over.... en eerlijk is eerlijk: elke dag taart is wel wat over the top!
Originaliteit wordt meegewogen. Omdat ik al veel bak, is dat een uitdaging maar het werd geprobeerd.
Ik zou zorgen dat alle benodigde boodschappen in huis waren, wel belangrijk was dat iedereen zijn of haar idee op tijd zou weten.
Helemaal tegen mijn principe in, kocht ik zelfs  aardbeien - ver uit het seizoen -  voor jongste zoon.
En we spraken af wie welke dag aan de beurt was. 
De jongste twee hielp ik een beetje in de keuken, maar verder mocht ik alleen maar foto's maken.
Nou, de resultaten mochten er zijn en daar laat ik wat fotootjes van zien.
Jongste dochter - altijd voortvarend en initiatiefrijk - begon op maandag.
Ze lust geen gekookte eieren maar is dol op meringues. Ze maakte deze Frambozendroom.
Twee grote bodems van eiwitschuim,  met daartussen een frisromige vulling met vers en diepgevroren fruit. Ik heb 'm wel eens eerder gemaakt. Klik   hier voor het recept.
Voor een achtjarige vind ik het echt heel knap gedaan!
Ik vind het een droom van een taart. Maar een kritische jury vond 'm unaniem niet origineel genoeg....

Op dinsdag was ik aan de beurt en ik besloot Berliner bollen te bakken.
lk ben altijd geïnteresseerd in recepten waar ik jam in kan gebruiken, dan gaat die voorraad ook eens op....
Ik was niet tevreden over het eindresultaat, al kreeg ik een hoge beoordeling  van oudste zoon. 
Die houdt wel van gefrituurd gebak!
Ik vond het super leuk om te maken, maar ben niet tevreden over het eindresultaat. 
Vandaar dat ik het recept nog niet gedeeld heb en ook van het eindresultaat geen foto's heb...
Het kwam vast doordat ik weer eens twee dingen tegelijk deed.
En deze Berliner bollen bakken èn ondertussen een workshop  geven. 
Ik kan achteraf zeggen: dat is niet zo'n handige combinatie ;)

Op woensdag bakte oudste dochter met haar vriendje een Russisch zoet brood...

Babka met Nutella..... ik moest voor deze keer de èchte kopen....
Het resultaat was inderdaad verbluffend en niet zó zoet, want er zit bijna geen suiker in.
Origineel en mooi gelukt!! Als ik zelf weer hazelnootpasta maak, is dit een aanrader om te bakken.

Op donderdag was het onverwacht rustig en aten we de resten op van de babka en de berliner bollen.
Op vrijdag bakte jongste zoon met wat hulp een onvervalste aardbeienslagroomtaart.
Super knap bakte hij ook de biscuit zelf. 
Het recept gebruikte hij van mijn varkentjes-in-de-moddertaart (klik).
Het lukte wonderwel! 
De smaak van marsepein waardeert hij niet zo, dus werd de taart alleen afgesmeerd met botercrème
en vervolgens versierd met slagroom en verse aardbeien.
Heel origineel in de winter..... ;)

Op zaterdag bakte Peter mijn idee: Zeeuwse bolussen!
Super lekker!
Het zijn wel bolussen, maar nog niet de echte Zeeuwse.
En ik kan het weten!
Ik zal me er zeker nog eens aan wagen en wanneer ik tevreden ben, deel ik het recept natuurlijk!!
Dat de kinderen voor de helft Zeeuws bloed hebben, bewees vast de hoge score voor dit gebak.

En tot slot op zondag bakte besluiteloze oudste zoon een prachtige
Red velvet taart!
Ik vond 'm lekker, maar vooral ook heel origineel.
Hoewel ik nog mijn zelfgemaakte rode voedselkleurstof aanprees, 
moest en zou het een flesje kleurstof uit de winkel worden.
Wie weet, ik ga 'm ook nog eens maken met natuurlijke bessen- of bietenkleurstof!

En toen kwam de uitslag van de wedstrijd.
Alle punten waren opgeschreven en werden geteld.
Wie zou de winnaar zijn?!
Uiteindelijk bleek dat Peter te zijn met zijn super lekkere 'Zeeuwse' bolussen.

Natuurlijk horen bij een echte wedstrijd echte prijzen!
 Maar tot halverwege de week wist ik nog niet welke prijs dat zou worden.
Tot ik bij budgettrophy uitkwam, waar je online bekers en medailles kan bestellen 
die ook nog eens gratis gegraveerd worden.
Ze zijn niet duur en ik verdenk de sportverenigingen van mijn jongens ervan
dat ze hun trofeeën en bekers ook hier vandaan halen, want ze zien er precies hetzelfde uit.
Super leuk met een ruime keuze!
Ik bestelde een gouden en een zilveren beker en twee bronzen medailles.
Omdat er geen symbool van een bakker stond, liet ik het jaartal op de beker zetten.
En op het plaatje op de voet van de beker staat:
Heel-huize-Spijker-bakt bakwedstrijd.

En degene met de laagste punten (lieve jongste dochter) mag als troostprijs met de winnaar (haar papa)
 een lekker taartje eten bij een bakkerswinkel, als die weer open is.... ;)

Ik denk dat bij ons een jaarlijkse traditie geboren is!

Wil je dit ook doen?
Ga dan even de volgende checklist na:

  • Bekijk met welke deelnemers je deze wedstrijd wilt gaan houden.
  • Bedenk over welke tijdsperiode je dit wilt gaan doen.
  • Maak een volgorde van wie op welke dag wat gaat bakken.
  • Spreek af wie de boodschappen betaalt of doe een vast bedrag in een pot.
  • Maak met elkaar een juryrapport en kijk wat jullie belangrijk vinden.
Of gebruik een bestaand juryrapport zoals bijvoorbeeld die van mij...

De grote bakwedstrijd juryrapport

     

 

Uiterlijk buitenkant

Uiterlijk binnenkant

Gaar gebakken

Smaak

Origineel

naam

 

 

 

 

 

 

naam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 








beoordeling

 **** geweldig: heerlijk om te zien, verrukkelijk van smaak

***

goed:

Mooi om te zien, lekker om te eten

** voldoende

bedankt voor de moeite:

niet te eten



Ook als je een klein huishouden runt, kun je dit doen: kijk eens naar
 bakliefhebbers onder je buren of andere mensen uit je straat of flat en organiseer het met hen samen.
Niet alleen lekker maar je leert je buren op een nieuwe manier kennen en het gaat eenzaamheid tegen.
Kom je eenzame mensen tegen die niet kunnen bakken, misschien willen ze wel in de jury zitten.
En eerlijk gezegd: wie wil dát nu niet?! ;)

Rond de feestdagen wordt er altijd al extra gesnoept en is het eerder een kwestie van niet te veel eten, dan dat je te weinig binnenkrijgt, maar ook daar heb ik nog een super goed idee voor.
Proef net als Jannie en Robèrt... gewoon een klein stukje en met je neus wat opgetrokken.
De rest van de taart deel je uit èn als iedereen in de straat verzadigd is,
ga je op bezoek bij een bejaardentehuis, een AZC, een leefgroep voor 'probleemjongeren',
de voedselbank  of wat er in jouw buurt te vinden is aan mensen die wel een bemoediging kunnen gebruiken.

En nu: lekker aan de slag met bakken, proeven en jureren!!

En heb je hier even geen puf voor, 
je kunt ook gaan bankhangen, want het populaire televisieprogramma start binnenkort....
Heel Holland Bakt is vanaf zondag 27 december weer te zien, 
zoals gewoonlijk om 20:25 uur op NPO 1.


Geen opmerkingen: