donderdag 5 september 2019

Pruimenflap

Je hebt de overbekende appelflap èn je hebt.... de pruimenflap.
Mijn pruimenboom doet erg goed z'n best en produceert heel veel pruimen. Echt lekker om zó te eten, zijn ze helaas niet.

Ik maakte al pruimenlikeur, bakte pruimentaart, stopte pruimen in mijn rumtopf en toen las ik ergens iets over een pruimenflap....Ik  zag het voor me en testte het gelijk maar uit.
En gisteravond klokslag 8 uur was het 2 minuten stil.... niet vanwege een collectief verdriet of iets anders naars.... Nee, iedereen zat in stilte te genieten van deze warme pruimenflap. En met je mond vol, mag je niet...... juist;)

Het is super simpel klaar te maken,  maar daarna lik je je vingers erbij af....

Pruimenflap

               voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 4 plakjes diepvriesbladerdeeg
  • 12 tot 15 pruimen
  • 1 el arrowrootpoeder of bloem
  • 2 el rietsuiker
  • 1/2 tl kaneel


Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Leg het bladerdeeg klaar zodat het kan ontdooien.
Was de pruimen, verwijder de pitten en snijd de pruimen in kleine stukken.

Maak kaneelsuiker door de suiker met de kaneel te mengen in een bakje.
Schep anderhalve lepel kaneelsuiker door de pruimenstukjes en voeg ook de arrowrootpoeder toe. Je kunt ook een lepel bloem nemen. Pruimen bevatten veel vocht en door bindmiddel te gebruiken, loopt het vocht minder snel uit het gebakje.
Leg de ontdooide plakjes deeg op een bakplaat, bedekt door bakpapier of een speciale baksheet.
Schep op de helft van het plakje bladerdeeg een paar eetlepels pruimenmengsel.
Vouw het plakje diagonaal dubbel en druk de randen goed aan. Doe dit eventueel met een vork voor een extra stevig en mooi randje.
Strijk wat water op de bovenkant en strooi hier de rest van de kaneelsuiker overheen.
Doe dit bij alle vier de plakjes.
Schuif de bakplaat in de oven en bak de pruimenflappen in 20 minuten gaar en goudbruin.
Zijn de flappen na 20 minuten nog niet zo mooi bruin, zet de oven dan wat hoger of zet de grillstand even aan. Blijf erbij en laat het nog maximaal 2 minuten in de oven staan.


Serveer deze heerlijke pruimenflappen nog warm, maar pas op!
Binnenin kan het fruit erg heet zijn....

Mjummmm!

 
 

2 opmerkingen:

frituurpan zei

Erg lekker gerecht hoor! Hartelijk dank.

Tamar zei

Graag gedaan. Geniet ervan....