vrijdag 10 maart 2017

Zwarte bessenlikeur maken

Ineens had ik zin om likeur te gaan maken en stiekum ook om het te drinken;).
Ik herinnerde me de hoeveelheid ingevroren bessen, zwárte bessen, in mijn vriezer!
De muffins en koekjes die ik ermee bakte, werden niet bepaald met gejuich ontvangen. Dus mijn voorraad ligt nog steeds ingevroren.
Sap heb ik er ook van gemaakt en die staat nog....... Dus, tijd om iets anders te maken.  Laten nu juist zwarte bessen uitermate geschikt zijn om er likeur van te maken.  Of crème de cassis........ ik kwam heel wat recepten tegen. 

Maar zou het ook kunnen met bevroren bessen?
Ach, waarom niet? Give it a chance......
Ik nam het simpelste idee: hóe leuk en hóe handig.......

























Omdat ik de zwarte bessenstruiken pas nog snoeide en daarvan de takken op vaas zette als frisse lenteboden, kon ik nu de benodigde verse blaadjes oogsten van mijn voorjaarstakken.  Want die verse bessenblaadjes moeten in de likeur.
Daarnaast had ik een voorraad wodka in huis, voorbarig gekocht om mijn wijn een alcoholboost te geven. Maar dat is dus helemaal niet nodig, want die doet het gewoon prima en is goed op smaak :).
Niets belette me meer om likeur te maken.

In juni en juli kan ik al weer de volgende zwarte bessenoogst verwachten en met drie goed gesnoeide struiken zal dat vast heel wat kilo's opleveren. 
En wat is er dan beter voor de motivatie om na een hele dag werken in de tuin, met het bessen plukken en verwerken bijvoorbeeld, 's avonds een bessenlikeurtje te nemen!
Ja, ik deel het recept nu alvast en loop op de zaken vooruit. Het drinken zal nog zo'n drie tot vier maanden duren. Likeur moet rusten en rijpen, de smaken moeten goed intrekken.
Maar om mezelf  lekker te maken en jullie te inspireren (òf bij het tuincentrum òf  in je tuin) deel ik hierbij het recept.......

Zwarte bessenlikeur

             (voor ongeveer 1,2  liter)
Ingrediënten:
  • 500 g zwarte bessen
  • 200 g suiker
  • 4 kruidnagels
  • 1 kaneelstokje
  • 1 liter wodka
  • 3-4 blaadjes van de zwarte bessenstruik

Hoe maak ik het klaar:
Ik gebruik bevroren bessen, die gewassen, maar met steeltje en al, zijn ingevroren. In het seizoen (juni/juli) gebruik je natuurlijk verse bessen. Ik verwijder niet alle steeltjes omdat na het trekken je de likeur toch zeeft. Ik ben even gemakzuchtig. Maar wil je netjes werken, verwijder dan alle steeltjes. Doe de bessen in een schone, grote pot.
Voeg de droge ingrediënten toe
en schenk vervolgens de wodka erbij.
Deze bevat ongeveer 40% alcohol. Je kunt ook jenever gebruiken met een gelijk alcoholpercentage.
De bessen zullen de drank een dieprode kleur geven en daar mogen ze drie maanden over doen.
Tot die tijd zet ik de pot afgedekt op de vensterbank, lekker in het zonnetje, af en toe.

Hoe gaat het verder na die drie maanden?
Giet alles door een zeef met neteldoek over in een schone pot. Vervolgens knijp je de bessen fijn om maar zoveel mogelijk sap, kleur en voedingsstoffen in de
drank te krijgen.  Je kunt de bessen ook eerst pureren en daarna zeven. Je kunt ook een stamper gebruiken om de bessen te kneuzen. Kortom: wees creatief.
Doe de gezeefde likeur in een schone karaf of mooie fles en laat deze dan nog zeker een maand rusten.
Meestal deel ik pas een recept als ik het uitgebreid geproefd en gekeurd heb.
Deze likeur heb ik nog niet geproefd, maar ik twijfel er niet aan, dat deze lekker zal zijn.
En wie weet, komt er in jouw tuin nu een zwarte bessenstruik te staan?

Ik weet wel dat wachten en geduld beloond worden.
Zwoegen trouwens ook, al heb ik zelf de hand in deze beloning. ;)

Voor boven de achttien!
PROOST!

10 opmerkingen:

Essiemoestuin zei

Hoi ik zie dat je de pot open hebt staan, klopt dit? Ik dacht dat he die de drie maanden dicht moet houden?

Tamar zei

Oplettende reactie van je, Essie. Maar het klopt de pot moet dicht blijven. Ik heb het deksel half open staan, omdat ik dat mooier voor de foto vond staan. :)

Marianne zei

Hoi, leuk -- is er ook kan van gisting...en ploffen? Ik heb een fles staan, de bessen zijn enkele weken geleden ingezet. En ik zie belletjes / bubbeltjes verschijnen
Marianne

Tamar zei

Hoi Marianne,

Nee hoor, dat heb ik met likeur maken nog nooit meegemaakt! Je gebruikt al kant en klare alcohol. Bij mij verdwijnt er eerder alcohol dan dat er door de vruchten wordt bijgemaakt. Bij zelf wijn of champagne maken, is hier wel kans op. Zouden die belletjes geen lucht zijn wat er nog uit komt?
Succes!!

Unknown zei

Hij is lekker!!! Zojuist voor het eerst geproefd. Ik lust geen jenever, maar zo wel.

Tamar zei

Jaaa, té lekker. Proost!

jupiter zei

Kun je na de likeur gemaakt te hebben, nog iets doen met de overgebleven bessen?

Tamar zei

Goede vraag! Met de aardbeien en pruimen uit de likeur en met de vruchten uit de rumtopf, bak ik vaak nog een dronken vruchtentaartje. De alcohol verdampt er in de oven wel uit. Met de zwarte bessen heb ik het niet gedaan, maar je kunt het zeker proberen. Succes!

Eltje zei

Ik heb ze wel al van rabarber met bramen gemaakt en van wat over bleef marmelade gemaakt, nu ga ik de zwarte bessen ook zeker maken, wel de steeltjes eraf zodat ik ook marmelade ervan kan maken!

Tamar zei

Goed idee om er daarna marmelade van te maken! Gooi je niks weg!!