dinsdag 4 januari 2022

Zeeuws sukadebrood

 Vroeger vond ik dit het lekkerste brood en wanneer ik bij mijn moeder in Zeeland ga eten, 
zorgt ze er steevast voor dat er sukadebrood in huis is... voor mij.
Van de overdadige oliebollen die ik bakte had ik een bakje sukade over en ik dacht: 
nu is het dé tijd om zelf sukadebrood te bakken.

Iedereen is gezellig thuis, buiten is het donker en guur,  manlief verbouwt de badkamer en ik.... 
ik bak brood. Wat is er lekkerder dan de geur van versgebakken brood die door het huis trekt 
en iedereen watertandend doet verlangen naar de lunch. En met alle kinderen thuis 
is de kans groot dat er niets tot morgen overblijft!
's Morgens steek ik eerst de houtkachel aan, vervolgens maak ik het brooddeeg wat twee keer 
een uur bij de kachel gaat rijzen. Ondertussen heb ik tijd om andere dingen te doen.
De eerste week van de vakantie bakte ik samen met jongste dochter twee heerlijke
 (volkoren) vloerbroden met pitjes.
En vandaag bakte ik dus een sukadebrood.... een Zeeuws sukadebrood.

Weet jij wat sukade precies is? Ik zocht het voor je op:
De sukade zoals wij die kennen is de gesuikerde schil van de cederappel. Dit is de vrucht van een boom die in Mediterraanse landen zoals Griekenland, Cicilië en Corsica en Midden Amerikaanse landen zoals Suriname en Puerto Rico groeit. Aan de Sukadeboom [Citrus Medica] groeien citrusvruchten die met verschillende namen worden aangeduid, zoals Cedercitroen, Cedraat, Muskuscitroen of Sukadecitroen.
De vrucht bestaat voor het grootste deel uit schil en heeft wat weg van een sinaasappel of citroen.
Wanneer de vrucht geplukt is, wordt deze eerst een maand gepekeld en dan gekonfijt in suikerstroop. De kleur is doorschijnend geel- of groenachtig. Goede sukade smaakt licht naar sinaasappelschil maar dan niet bitter en ze is zacht.
Weetje:
het rundvlees met de naam sukadelappen is afgeleid van de sukadevrucht. Dit komt omdat het gare vlees net als sukade doorschijnend zachte (bindweefsel)randjes heeft. 

Zeeuws sukadebrood

      voor 1 brood

Ingrediënten:
  • 500 g tarwebloem, biologisch + 1 tl
  • 8 g fijn zeezout
  • 40 g verse gist of 17 g gedroogde gist
  • 25 g witte basterdsuiker
  • 100 ml vers sinaasappelsap
  • 1,75 dl ongezoete sojamelk
  • 60 g roomboter
  • 100 g sukade
  • 1 el anijszaad
  • snuf geraspte nootmuskaat
  • 1 tl rietsuiker

Hoe maak ik het klaar:
Onthoud allereerst dat je op tijd begint!
Wil het brood om 12 uur vers en warm uit de oven op tafel staan, dan is half 9 voor míj wel zo'n beetje de juiste starttijd!
Zorg dat de gist, de melk en de boter op kamertemperatuur zijn.
Verwarm 1 dl sojamelk tot lauwwarm en roer hiermee de verse gist los. Vermijd metaal: neem een glazen schaaltje en gebruik een houten lepeltje.
Laat op het vuur in een kleine steelpan de boter smelten.
Doe de tarwebloem, het zout (goed afwegen) en de suiker in een grote kom en vermeng.
Maak een kuiltje in het midden en voeg het gistmengsel toe.
Gebruik je gedroogde gist, roer dit dan gewoon door het meel voordat je het vocht toevoegt.
Pers één of twee sinaasappels uit tot je 100 ml vers sap hebt. Vul dit aan met de rest van de melk. 

Roer vanuit het midden en voeg  in scheutjes langzaam het overige vocht toe.
Roer de gesmolten roomboter door het deeg. 
Begin met kneden. 
Doe dit minstens 10 minuten. Let op dat je voornamelijk trekt en duwt, 
zodat je het deeg oprekt, er lucht in komt en de gluten worden uitgerekt.

Zet het deeg op een warme en tochtvrije plaats met een schone theedoek erover 
die met heet water is natgemaakt.
Vocht is essentieel bij het bakken van brood.
Laat het deeg een uur rijzen

Als het deeg mooi gerezen is, voeg je de vulling toe:
de nootmuskaat, anijszaad en de sukade.
Kneed opnieuw goed door en zorg dat de vulling goed verdeeld in het deeg zit. 
Kneed minstens vijf minuten en laat het voor de tweede keer rijzen. 
Deze rijs duurt weer ongeveer een uur.
Zet een broodblik klaar.
Het verschil tussen een cake- en een broodblik is de kleur.
Een broodblik is zwart en dit verdeeld de ovenwarmte beter.
Handig omdat de oventemperatuur veel hoger ligt bij brood (220°C ) dan bij cake (160°C)
Maar een brood in een cakeblik bakken, kan best een keer ;)
Vet het bakblik goed in met boter.
Neem een theelepel rietsuiker en een theelepel bloem en schud dit door het blik,
langs de zijkanten en de bodem.
Kneed het deeg nog een keer licht door en verdeel het in een broodblik voor een busbrood.
 
Laat het brood in het blik, met de hete natgemaakte theedoek erover voor de derde keer 
15 minuten rijzen.
Warm ondertussen de oven voor op 220°C.
Als het goed is, is het deeg weer gerezen.
Knip de bovenkant in met een schaar, zodat je een soort knipbrood krijgt.
Zet een schaaltje water in de oven en schuif het brood in de hete oven.
Bak het 20 minuten tot de bovenkant mooi goudbruin is.
Klop op de bovenkant van het brood en voel of de korst hard is en het brood hol klinkt. 
Als het goed is, laat het brood vanzelf  los van de bakvorm. 
Laat het brood een beetje afkoelen en keer het ondersteboven uit de vorm.
Snijd er voorzichtig een paar plakken af om te eten.
Als het brood nog warm is, druk je het gauw in, zodat de luchtigheid verdwijnt.
 Zonde van alle moeite van het kneden en rijzen.
Laat het brood helemaal afkoelen om het goed te kunnen snijden.
Dit brood smaakt als een gebakje.
Heerlijk met wat roomboter, meer heeft het eigenlijk niet nodig.
Niet alleen lekker bij de broodmaaltijd, ook lekker bij een kopje thee.

Ik vond dit brood een heel geslaagd experiment!
De smaak lijkt echt op die van de Zeeuwse bakker.
Hoewel... vers is mijn brood nog lékkerder!

Brood bakken, wat een heerlijke bezigheid.
Niet teveel nadenken en lekker bezig zijn!
Ik heb nog meer ideeën op mijn to do baklijstje staan, 
maar dat is voor een andere keer.

Ga jij dit sukadebrood een keer bakken?!
Let me know...

Geen opmerkingen: