zondag 2 januari 2022

Kleine (zaad)envelopjes

Wát was ik al lang op zoek naar kleine envelopjes om zaad in op te bergen.
Tot ik een mooi gekregen envelopje eens goed bekeek en nog de penstrepen van het aftekenen zag... zelfgemaakt!
En dát kan ik ook!!
Er liggen in mijn knutselkast allerlei kleurrijke vellen stevig papier: daar ga ik ze van maken!
Lekker creatief bezig zijn en dat hoofd van me een beetje leeg laten worden....
Maar voordat ik verder ga en het vergeet wil ik jullie - trouwe bloglezers - het nieuwe jaar 
 niet laten beginnen zonder goede wensen van mijn kant.
Ik werd zelf geraakt door deze die ik van mijn zus kreeg.
Dit wens ik ook jou toe!
Ik ben stiekem blij dat de feestdagen achter de rug zijn en borrel van inspiratie
om nieuwe blogs te schrijven over fijne, groene ideeën en recepten.

Terug naar de aftrap: het maken van kleine envelopjes.
Niet zomaar voor de leuk, maar om het grillig gevormde zaad van de goudsbloemen
in te stoppen en cadeau te doen aan mensen die wel wat hoop en kleurrijks kunnen gebruiken
in hun leven het komende jaar!

Zoals vaker met goede ideeën, moet ik het even opschrijven.. dan onthoud ik het zelf ook.
Zat jij niet ook net verlegen om leuke cadeau envelopjes?!
Tja.... om ze voor jezelf te houden is jammer, daarvoor zijn ze té mooi!
En hoe verrassend is het om een envelopje te krijgen met vrolijk bloemenzaad in deze donkere dagen?
Het is een teken van hoop en verwachting: ná deze tijd komt er weer een andere tijd. 
Na de symbolische donkerheid van Corona en de maatregelen van deze maand, 
komt er een ander seizoen... net als in de natuur! 
Straks loopt alles weer uit en in de zomer zijn we deze donkere dagen vlug vergeten.

Wie ga jij verrassen met een kleurrijk envelopje met (bloemen)zaad??
Natuurlijk kun je hiervoor ook zaad bestellen, als je dit niet uit eigen tuin hebt gewonnen... kan ook. Dan is de keuze nog groter!



Cadeau envelopje 

    voor 1 envelopje

Benodigdheden:

  • stuk karton 120 grams van 18 bij 18 cm
  • Schaar
  • potlood of pen
  • Lineaal
  • Lijm
  • (Bloemen)zaad


Hoe maak ik het:
Eigenlijk is het het makkelijkst om het opengevouwen envelopje maar gewoon te laten zien.
Ik heb de maten erbij geschreven en het envelopje ligt met de flap naar boven.
Natuurlijk kun je kleinere of grotere envelopjes maken, maar
dit is voor mij precies de goede maat.
Wanneer je een envelopje hebt uitgeknipt volgens bovenstaande maten,
kun je het als mal gebruiken om meer envelopjes te maken. 
Wanneer je 'm schuin op het papier legt, kun je met wat passen en meten misschien twee envelopjes
uit een stuk karton halen.
De vouwlijnen maak je om de denkbeeldige rechthoek in het midden.
Met een liniaal druk je de lijnen extra stevig in het papier.

Vouw eerst de zijflappen naar binnen en de onderkant er over heen.
Doe wat krachtige lijm (geen pritt stift) aan de zijflappen zodat de onderkant er aan vast plakt.
Werk netjes, anders plak je de hele envelop dicht.
Nu kun je 'm vullen en dicht of open vouwen.
Klaar is je envelopje!!
In de nazomer en herfst heb ik heel veel goudsbloemenzaad gewonnen.
Met het plukken van de laatste bloemblaadjes voor de calendula olie
nam ik gelijk de grillig gevormde - op wormpjes lijkende - zaadjes mee.

En nu is het tijd om ze te verspreiden....
De goede tijd om ze te zaaien is in maart of april voor een overvloedige 
bloemenpracht in de zomer. Je kunt ze ook later in het jaar zaaien, zodat
ze het jaar erop gaan bloeien.
Het weggeven is nu een goed idee.
Wil je het over de post versturen, doe het dan in een grotere envelop.

Ik maakte gelijk heel wat envelopjes.... leuk om te doen.
Leuk om door te geven...
Wie krijgt er van jou zo'n lief envelopje met een hoopvolle verrassing?!

Geen opmerkingen: