vrijdag 9 december 2016

Gekonfijte gember

Ik kreeg verse gemberwortel, twee   tassen   vól   gemberwortel!
Ik woog het: het was zo'n tweeënhalve kilo! Wat moet ik met zovéél gember?

Ik weet er wel iets op.....
  • drinken als hete gemberthee  (paar stukjes in een glas en kokend heet water opschenken) 
  • invriezen, geschild en in stukjes om te kunnen gebruiken indien nodig
  • mijn gemberbier voorraad aanvullen: ik maakte liters en liters gemberbier! (lees hier ook meer over gember: de oorsprong, werkzame stoffen en geneeskracht!)
  • uitdelen aan mensen die ook gember gebruiken

........ maar toen had ik nog steeds heel veel gember over. 
En ik besloot gekonfijte gember te maken.
Je weet wel, die 'nootjes' op siroop, of de zogeheten bakgember. Ik gebruik het niet zó vaak, maar àls ik een keer een pannenkoek eet, is mijn favoriete beleg: kaas en gember. Sowieso een lekkere combi!

Dus ik maakte gekonfijte gember. En dat sloeg een goede bres in mijn gember voorraad......
En voor wie wel eens wil weten hoe dat gaat, deel ik mijn ervaring hier.

Het is, zo las ik, belangrijk om 'jonge' gember te gebruiken. De zogenaamde verse uitlopers en niet de oude, dradentrekkende wortels. Nu, ik had niet zóveel keus, want de gember die ik had, bleek niet meer zó jong te zijn. Ik maakte het gewoon.....


Gekonfijte gember

Ingrediënten:
  • 500 g bio gember
  • 400 g biologische rietsuiker
  • water
Hoe maak ik het klaar:
Ik houd van pure, verse ingrediënten èn ik houd ervan, als een recept zó weinig nodig heeft.
De gember die ik kreeg, was biologisch en als ik dan toch iets maak, doe ik het liever goed: biologisch dus!



Schil de gember en snijd deze in stukjes van  ongeveer 2,5 cm groot.


Tijdens het koken worden de stukken nog wat kleiner.
Je houdt veel schil over.
Ik verdubbelde het bovenstaande recept en had ruim 300 g aan schil over.



















Dit hoef je natuurlijk niet weg te gooien, want hier kun je prima gemberthee van trekken. Pittig en opwekkend!
Ik bewaar het in een afgesloten bakje en af en toe gebruik ik het. Drie tot vijf stukjes in een theepot en in een glas 2 stukjes met kokend water overgieten.

Breng de stukjes gember in een pan met ruim water aan de kook. En kook het ongeveer 20 minuten.  Giet de gember af, gebruik dit water ook als lekker pittige gemberthee.

Doe de gember opnieuw in een pan. Voeg de suiker toe en 7 dl water.
Breng aan de kook en laat daarna op halfhoog vuur inkoken zonder deksel.


Tot een deel van het water verdampt en het vocht wat dikker, wat stroperig wordt.
Dit gebeurt na ongeveer 2,5 tot 3 uur.
De gemberstukjes worden langzaam geler en wat kleiner.
Natuurlijk kan het pannetje tijdens het inkoken ook op de houtkachel...... :)

Zorg voor goed gesteriliseerde potjes, omgespoeld met kokend water en schep daar de gember in. Voeg ten slotte de hete suikerstroop toe en laat het op de kop afkoelen. Op die manier trekken de deksels vacuüm en hoef je de gekonfijte gember niet in de koelkast te bewaren.

Leuk receptje, als je echt veel gemberwortel hebt of als je alles graag zelf klaar maakt.
Ik zou er zelf geen gember voor kopen, denk ik, want in de potjes bakgember die je in de winkel koopt, zitten geen E-nummers. Ook dát bestaat uit alleen maar suiker (wel de goedkoopste natuurlijk), gember en water.


Oh ja, mijn zelf gekonfijte gember proeft wel errug pittig.
Dit kan ik maar beter met mate gebruiken.
Maar houd je van de smaak van gember....... lekkerrrrr!



Geen opmerkingen: