donderdag 23 november 2017

Vegetarisch herfstmenu op restaurantniveau

Zó leuk! Ik had weer een restaurant afspraak! En daarmee bedoel ik niet dat ik uit eten ging, maar dat ik mijn eetkamer, keuken en menu zó inrichtte dat het een restaurant evenaart. Tenminste, dat is de bedoeling.  De gezelligheid, warmte en verse smaken doen de rest.
Mijn gasten kende ik aan het begin van de avond nog niet zo goed. We zien elkaar op zondag in de kerk, maar gezellig samen eten is wat anders.
Met een talentenveiling dit jaar, bood ik een viergangendiner aan. Zó leuk om gastvrij te zijn en voor anderen te koken, met net dat beetje extra waardoor het een restaurantbeleving wordt, in plaats van 'gewoon' een maaltijd bij iemand thuis.
Kevin en Daniëlle  hadden het vegetarisch viergangen diner van me gekocht. Aan mij de taak ze waar voor hun verwachtingen te geven! Dat gaf heel wat voorwerk en ook voorpret. Ze lusten alles, maar mijn 'kracht' (noemen anderen dat een beperking?) is dat ik vegetarisch kook en met super verse groenten uit mijn eigen tuin.
Er lag geen kant en klaar menu op me te wachten, dus draaide ik dat zelf in elkaar.

Wáár let je op bij het samenstellen van een vier of vijf gangen diner?



  1. Zorg voor een juiste volgorde van de gangen: een lauwwarm of koud voorgerecht, een tussengerecht wat de smaak neutraliseert, het hoofdgerecht, een dessert en sluit af met een drankje
  2. Zorg voor evenwicht: maak de porties per gang niet te groot
  3. Breng afwisseling in smaak en kleur, dit zorgt voor een verrassend effect bij de gasten
  4. Varieër in de verschillende gangen. Zorg bijvoorbeeld voor meerdere soorten groenten, maar laat ook weer iets terugkomen in een volgende gang
  5. Stem je menu af op de gasten. Zorg dat je van tevoren weet of er speciale dieetwensen zijn
  6. Houd rekening met het seizoen èn maak gebruik van seizoensgroenten

Om met dat laatste te beginnen keek ik in mijn tuin: knolselderij is dé groente van dit seizoen en ik heb er nog genoeg staan.
Hoewel ik knolselderij vroeger alleen van de erwtensoep kende, zijn er talloze culinaire toepassingen met deze groente te maken.
Zo dacht ik aan een frisse, lichte knolselderijrösti als hoofdgerecht, òf een voorgerecht van knolselderijravioli, of een cannelloni, gevuld met paddenstoelen en knolselderij.  Oh..... er zijn zóveel mogelijkheden.

Uiteindelijk is dit de menukaart geworden:

En inderdaad, zó mooi is mijn handschrift niet dus dit is het werk van mijn dochter.
Tegelijk kan ik haar de taalfoutjes in de schoenen schuiven. ;)

De twee voorgerechtjes serveerde ik samen op één bord.
De zuurkool had ik een dag eerder al gemaakt en voorgeproefd.
Zie hiervoor mijn broodje zuurkool recept.
En wat in een broodje kan, kan ook in een klein ragoutbakje.

's Middags oogstte ik de allerlaatste courgette, de knolselderij, de venkel en wat herfstframbozen.
Het frambozensorbetijs voor de spoom maakte ik vers en zat 's middags in de vriezer.
Het recept voor deze spoom, volgt binnenkort en is ook geschikt voor bijvoorbeeld het kerstdiner.
Heerlijk! 

Hoewel ik alles eerder heb klaargemaakt en ik weet hoe lang gerechten in de oven of vriezer moeten, vind ik het toch lastig plannen. Met zes gerechten lopen er veel dingen door elkaar heen.

Daarnaast maakte ik nog een aparte maaltijd voor de kinderen klaar, want die moeten op tijd het bed in gebonjourd worden.

In tegenstelling tot een echt restaurant, dekte ik niet alleen voor mijn gasten de tafel, maar ook voor mijn lief en mij.
Toen Kevin en Daniëlle kwamen was nog niet alles klaar, maar de tafel was gedekt, de servetjes gevouwen en heel, heel veel was al voorbereid.
Gezellig samen dineren en ondertussen elkaar beter leren kennen en bijpraten onder het genot van een goed glas wijn.
Dat was de formule van deze avond.

Het taartje van courgettes met portobello was lauwwarm en een belevenis voor de smaakpapillen.
Bovendien zag het er bijzonder uit, met on top de portobello's.
Voordat ik eraan dacht een foto te maken, was het al op.

Een spoom is een verfrissend drankje, vaak op basis van vruchten of sorbetijs met witte wijn.
Het is bedoeld om de smaak van het voorgerecht te neutraliseren en het eten te laten zakken.
Met deze frambozenspoom lukte dit goed.
Stay tune.... het recept volgt binnenkort en misstaat niet op een Kerstdiner.

De cannelloni vulde ik met knolselderij en paddenstoelen.

Een heerlijk herfstgerecht. 
De paddenstoelen corresponderen met de portobello's uit het voorgerecht.
En het gerecht kan van tevoren klaar gemaakt worden.
Binnenkort deel ik hier het recept.

Tot slot maakte ik de Raspberry Dream.
Daarmee maakte ik het mezelf extra moeilijk.
De raspberry dream is een heerlijke taart met twee meringue-bodems en een romige vulling met vers fruit.
Die móet direct geserveerd worden en dus vlak van tevoren worden gedecoreerd.

Klik hier voor het recept.
In plaats van vers fruit, kun je ook diepvriesfruit gebruiken.


 
Hoewel de foto onscherp is en het eten zo goed als op, was het werkelijk erg gezellig!

De koffie en thee werd bij de taart geserveerd.

En daarna, hoe gezellig, was er nog een kleine likeurproeverij met mijn zelfgemaakte vruchtenlikeuren.

Zo'n vijfgangendiner is echt een avondvullend programma.
Moe maar voldaan gingen Kevin en Danielle huiswaarts.

En ik was niet minder voldaan.
Het was een heerlijk menu, een geslaagde avond!

Doe jij dit ook wel eens?
Uitgebreid voor anderen koken?
Nodig gewoon eens iemand uit.....

Ik ken een stel wat heel regelmatig uitgebreid voor elkaar kookt.
De kinderen gaan vroeg naar bed en zij gaan de hele avond bijpraten en luxe dineren.

Hóe leuk is dit!




Geen opmerkingen: