maandag 30 december 2019

Wat te doen met je oude kerstboom?!

Ho! Wacht! 
Gooi je oude kerstboom niet zomaar op een willekeurig vreugdevuur..... 
er kan nog  meer mee.
Kijk even mee naar mijn idee van een vogelvriendelijke boom... want onze gevederde
tuinvriendjes kunnen in de winter wel wat extra support gebruiken.

Wat is Kerst trouwens voorbij gevlogen  hè?!
Je denkt er van tevoren over na, leeft met Advent naar Kerst toe, versiert het huis, 
bedenkt wat je gaat eten,  wie je wilt zien en opzoeken....
Dit jaar bereidde ik ook de presentatie van de Kerstavonddienst voor, 
waarbij ik een groot deel van het script uit m'n hoofd leerde.
Op Tweede Kerstdag gingen we op kraambezoek bij Enya Roos, 
m'n één-week-oude nichtje, prachtig dochtertje van m'n broer.
Niet het Kerstkind, wel zo klein en teer. Lucky me: ik mocht haar wel een half uur vasthouden.
Ja, Kerst vloog voorbij.... 

Met Kerst zat ik ook met m'n kipjes in m'n maag. Oh, niet letterlijk natuurlijk.... want dier staat nooit op ons menu.
Maar één kipje was weggelopen doordat iemand een rotje in de tuin gooide..... en bedankt, hè?!
Terwijl bij de andere kippen - ik heb dit jaar twee hokken - mijn oudste, prachtige kip leek dood te gaan. Precies tijdens Kerst, naar het scheen. Ah.... zielug. Ze bewoog bijna  niet meer, haar kammetje was grauw en hing slap. Mijn trotse, lieve kip.... we hebben haar ooit uit de tuin van een mevrouw uit de straat opgehaald. Ze is zeker al zo'n 6 jaar....

Maar terwijl ik op Tweede Kerstdag met een bezwaard hart en een spa in de hand, naar het kippenhok liep voor de begrafenis, liep Goudhaantje opeens weer fit heen en weer te drentelen. En in plaats van maiskorrels als galgenmaal, leefde ze er van op en kocht ik vandaag nog meer mais in de winkel.
En heel blij werd ik dat we als alternatief kerstcadeau ons weggelopen kippetje weer terug kregen: gezond en wel. Ze was een paar dagen aan de wandel gegaan en bij mensen in de tuin wilde ze graag wat eten hebben. We hebben haar gauw opgehaald!
Natuurlijk let ik nu extra goed op onze hennetjes in de tuin.

En ook ander bezoek met  een verenpak zie ik graag komen in de tuin. 
Al die gezellige wintervogeltjes krijgen genoeg te verduren met de winterkou en 
het dieronvriendelijke en milieuvervuilende vuurwerk...
En hier komt mijn plannetje met de oude kerstboom.....
zet 'm mooi in de tuin neer! 
Dit jaar hebben we in tegenstelling tot voorgaande jaren, een echte scharreldennenboom 
op de Veluwe gehaald. Om mijn avonturen daarover te lezen, klik hier.

Van deze biologische dennenboom, waar nog geen enkele naald uit valt, 
maken we een prachtige vogel voederplaats. 
Het is eigenlijk heel eenvoudig.

Knutsel van vier latjes een sterke constructie om je boom te laten staan.
Onze Scharreldenneboom stond behoorlijk scheef.
Allereerst maakten we plaats in onze zitcirkel en zetten de boom voor het raam.
Met een touw bond ik hem vast aan de schutting erachter en met een zware steen op de houten constructie blijft de boom rechtop staan.
Ach... voor de vogels maakt het niet uit hóe de boom precies staat.
Als ze zich er maar een beetje in kunnen verstoppen.
Ook van het lampjessnoer hebben ze geen last.

Hang als decoratie allerlei vogellekkers in de boom, zoals mezenbolletjes, een pindaslinger, 
schaaltjes met vet en vogelvoer, vogelpindakaas (zonder zout)....

De kinderen maakten een reuze pindaslinger van meer dan drie meter.
Goed gedaan Raf, Sep en Jisca!
Natuurlijk mogen er tijdens dat werkje pinda's in hongerige kindermaagjes verdwijnen, 
dat hoort er juist bij. :)
Hoe je met hele jonge kinderen zelf een vogelversiering voor in de boom maakt, lees je hier! 

De vogels voelen zich thuis op en tussen de takken en vinden hier al het lekkers....
Ze kunnen zich zo goed verschuilen tussen de takken, dat de foto's minder scherp en duidelijk zijn.


Maar inmiddels kan ik als vaste bezoekers in de tuin een merelmannetje, twee koolmeesjes, een pimpelmeesje en een roodborstje rekenen. Elke ochtend komen ze even ontbijten in de boom.
Hoe leuk is dat!! 
En wie weet, vinden nog meer vogeltjes hun weg naar onze tuin.
Onder de boom gooi ik kruimeltjes en broodkorstjes van de ontbijttafel.
Lekker voor onze kipjes en andere tuinvogeltjes....

Om het er nu niet als een verlopen en rommelige tuin uit te laten zien, zorg je dat de boom hooguit tot half februari blijft staan. Tenzij hij al helemaal uitvalt, doe hem dan eerder weg.
En vernieuw de vogelhapjes - zoals de pindaslinger - regelmatig.

Ik denk dat de vogeltjes er blij mee zijn.
En die vreugdevuren?
Die branden toch wel..... naar ik hoop met schoon en droog hout.

Geen opmerkingen: