vrijdag 27 maart 2020

Pannenlappen naaien

Op de één of andere manier verslijt ik pannenlappen snel.... ik weet niet wat ik er mee doe, 
maar na een tijdje zien ze er niet meer uit en zijn ze niet meer om vast te pakken.
En juist pannenlappen ontbreken nog in mijn nieuwe keuken.
Dus maakte ik ze zelf!
Niet te ingewikkeld: geen gehaak, gebrei of gequilt voor mij. 

Gewoon rechttoe, rechtaan op de naaimachine. 
Het is nog een kleine uitdaging voor me, omdat het randje er mooi uit moet zien.
En misschien dat door het werk wat ik er aan heb, het me lukt om er wat zuiniger mee te doen.
En anders.... heb ik nu het patroon voor een volgende keer.

Pannenlappen naaien

          2 stuks

Benodigdheden:
  • 4 lapjes stof van 20 x 20 cm
  • 2 stroken stof van 5 x 85 cm (dezelfde stof of juist contrasterend)
  • 2 stukken fiberfill of andere geschikte vulling van 40 x 20 cm
  • naaigaren
  • naaimachine
  • schaar
  • meetlint 
  • potlood 
  • spelden

Hoe pak ik het aan:
Ik nam een stuk stof wat over was van onze gordijnen: precies geschikt om nog pannenlappen uit te halen. Qua kleur vind ik ze goed passen in m'n keuken.
Meet en knip de stukken stof in de maten zoals hierboven genoemd.
Voor de vulling gebruik ik fiberfill waarvan ik een stuk had liggen. Ik weet niet meer hoe ik er aan kom en eerlijk gezegd heb ik het zelfs een paar jaar gebruikt als sneeuwlaag gedrapeerd over de kerststal.... :)
Tot nu… dit is een betere bestemming! Je kunt ook oude handdoeken (vouw ze vier keer dubbel) gebruiken of een restje van bijvoorbeeld een wollen trui of deken.
Omdat ik geen lockmachine heb, begon ik met een zigzagsteek aan de afwerking van de vierkante lapjes. Sla dit over als je geen rafelende stof hebt.
Vouw de fiberfill vullingsstof dubbel en leg op de binnenkant van een vierkant lapje. 
Leg het andere lapje erop en speld vast.

Naai nu met een zoom van 1 cm helemaal rondom, de lappen met de vulling ertussen vast.

Naai dan twee keer diagonaal, zodat je een kruis in het midden krijgt, hierdoor 
blijft de vulling goed op z'n plaats.

Dit was het simpele werk.
Voor de afwerking neem je de lange strook. Ik vind het mooi om het in dezelfde kleur te gebruiken.
Speld de strook met de goede kant vast op de rand van de pannenlap.

In de hoek laat je de vouw van de stof omhoog steken, zoals op deze manier.
Ik laat maar veel foto's zien, want zo kan ik het duidelijk maken.
Uiteindelijk ziet het er dan zo uit.
Er steekt een randje uit, dat is om een lusje van te maken, maar eerst naaien we de randen vast.
Let op bij de hoeken. Naai niet door, maar stop bij de vouw. 
Til je naald eroverheen en naai dan de volgende kant vast.
Let bij de laatste hoek op dat je het eerste deel schuin wegvouwt.

Draai nu de strook om en vouw hem over de randen van de pannenlap heen.
Vouw de hoekjes mooi en strak om.
Vouw een dubbele zoom en speld vast. 
Zorg dat de rand ongeveer 1 cm bedraagt en naai vast.


Naai in de hoeken door, zodat het goed vast komt te zitten.
Bij het begin van de strook: naai die dubbel en vouw er een ophanglusje van.

Je kunt het ook afhechten.

En klaar is je pannenlap.
Nu nog nummer twee!
En als je de smaak te pakken hebt, naai je er nog een paar.....

In plaats van een strook van dezelfde stof te nemen, kun je ook biaisband gebruiken.
Dit is wat makkelijker en je kunt het in elke gewenste kleur nemen.
Zorg wel dat je minimaal 4 cm breed band gebruikt.

Ik kan weer even vooruit met mijn nieuwe pannenlappen.
Ik maakte ook een ovenwant, maar daar ben ik nog niet tevreden over.
Bovendien gebruikte zoonlief deze dezelfde dag nog bij het koken op de wokbrander en 
verbrandde gelijk de bovenkant....  :(
Maar wel lief dat hij voor ons kookte! 

Hoe zien jouw pannenlappen er eigenlijk uit?
En hoe snel 'verslijt' jij ze? 

Geen opmerkingen: