woensdag 8 april 2020

Azijn maken

Zelf azijn maken is een fluitje van een cent, je moet alleen wat geduld hebben.
Ik maak al jaren appelazijn  en dat is een erg leuk werkje voor in het najaar als ik onbespoten appeltjes heb van eigen oogst. Overal heb ik flessen appelazijn staan: in de keuken voor culinaire toepassingen, bij de wasmachine als wasverzachter en in de badkamer voor cosmetische en reinigende toepassingen.
Naast appelazijn (klik) gebruik ik ook andere azijn in de keuken, er zijn genoeg soorten.


Vandaag laat ik je zien hoe je makkelijk wijnazijn maakt. Eigenlijk is dit 
nog simpeler dan het maken van appelazijn.
Alles wat je nodig hebt, is wijn en geduld.

Toen ik aan het opruimen was, kwam ik een fles zelfgemaakte wijn tegen op zolder.
En met 'een fles' bedoel ik niet een tafelwijntje van 0,7 liter. 

Nee, in deze fles past 10 liter en dat zat er ook in.
Eerlijk gezegd had ik al lang wat moeten doen met deze wijn: meten en hevelen, 
maar ik heb 'm gewoon verwaarloosd. 
Het alcoholpercentage is niet zo hoog en de smaak..... ieuw: zuur!
Ik goot de helft door de wc-pot en riep mezelf toen een halt toe: deze wijn wordt azijn!!

Zelf wijn maken doen niet zoveel mensen, dus haak nu niet af wanneer je denkt: dat is niks voor mij.
Van elke wijn kun je azijn maken.
En een nieuwe, lekkere of dure wijn hoef je daar helemaal niet voor te kopen. 
Sterker nog: dat zou zonde zijn.
Als het met mijn wijn kan..... ;)


Wijnazijn maken

Benodigdheden:
  • rest(jes)  wijn
  • lege fles
  • stukje kaasdoek

Aan de slag:
Ik maakte rode wijnazijn waar je alle soorten wijn voor kunt gebruiken. Je kunt ook witte wijnazijn maken, daarvoor gebruik je alleen witte wijn. Probeer wijn te vinden met zo weinig mogelijk zwavel (neem biologisch), dat geeft een beter resultaat.
Neem een fles niet te dure wijn òf neem van meerdere flessen een restje wat nog over is.
Giet dit in een fles of pot. Dek af met een luchtdoorlatende doek, zoals kaasdoek. Zo kan er wel zuurstof in de fles komen, maar geen stof of fruitvliegjes.
Zet de fles op kamertemperatuur,  niet in de volle zon. Sommige menen dat de fles in het donker moet worden weggezet, maar dat hoeft niet.

De alcohol in de wijn wordt omgezet in zuur. De Franse scheikundige Louis Pasteur ontdekte de azijnzuurbacterie, die van nature in de lucht voorkomt. 
Wil je het proces sneller laten verlopen, dan kun je een scheut azijn in de fles schenken, maar dat is  niet nodig.
Ik heb de fles 4 weken laten staan, het kan ook langer.
Hoe lang het duurt voordat wijn azijn wordt is onder andere afhankelijk van de temperatuur en het alcoholpercentage.
Bij mij verscheen al vrij snel moer op de wijnazijn. Dit is een ander woord voor droesem, die je soms bij wijn onderin de fles ziet.


Het ziet er vies uit, maar eigenlijk is dit een laag azijnbacteriën.
Deze moer kun je bewaren en koesteren om steeds nieuwe azijn te blijven maken.
Je kunt ook azijnmoer kopen om er thuis mee aan de slag te gaan.
Iemand?? ;)

Je weet wanneer de azijn klaar is, als de inhoud van je fles ruikt naar azijn.
Zo simpel is het eigenlijk: je gebruikt je neus als graadmeter.

De moer eraf scheppen gaat moeilijk en de laag verdeelt zich door de fles.
Dus ik zeefde de wijnazijn door een dunne doek.






Een azijnvaatje met een tapkraantje aan de onderkant is dus niet voor niets uitgevonden ;).
Maar ik heb voor nu genoeg aan mijn drie flesjes wijnazijn.





Nog even en ik klop er de heerlijkste dressings of vinaigrettes mee.

Leuk.... zelf wijnazijn maken.
Heb jij het al eens gedaan?!

Geen opmerkingen: