zaterdag 10 augustus 2024

Frambozenthee uit de tuin

 Geen thee met frambozensmaakje van Pickwick, maar thee van framboos.
Dat is iets heel anders! Ik maakte thee van frambozenblad uit de tuin!
Niet moeilijk - dat is met heel veel dingen het geval - je moet het maar net even weten.
Al jaar en dag heb ik framboos in de moestuin staan.
Het woekert en groeit ook op plekken waar ik het niet wil hebben. 
Maar dat geeft helemaal niets (meer) want van frambozenblad maak je nu je eigen pot gedroogde thee.
Zoals frambozen goed zijn voor je gezondheid en vol vitamines en antioxidanten zitten,  
is ook het blad super gezond.
Zoals ze groeit, geeft ze ook haar gezondheidsvoordelen door. Krachtig dus!!

Zo blijkt ze:
  • Ontstekingsremmend
  • Weerstandsverhogend 
  • Infectieremmend
  • Helpt weefsel versterken
  • Weefsel herstellen en verstevigen
  • Ondersteunt de vruchtbaarheid bij vrouwen
  • Heeft een goede werking op menstruatie
  • Ondersteunt zwangerschap en bevalling
  • Ondersteunt bij de overgang

Als je de bladeren tot thee droogt, kun je er het jaarrond van genieten.
Een echte boost voor je gezondheid is deze thee! Vers of gedroogd...


Frambozenbladthee

  Voor een pot vol

Ingrediënten:
  • verse bladeren van de framboos
  • 10-12 frambozen
  • evt. voedseldroger 


Hoe maak ik het:
Pluk zowel jonge als oudere frambozenbladeren 's morgens wanneer de zon schijnt. Laat beschadigde of vieze bladeren zitten.
Spoel de bladeren af met water en laat even staan.
Je kunt nu op twee verschillende wijzen de bladeren drogen.

  1. Bind het blad in kleine bosjes en hang het te drogen in huis. In de zomer is de temperatuur binnenshuis hoog genoeg zodat de bladeren na twee tot drie dagen knisperig droog aanvoelen.
  2. Spreid de bladeren uit op de roosters van een droogoven en laat op 55°C in twee tot drie uur het blad drogen. 
Ik koos voor de tweede manier, niet omdat het sneller gaat, maar omdat ik er gelijk wat framboosjes bij droogde. 
De mooie exemplaren snoepte ik gelijk op, maar wat ingedroogde, kleine framboosjes droogde ik mee.
Deze framboosjes trek ik uit elkaar wat de droogtijd verkort. Toch moeten ze zo'n 6 - 8 uur op 65° C drogen.

Als de bladeren knisperig droog aanvoelen, verwijder je de harde steeltjes en verkruimel je het blad boven een (weck)pot.

Voeg ook de gedroogde vruchtjes in stukjes toe.
Het staat mooi rood in de thee en geeft een friszuur accent.

Eigenlijk wilde ik ook frambozenbloempjes drogen voor in de thee zodat de hele plant gebruikt wordt, maar weet jij hoe framboos bloeit??
Zó dus!
De bloemknoppen worden framboos en mooie bloemblaadjes in mijn theemelange kan ik vergeten. 

De thee is klaar! Ze smaakt niet zó zoet als de gearomatiseerde thee van Pickwick, 
maar  lekker groen en ze zit boordevol gezondheid.

Mijn experiment met gefermenteerde bladeren is nog niet goedgekeurd. Komt een andere keer.
Heb jij al ervaring met zelf frambozen- of bramenblad fermenteren als thee? Ik hoor het graag.
Maar eerst....
Een kopje op je gezondheid!

2 opmerkingen:

Adelheid zei

Leuk om te lezen dat je met framboosblad lekkere thee kunt zetten! Toch zou je de bloemetjes ook kunnen gebruiken, want die gaan wel degelijk open! Het zijn kleine witte of roze bloemetjes. Er komen altijd veel bijen en hommels op af. Dat is ook nodig voor de bestuiving dacht ik. Google maar eens! Of zou jij een ander soort hebben?

tijdvoortamar zei

Ja! Het blijft leuk: thee uit eigen tuin!
Ik blijf speuren naar bloemetjes/bloemblaadjes, maar ik kan ze niet vinden. De braam bloeit overduidelijk met witte en roze bloempjes, mijn frambozen niet! Misschien heb ik vreemde frambozen. Hoe het ook zij.... vind je framboosbloempjes? Lekker meedrogen voor in de thee!