dinsdag 5 april 2016

Lentestamppotje met raapsteel

Yes! Vanavond oogstte ik mijn allereerste lentegroente: raapstelen! Wat een heerlijke, frisse groente!





















Raapsteel is geen vergeten groente, maar een redelijk nieuwe groente. Bij raapsteel oogst je de blaadjes, maar als ik ze verder uit elkaar had gezaaid, had ik de wortels kunnen oogsten. Die heten  meiknolletjes en dat is familie van de koolraap. Het is een gezonde groente: de blaadjes bevatten extra veel vitamine C. Het is een vochtafdrijvende groente, die onder andere helpt bij blaasontsteking, nierstenen en eczeem......

En op deze zonniger-wordende middag, smaakte het me heerlijk in een voorjaarsstamppot. Na alle overdaad van gisteren, is dit precies waar ik behoefte aan had.
Bij elkaar sneed, beter gezegd, knipte ik ruim 400 gram raapstelen uit mijn kas.
En dit deed ik, terwijl de aardappels al op het vuur stonden.

Een half uur later zaten we al aan tafel.
Hoe vers wil je het hebben?
Nou, ik verzeker je: dit proef je!

Ik zal mijn recept met je delen. Als je verse raapstelen  kunt kopen op de markt of in de winkel, smaakt het op deze manier super!

Lentestamppotje met raapstelen

Ingrediënten:

  • 1250 geschilde aardappelen (biologisch)
  • 400 g verse raapstelen
  • 200 g harde geitenkaas
  • 1 rode ui
  • scheutje sojamelk ongezoet
  • zeezout en versgemalen peper
....een vergiet vol.....


Hoe maak ik het klaar:
Snijd de aardappels in stukken en kook in een klein laagje water gaar, in ongeveer 20 minuten. Snipper het uitje en fruit het in een klontje boter.


Giet de aardappelen af en stamp ze fijn. Maak de puree smeuïg met een scheutje sojamelk en een klein klontje roomboter. Breng op smaak met versgemalen zeezout en peper. Ik raspte ook nog een beetje nootmuskaat erboven. De harde, Hollandse geitenkaas snijd ik in blokjes en roer ik door de puree. Ondertussen was ik de superverse raapsteeltjes. Deze hoeft niet speciaal gesneden te worden, zo zacht is ze.
Ik roer de gefruite ui en de rauwe raapstelen door de puree. Even doorwarmen en direct serveren.









Een heerlijk verse raapstelenstamppot!

 
Heb jij wel eens raapstelen gegeten?
Hoe eet jij ze graag?

Geen opmerkingen: