maandag 4 april 2016

Mijn moestuin (13)

De afgelopen week had ik twee tuindagen ingepland. Moet net kunnen, met al dat werk dat ik te doen heb. Dat dacht ik, met de hele week al een ziek kind om me heen. Maar soms lopen dingen toch weer anders. De andere afspraken die er gepland stonden, liepen nogal uit.....
En er kwam bezoek! Heel gezellig! Maar mijn werk schoot er daardoor wat bij in. Dus ik heb weinig gedaan in de tuin, deze week.
Mijn weekthema is dus beperkt:

Harden en verplanten

Harden van plantjes is heel simpel. Als ze te lang, warm binnen staan (op de vensterbank boven de verwarming) gaat het plantje heel snel groeien. Lange stengels, snel blad. Maar de snelle groei zorgt voor slapheid van de stengel. Harden is dan niet anders dan de plantjes (langzaam) te laten wennen aan koudere temperaturen. Dat deed ik door de sla en de peultjes in mijn kas te zetten. Overdag warmt het daar lekker op, maar 's avonds zakken de temperaturen naar bijna de gewone buitentemperatuur.
Mijn potje basilicum staat ook al in mijn kas, maar door het harden krijgen sommige blaadjes wat bruine vlekjes. Je merkt dat de blaadjes zich verdikken, steviger worden.
En dat is nu precies de bedoeling!

Vooral de peultjes moesten nodig harden. Die groeiden zo hard binnen. Vorig jaar had ik de peulen direct buiten in de grond gezaaid, maar doordat vogels dol zijn op de kleine, lichtgroene puntjes die net boven komen,  hield ik er niet veel van over. Ik wil ze volgende week in de tuin zetten..... Uiteraard met een net erover.

Hier staan ze naast de sla, die al bijna uit de pot, in de volle grond kan.

Hier staat al een aardig kropje. Naast de net gezaaide pluksla. Die is in verhouding nog heel klein.
De sla is al goed gehard en zo in de volle grond, gaat het groeien hard. Zeker met de langere dagen en de hogere temperaturen.
Ja, met biologisch tuinieren is het zéker geduld hebben.....

Veel gezaaide plantjes groeien goed en worden binnen al groot. Vooral de tomaat wordt lang en groot. Tijd voor een nieuw potje.

Daar krijgen de wortels weer de ruimte en kan de plant beter groeien.
Ook de kleine slaplantjes verplant ik.
Hierboven de rode pepertjes plantjes.
Zou ik dit jaar zo'n grote oogst krijgen, dat ik een keer zelf sambal kan gaan maken?

Het is nu ook tijd om plantenbakken en hanging baskets te vullen. Ik had een tray vol viooltjes gekocht en ging daar ook lekker mee aan de slag.....

Als het erg koud is en de grond te nat, dan stellen we het zaaien en planten gewoon een dagje, of een paar dagen, uit. Tuinieren is immers letten op het weer en meebewegen in het ritme van de natuur.....

Wat ik deze week niet gedaan heb, komt volgende week wel weer.
Maar wat ik niet doe, is een strak tuinplan maken. En dat ga ik niet doen ook. In mijn hoofd heb ik een globaal idee, maar omdat ik alles zaai, weet ik van tevoren nooit wat er allemaal opkomt. Soms heb ik een giga opbrengst, soms groeit er niets.
  
Verder bewonderde ik wat allemaal gegroeid is in mijn kas. En ik wéét het..... volgende week ga ik óógsten! De eerste lentegroentes, vers uit de tuin, vers op je bord!

Ik kan me er nu al op verheugen!!

Geen opmerkingen: