woensdag 6 april 2016

Brandnetelsoep

Vandaag at ik óók een lekkere, verse groente, maar je komt hem in de winkel nooit tegen. Veel mensen met een moestuin noemen deze plant ook wel 'onkruid'. Wat? Onkruid?
Het is maar hoe je het bekijkt....  Wij aten vandaag  brandnetels!
En brandnetel kun je niet alleen prima eten, maar ook als medicijn is brandnetel ongekend. Letterlijk en figuurlijk!

De brandnetel groeit op stikstofrijke plekken. De brandhaartjes beschermen haar tegen volledige uitroeiing. Maar als meer mensen wisten hoe geneeskrachtig de brandnetel is, zouden we moestuinen vol met alleen brandnetels verbouwen!
Brandnetel begint precies op het goede moment te groeien: in het vroege voorjaar. Na een donkere, koude winter, waarin je lichaam hard heeft moeten werken om zware winterkost te verteren,  kun je nu de frisse, jonge brandnetels oogsten. Voor een gezonde, versterkende voorjaarskuur.

Wat kun je doen met brandnetels?

Brandnetel bevat diverse vitamines, onder andere B en C en verschillende mineralen. De brandnetel is vooral bekend om zijn bloedzuiverende werking en het werkt bewezen goed tegen reuma.
Ze helpt tegen bloedarmoede, is bloed reinigend en bloedvormend,  ze voert water en urinezuur af. Geeft energie, bevordert de stoelgang, helpt tegen eczeem enzovoort, enzovoort. Ik heb nog geen kans gehad dit allemaal zelf te ervaren, hoewel ik daar ook wel weer gelukkig mee ben...... ;)
Wil je echt een voorjaarskuur doen? Drink dan elke dag twee koppen thee. Of van gedroogde blaadjes, of zó vers in je kopje!

Vandaag plukte ik, op de wijktuin - een schone plek - een heleboel brandnetels. Aan mijn handen zal ik voorlopig geen reuma krijgen, want ik pluk zonder handschoenen. Alleen de jonge toppen pluk ik,  vanaf  boven, zie foto. Dan voel je weinig tot geen prik. Weet je trouwens dat als je met de punten van het blad meegaat, het ook niet prikt? Alleen als je tegen de kartels ingaat, 'brandt' het je. En, als je 'brand' hebt, hoef je maar om je heen te kijken. In de nabijheid van de brandnetel groeit altijd een plantje, dat helpt om de pijn en prik weg te nemen. 
De toppen kun je oogsten zolang de brandnetel niet gaat bloeien. Gemiddeld is dat tot de langste dag van het jaar. Daarna zijn ze nog een korte tijd in de herfst te oogsten, als er weer jonge scheuten komen.   Zorg dat je altijd plukt op een plek waar geen honden worden uitgelaten en natuurlijk niet langs een drukke autoweg. Zelf vermijd ik ook kapotte blaadjes of blaadjes met vraat.
Na een half uurtje plukken, ging ik vanmorgen met een volle tas huiswaarts. Ik voelde me er echt rijk mee. Het kost niks en is zó gezond en zó lekker!
Ik maakte er vandaag brandnetelsoep van.
Mijn kinderen zijn támelijk normale kinderen: ze houden van snoep, patat en pannenkoeken! Maar deze soep vinden ze ècht lekker!!

Krijg je er ook al zin in?

Hier komt het recept:

Brandnetelsoep

Ingrediënten:
  • 2 uien
  • 4 el olie
  • 100 g maisvlokken
  • 1,5 l water
  • 200 g brandneteltoppen
  • 2 bouillonblokjes
  • versgemalen zeezout
  • versgeraspte nootmuskaat
Hoe maak ik het klaar:
Verhit de olie in een soeppan. Snipper de ui en fruit die in de olie. Voeg daarna de maisvlokken toe en het water. Breng aan de kook. Voeg dan de bouillonblokjes toe en laat 5 minuutjes koken. Was intussen de brandnetels in een vergiet onder stromend water. Je hoeft ze niet fijn te snijden, anders prik je je nog. Voeg de schoongewassen brandnetels toe aan de soep. Kook een paar minuten mee en haal daarna de pan van het vuur. Pureer met een staafmixer tot een romige, dikke soep.
Breng aan tafel op smaak met zeezout en nootmuskaat.



Wij eten het als maaltijdsoep en doen er stokbrood met kruidenboter bij.

Dit is mijn favo recept voor brandnetelsoep.
Kun je geen maisvlokken vinden of vind je dat niks?
Gebruik dan aardappels of volkorenmeel om de soep te binden.

Vandaag kookte ik extra veel soep: ruim vier liter! Ik had zóveel brandnetels geplukt!
Ik heb zelfs nog over. En die blaadjes droog ik in mijn droogkasje voor thee.

Morgen wordt het koud en regenachtig, is de voorspelling. Dus een lekker soepje is dan welkom!



Laat je het me horen, als je ook iets met brandnetel hebt durven klaarmaken?!

2 opmerkingen:

Ardy Derlagen zei

Achter "mijn natuurhuisje "zie ik brandnetels staan. Dus ..ga nu aan het plukken voor de soep . Ben benieuwd. Als kind gaf mijn moeder ons al stamppot brandnetels.

Tamar zei

Leuk, Ardy! Heeft het je lekker gesmaakt??
Heb nog nooit brandnetelstamppot gemaakt, maar is vast goed te doen. Hoe maakte jouw moeder dat klaar?