zaterdag 12 maart 2016

Mijn moestuin (10)

Hoewel de 10 doet vermoeden dat dit het 10e bericht in mijn moestuinserie is, klopt dit niet. Je hebt geen 9 berichtjes gemist. Ik begin bij 10, omdat het nu week 10 is. De eerste week van maart èn ik ben al heel druk met de tuin bezig. Zaaien, zaaien en planten....
Daar gaat dit bericht vooral over. En een experiment met een 'exotische' groente, om te beginnen.

Ik wil een zoete aardappel of zoete bataat op proberen te  kweken.
Ik kocht een biologisch zoete aardappel bij de supermarkt (onbespoten!). Hij is best groot, dus sneed ik hem in zes stukken. De kant met de schil laat ik in het water hangen op de manier zoals je op de foto ziet.
Als het goed is, gaat de bataat dan uitlopers (worteltjes) vormen.
En dan kunnen er stengeltjes aan de bovenkant gaan groeien.
Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.

De zoete aardappel is natuurlijk een plant die alleen in warme streken groeit, dus als het experiment lukt, zoek ik een plekje in mijn kas.
Vorig jaar heb ik kouseband (die o.a. in Suriname groeit) gezaaid en geoogst. Dat ging wonderlijk goed!


Op dinsdag heb ik me heel errug uitgesloofd om ongeveer 2 tot 2,5  m2 aarde vrij te krijgen van onkruidwortels, takjes en steentjes.
Er wàren al vier emmers uit dit kleine stukje grond gehaald.  En nu kostte het me ook nog eens bijna 2 uur....   Ja, af en toe is het werk van een moestuinierder zwaar en ondankbaar.
Maar...... wie zaait zal oogsten....


Ik ploeterde in mijn nieuwe kas. Buiten was het veel te koud om me daar überhaput in het zweet te kunnen werken. Scheen het zonnetje even, dan werd het binnen in de kas zowaar een beetje warm. Als paadjes gebruik ik graag houten planken in de tuin. Deze kan ik altijd weer verplaatsen.      In de kas ligt er één in het midden. Op die smalle plank zat ik zo'n twee uur.  En op de andere helft komen de tere groene blaadjes al boven van de spinazie (dus even m'n benen uitstrekken, zat er niet in)   Maar nu ziet het er prachtig uit.   En ik zaaide er gelijk wat voorjaarspostelein. Vorig jaar kon ik ook lekker veel postelein in het voorjaar eten. Mmmm.... het is echt een lievelingsgroente van me!                                                                                           
In de kas bij huis, waar de grond al lekker los en rul was, zaaide ik een zakje raapstelen op een zaaibedje. Hmmm.... een heerlijke voorjaarsgroente voor in een lekker stamppotje!

Op woensdagmiddag ging ik de groentes zaaien, die ik graag straks in mijn tuin wil hebben.
IIk heb een ton vol met zakjes zaad van vorig jaar. Ik ga me dit jaar ook wat meer bezig houden met zelf zaad winnen. Daar wil ik nog meer over leren, want dat is toch super! Je eigen kringloop...
Ik heb dille en kervelzaad, pompoenzaad en dit jaar wil ik nog meer uitproberen.


Deze week, begin maart, heb ik de volgende groentes gezaaid:
  • ijsbergsla
  • krootjes/rode biet
  • peultjes
  • paksoi
  • koriander

En zo leuk: mijn zoon van 8 die me bezig zag, vond een mini-moestuintje van de AH en zaaide zelf krulpeterselie.

Mijn zelfgemaakte pottafeltje hangt op, een paar zakken biologische, bemeste tuinaarde staan klaar.
Nog even in mijn voorraad duiken voor geschikte zaaipotjes.
Ik gebruik nog wat bloempottrays van vorig jaar. Makkelijk en snel klaar.

 Zijn ze gevuld, dan geef ik gelijk water en gaan ze op de vensterbank binnenshuis. Met overdag bijna 20 graden en 's nachts geen vorst, kan het lekker rustig gaan groeien.
En groeien dóet het!! 
Papiertje met schets erbij, zodat ik nog weet waar ik wat gezaaid heb....... da's wel handig!

Ik heb voor dit jaar twee zakken biologische mest gekocht. Meestal vergeet ik te mesten, of heb ik de illusie dat de grond zichzelf snel herpakt....
Maar dit is geschikte mest voor biologisch tuinieren. Toch maar eens proberen!
 Ik ben trouwens echt van plan om het 7e jaar dat ik mijn kas en mijn tuin heb, het braak te laten liggen. Een zogeheten 'jubeljaar',  waardoor de grond echt tot rust kan komen. Maar eerst nog een paar jaar zwoegen! ;-)

Op woensdagmiddag plantte ik ook mijn druif.  Een plant die ik vorig jaar gekregen had van mijn 'wijn-maak-vriendin'. Er valt nog geen knopje of blaadje te zien, maar druiven zijn planten die laat uitlopen.... het kan nog komen, al ziet 'ie er doods uit.

Ik plant hem tegen de oostelijke muur van ons huis.
Een tegel uitgraven...... grond wat voorbewerken: wat zitten dáár een stenen in, zèg!
En de druif in het plantgat zetten.

Zie je? Nog geen knopje of uitloper te bekennen......
Alle vruchtstruiken of vruchtbomen kun je het beste op het oosten zetten. De ochtendzon is belangrijker dan de middag- of avondzon,  heb ik gemerkt.  Planten groeien beter en dragen eerder vrucht. Mijn vijgenboom doet het ook geweldig, op het oosten.....

Op de oostelijke muur bevindt zich mijn verticale tuin. Bevond, moet ik eigenlijk zeggen. Het experiment werkt  niet echt. Groentes groeiden er slecht of het bleef heel klein. Vorig jaar heb ik er alleen veel kervel geoogst en in de herfst de pompoenen en kalebassen op planken tentoongesteld.

Zag er (toen) leuk uit, maar nu is het een rommelige aanblik. Het wordt tijd voor wat nieuws....
Misschien krijg ik er een enorme druivenmuur voor terug. Ik zie het al voor me..... :)

Gelukkig, het wordt weer lente! Lekker naar buiten en de buitenboel opknappen!

Op vrijdagochtend ging ik even aan het werk in de moestuin. Aan het eind van de ochtend werd het al aardig warm. In het zweet werken, lukte nu al aardig.
Ik  haalde de snijbiet uit de grond en snap nu, waarom hij zo goed groeide en zelfs de winter overleefde. Moet je kijken naar die enorm lange penwortel!
 
Nooit geweten dat dit helemaal onder de grond zat.
Onkruid gooi ik allemaal in de groene afvalcontainer, maar groente-afval verzamel ik apart en doe ik in mijn compostbak. Dat wordt ook een mooie kringloop, hoop ik.

 En kijk eens wat ik al zag bovenkomen......
Herken je dat?
De belofte van lange, prachtig roze .........
 
rabarber!!

Het is tijd om de week af te sluiten.
Ik heb behoorlijk hard gewerkt.....
En nu ben ik moe.....
  
Volgende week weer een week......

Tot dan!

Geen opmerkingen: