dinsdag 27 maart 2018

Pitabroodjes zelf bakken

Bak ze bruin, die broodjes!
Af en toe bak ik speciale broodjes, zoals deze pitabroodjes!

Zien ze er niet mooi uit?!
Ik heb echt respect voor mensen die hun eigen, dagelijkse brood bakken. Ik begin er (nog) niet aan....... al ons brood bakken! Daarvoor eet ik zelf te weinig brood en de kinderen te veel......
Soms in vakanties of op speciale dagen bak ik wel eens een brood.
En bijzondere, lekker-snel-klaar broodjes...... Ja, daar waag ik me graag aan! Zó blijft het speciaal!

De meeste mensen kennen deze pitabroodjes om shoarma in te doen (vandaar ook de naam shoarmabroodjes) en hoewel shoarma ook vegetarisch te verkrijgen is, kan er nog zoveel meer!
Ik eet regelmatig pita's met falafel en allerlei (zoetzure) groenten en toppings voor een complete maaltijd. Pitabroodjes met verse groente zijn ook een heerlijk lunchgerecht. Of maak eens een eenvoudige pita-tosti.
Ik kocht altijd volkoren pitabroodjes en die zijn wel lekker, maar ook nogal droog.

Maar nu ik de pitabroodjes eens zelf heb gebakken en geproefd. Echt..... wat een wereld van verschil. Wát zijn deze broodjes lekker!
Dat ik dit niet eerder heb geprobeerd! Deze maak ik voortaan zelf! 

Nog even een kort pleidooi voor volkoren, want nog steeds denken sommige mensen dat witbrood  geen kwaad kan of zelfs 'gezond' is.
Volkoren graanproducten zijn een belangrijke leverancier van koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitamines.  Het eten van volkoren producten verlaagt zelfs het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. Hier is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan met een positieve uitkomst voor volkoren producten. Eet je 90 gram volkoren producten in plaats van witte oftewel geraffineerde graanproducten, dan heb je een lager risico van 25%  op bepaalde hartziekten, 10% lager risico op het krijgen van darmkanker en bij diabetici schommelt bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel veel minder.

graankorrel
De graankorrel bestaat uit drie delen. Binnenin zit de meelkern, onderin de kiem en om het geheel zit de zemel. De meeste goede voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Volkoren graanproducten zijn gemaakt van de hele (vermalen) graankorrel.
Denk bij bewust eten  niet alleen aan volkoren brood, ook volkoren pasta, wat uit 50% volkoren meel bestaat en zilvervliesrijst (de hele korrel, dus  'volkoren') zijn vele malen gezonder.
Deze voordelen van volkoren producten worden voor een deel toegeschreven aan de vezels in het meel. De graanvezel zorgt tevens voor een goede darmwerking, maar dát wist je al, toch?
Witbrood en witte pasta zijn gemaakt van tarwebloem en bevatten alleen de meelkern, het middelste deel van de graankorrel.
Dit is de reden dat ik zoveel mogelijk volkoren producten gebruik en ook zoveel mogelijk koekjes en taarten meng met volkoren meel. Pannenkoeken, appeltaart, alles kan met volkoren meel. Het is wat steviger qua bite, maar niet minder lekker! En je lichaam wordt er door opgebouwd! Deze informatie komt van de site van het voedingscentrum.

Maar nu..... tijd voor pita's!

Volkoren pitabroodjes

              voldoende voor 12 tot 16 broodjes
Ingrediënten:
  • 400 g biologische volkoren meel
  • 400 g biologisch tarwebloem
  • 2 el olijfolie
  • 14 g gedroogde gist
  • 2 tl gemalen zeezout
  • 5,5 dl warm water
Hoe maak ik het klaar:
Weeg het meel af en doe het samen met het zout in een kom. Doe het handwarme water in een maatbeker en roer daar de droge gist door tot het is opgelost. Je kunt ook verse gist gebruiken, dan neem je 2,5 keer zoveel. In dit recept dus zo'n 35 gram.
Maak in het midden van het meel een kuiltje en doe hierin de olijfolie en een deel van het water met daarin de opgeloste gist. Roer de vloeistof stevig vanuit het midden door. Voeg al het water toe en kneed het deeg met je handen. Is het te plakkerig, voeg dan wat extra meel toe. Is het te droog, voeg dan wat water toe. Het makkelijke met deze pitabroodjes is dat je het deeg niet hoeft te kneden, zoals bij gewoon brood.
Verdeel het deeg door de helft en vervolgens kun je kiezen of je grote of kleine broodjes wilt. Voor grotere pita's maak je zes balletjes (12 in totaal), voor kleinere (à la winkelformaat) pitabroodjes verdeel je het deeg  nog twee keer door de helft, zodat je in totaal zestien balletjes krijgt.


Rol deze balletjes uit tot een kleine, ronde lap van ongeveer een halve centimeter dik.
Strooi voor het rollen wat meel op het oppervlak waarop de broodjes liggen.
En strooi ook wat op de bovenkant van de broodjes.
Leg de broodjes op een bakplaat met bakpapier.
Bedek met een theedoek die je met heet water vochtig hebt gemaakt.
Zet de bakplaat met de broodjes op een warme plek om te rijzen. 
Laat de broodjes ongeveer 30 minuten rijzen.
Verwarm ondertussen de oven voor op 250 graden.
Na de rijsperiode schuif je de bakplaat met broodjes zó de oven in.
Bak de broodjes in 10 minuten bruin en gaar.

Het is erg leuk om tijdens het bakken in de oven te kijken.
Halverwege de baktijd lijkt er iets magisch te gebeuren.
De broodjes zwellen helemaal op en gaan bol staan. 

En zo hoort het ook. Van binnen hol zijn ze goed te vullen.
Maar het blijft erg leuk om te zien!
Vanavond nam ik nog versgebakken pitabroodjes mee naar de Pesachmaaltijd.
Daar pasten ze goed op het buffet en ze vielen in de smaak.
Zó zacht, soepel en super vers. Ze waren binnen no-time op.


 
Ben je net als mij geen 'echte broodbakker' maar eet je af en toe wel graag pita's?
Probeer ze eens zelf te maken. Niet moeilijk, snel klaar en vooral......
super lekker!

En laat je het me dan een keertje weten of het gelukt is?
Vind ik leuk!

Geen opmerkingen: