vrijdag 21 juni 2019

Tomatensap en tomatenpuree

Ik had kilo's en kilo's cherrytomaatjes gekregen van de buurvrouw en na een aantal pastasalades en spaghetti's met verse tomatensaus, begon het toch wat 'verdacht' te ruiken.... eeuwig houdbaar zijn de tomaatjes natuurlijk niet.
Wat moet ik er mee?!
Ik had geen tijd om allerlei ingewikkelde nieuwe recepten uit te proberen.... zelfs aan inspiratie ontbrak het me.

Tot ik me opeens realiseerde dat ik met m'n sappan natuurlijk vers tomatensap kan maken om te bewaren. Dat verse tomatensap is, mits ik zeer schoon werk, wel lang houdbaar en op een tijdstip wanneer het mij uitkomt, kan ik er dan alsnog pastasaus, tomatensoep, ketchup of wat dan ook van maken.
En als leuke bonus houd ik van het restant ontsapte tomaten ook nog potjes tomatenpuree over. Hoewel ik daar pas later achter kwam ;)

Super! Alle tomaatjes, snel en makkelijk verwerkt tot twee veelzijdige, mooie tomatenproducten.
Don't waste food!! Ik gebruik alles.

Tomatensap

Hoe pak ik het aan:

Ik heb een sappan en daar ben ik nog steeds enthousiast over.


Het is een onmisbaar hulpmiddel in de keuken als je snel grote hoeveelheden vruchten wilt kunnen verwerken tot sap. Een sappan bestaat uit 3 delen. In het onderste compartiment  (op de foto onder het slangetje) doe je een flinke laag water. Als het water kookt komt de stoom hiervan in het tweede compartiment en gelijk daardoorheen naar het bovenste deel, waar de gaatjes in zitten.
In het bovenste deel zitten de vruchten waarvan je sap wilt maken.
De stoom van het kokende water maakt de plantencellen kapot. Zoals je misschien weet verbrand je aan stoom sneller je handen dan aan kokend water. Stoom is agressief. De wild botsende watermoleculen kunnen daarom in een korte tijd de celwanden van het fruit (en ook groenten of kruiden) kapot maken zodat de aroma’s vrijkomen en weglekken.
Deze sappan is speciaal gemaakt om met stoom het sap uit fruit vrij te maken.

Ik had nog zeker zo'n 3 kg cherrytomaatjes over.
Ik waste de tomaatjes en deed ze in het bovenste compartiment van de sappan.
Sommige tomaatjes halveerde ik, maar op zich is dit niet echt nodig.

In het onderste deel deed ik een paar liter water. 
Let op! Het mag niet droogkoken, dat is zonde voor je pan, dus gebruik genoeg water.
Breng het aan de kook en laat de tomaatjes 45 minuten in de pan stomen.
Ze zullen voor een groot deel hun sap verliezen en dat komt in het middelste compartiment, waar ook een kraantje aan zit.

Na 45 minuten zette ik schone, met sodawater uitgekookte flessen klaar en liet het sap uit de pan lopen.
Maar hé?!
Wat was dat?
Ik zag helemaal geen rode kleur!!
Het sap is een beetje lichtgeel van kleur. Eerlijk gezegd lijkt het een pieskleur :(

 
Natuurlijk wil ik graag rood tomatensap, maar ik krijg met een sappan alleen het binnenste sap.
En dat is bij een tomaat een beetje groengeel, alleen het schilletje is rood.
Is het nu een mislukt experiment?
Nou ja, het ziet er niet uit, maar ik hoef het niet te verkopen.
Dus nee hoor!
In de winkel brengen ze tomatensap op kleur....

met tomatenpuree of met bietensap.

Toen het sap was afgekoeld en ik het proefde, was het wel een uitgesproken tomatensmaak.

De tomaatjes, waar de schil van is gekneusd en waar sap uit onttrokken is, liggen nog in het bovenste deel van de sappan. 
Zonde om weg te doen.
Nog kokend heet doe ik ze in een kom, maak ze fijn met de staafmixer en kijk...…
Dit lijkt er echt op.


Heerlijk: zes potten tomatenpuree om later verder te verwerken.
Ik zet de goed schoongemaakte potten, die ik vlak voor gebruik met kokend water omspoel, op de kop. Hierdoor wordt de inhoud vacuüm getrokken en is deze tomatenpuree lang houdbaar.
Oh ja, ik voegde een paar theelepeltjes zeezout toe, maar ook zonder zout is deze tomatenpuree goed houdbaar.

Na openen in de koelkast bewaren en binnen een week opmaken.

Ik gebruikte de tomatenpuree met een scheut tomatensap erbij, om kidneybonen op smaak te brengen. Maar als basissaus voor een pizza is de tomatenpuree eveneens zeer geschikt. Nou ja, eigenlijk overal waar je normaal tomatenpuree voor gebruikt.
En omdat mijn tomatenpuree van smaakvolle, kleine cherrytomaatjes is gemaakt, is de smaak extra krachtig.

Ik ben er blij mee.






Geen opmerkingen: