dinsdag 28 april 2020

Krachtige lavasolie en zoutloze maggi






Lavas (Levisticum officinale) groeit als vaste plant al jaren in mijn tuin. 
Toch wist ik nooit goed wat ik met de enorme hoeveelheid blaadjes aan moest.
Ik gebruikte wel eens wat blad in mijn kruidenrisotto, kruidenboter en natuurlijk in mijn
 bouillonpasta, maar dan nog bleef er altijd veel blad over.
Tot ik pas een ontdekking deed, waarvoor ik de hele plant goed kan gebruiken!



De plant is afkomstig uit Zuid Europa en meegenomen door de Romeinen tijdens hun veroveringstochten. 
Nu is de plant in heel Europa en Amerika te vinden.
Ze groeit op voedzame grond en houdt van vocht.

Elk voorjaar komt ze opnieuw op en met haar aromatische bladeren
en lange holle stengels die wel 2 meter hoog kunnen worden, is het een bijzondere plant.
Maggiplant wordt het ook wel genoemd, omdat de sterke geur aan het maggi-aroma
in het donkerbruine flesje doet denken.
Ook lijkt de smaak wat op selderij.
Lavas is een gezond kruid: ze verlicht spijsverteringsproblemen.
Reden genoeg om nog meer met deze plant te doen.
Lavas is gedroogd tot poeder prima te gebruiken als zoutvervanger in tal van gerechten.
En lavasolie is een bijzondere en decoratieve smaakmaker in sausen, soepen of andere gerechten.

Ik maakte beide klaar.... 


Gedroogde lavas


Hoe maak ik het klaar:
Pluk een bos lavas of maggikruid.

Bind dit bij elkaar en laat het omgekeerd aan de lucht drogen.
Dit duurt ongeveer een dag of vijf, hoewel ik wat slordig ben en zo'n bos gerust twee of drie weken laat hangen.

Als de lavas droog en knisperig aanvoelt, is het goed.
Je kunt de blaadjes en stengels ook drogen in een voedseldroger. 
Spreid ze dan uit en droog ze in ongeveer 3 tot 4 uur op 45 graden.
Haal de dikke stengels eruit.
Doe de blaadjes en dunne steeltjes in een kom en mix alles fijn 
met de staafmixer tot een groen poeder.

Dit bijzonder uitziende poeder staat niet alleen goed en gezond over tal van gerechten,
 maar het maakt zout overbodig!
En al is het niet nodig op doktersadvies, minderen met zout is nooit verkeerd.

Dát testte ik uit! En waar kan ik dat beter op uittesten dan op een portie patat?

Juist ja, zonder zout smaakt dát een stuk minder lekker. Maar als je in plaats van zout lavaspoeder
  gebruikt, mis je het zout niet. Tenminste: ik miste het niet.


Ik ben opgegroeid met het gebruik van het donkerbruine flesje Maggi (merknaam). Het stond vroeger regelmatig op tafel.

Maar laat je niet in de war brengen. In dit flesje zit geen lavas, geen enkel natuurlijk kruid zelfs.
Alleen twee E-nummers (E621, E631) als smaakversterkers.

Nu kocht ik dit al nooit, maar ik heb nu ook een geweldig alternatief!!




Om nog meer met lavas te doen, maakte ik lavasolie: geliefd bij koks, bijzonder culinair.

Lavasolie

      voor 300 ml

Ingrediënten:
  • 125 g verse lavas (blad en steel)
  • 300 ml zonnebloemolie of een andere olie






Hoe maak ik het klaar:

Was de lavasblaadjes goed, verwijder de dikke stengels. Snijd de blaadjes en dunne steeltjes zo fijn mogelijk.
Verhit de zonnebloemolie in een ruime pan tot 70°C. 
Voeg de fijngesneden lavas toe en mix met de staafmixer de blaadjes fijner in de hete olie.
Houd de temperatuur ongeveer  10 minuten lang constant en blijf het kruid fijner maken met de staafmixer.
Haal van het vuur en laat wat afkoelen.
Zeef de olie nu dubbel, eerst door een fijn zeef, daarna door een kaas- of neteldoek.
Knijp alle olie eruit en schenk de afgekoelde, lichtgroene olie in flesjes.

Gebruik deze olie als smaakmaker in een dressing, in mayonaise voor een speciale twist
 of garneer soep met een mooie, groene swirl.

In plaats van  zonnebloemolie kun je ook andere oliën gebruiken met een hoog rookpunt 
- goed te verhitten - zoals arachide (pinda) olie of maïsolie.

Heb je zelf (nog) geen lavas in de tuin staan? 
Je kunt zaad bij een tuinwinkel bestellen of lavas als kruidenplantje kopen bij bijvoorbeeld Intratuin.
Je kunt lavas in poedervorm (al gedroogd) kopen in bijvoorbeeld Ekoplaza of kruidenwinkel.
Kom je er niet uit: een moederplant kun je ook scheuren om te vermeerderen.
Kom maar langs....

 Het is echt leuk om meer te doen met kruiden!





11 opmerkingen:

mirjam van Vliet zei

leuke post! ik ben echt opgegroeid met lavas, mijn oma en moeder maakten altijd soep met lavas, zonder was t gewoon niet soep zoals soep hoorde te zijn. Zelf gebruik ik ook altijd lavas in de soep, zo heerlijk.
Het laten drogen in de voedseldroger is ook een goed idee, dat ga ik maar eens doen wanneer mn lavas te groot wordt en het kan oogsten!

Tamar zei

Dank je wel. Wij eten niet zo vaak soep, dus zocht ik naar andere toepassingen. Gelukkig kan er meer mee, dan ik eerst dacht;)

Paula zei

Kan het ook met olijfolie

Tamar zei

Ik heb bewust gekozen voor zonnebloemolie omdat je deze een tijdje op hogere temperatuur kunt verwarmen. Maar als je de olijfolie met de lavas erin niet hoger dan 70° verhit, kan het prima en lijkt het me lekker! Olijfolie gaat pas vanaf 150° walmen.

Anoniem zei

Fijngesneden verse lavas mengen met rundergehakt, een eitje, peper en zout en je hebt alles voor een geweldige burger!!

Tamar zei

Je bedoelt dat het een krachtige smaak is, die niet veel meer nodig heeft.
Grappig genoeg plaats je dit op een vegetarisch blog, maar ik begrijp je idee. :)

Anoniem zei

Kan je ook olie maken van gedroogde lavas ?

Tamar zei

Ja, dat kan. Gedroogde kruiden zijn meer geconcentreerd van smaak dus heb je minder nodig. Je kunt met gedroogde kruiden beter voor de koude maceratie methode kiezen. Dit houdt in dat je de gedroogde lavas twee tot drie weken laat trekken in de olie, zonder deze te verwarmen... je kunt er daarna voor kiezen om de lavas erdoor te mixen of eruit te zeven. Ik weet niet of de olie een mooi groen kleurtje krijgt wanneer je het gedroogde kruid gebruikt, maar met de smaak komt het wel goed!

Anoniem zei

Zonnebloem olie is minder. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat je verzadigde vetzuren krijgt als je deze verhit.

Anoniem zei

mensen komen op je blog door het algoritme van Pinterest en doen geen studie of het vegetarisch of niet is.

Tamar zei

Klopt! En daarom wijs ik daar tactvol op 😊 Ik verwijder de reactie ook niet, laat 'm staan voor anderen 😉