donderdag 18 januari 2018

Bouillonpasta

Ik maak alweer een paar jaar mijn eigen bouillonpoeder....
Eerlijk en gezond! Klik hier om te zien hoe ik dat doe en vooral wáárom ik dit zelf doe. Want bouillon uit een potje of gewoon een bouillonblokje gebruiken, is natuurlijk wel makkelijker. Maar weet jij wat je dan allemaal binnen krijgt? En als je dit voor jezelf nog wel oké vindt, vind je het ook nog goed voor je kinderen?
Zelf bouillonpoeder maken is natuurlijk wel meer werk, ook al doet mijn voedseldroger het meeste werk.
Maar hoera, hoera! Ik vond nog een alternatief: super gezond, snel gemaakt en eigenlijk nog lekkerder!



Bouillonpasta, of zoals het in Duitsland, waar het vandaan komt, heet: "Suppengewürz".  
Nou, ik heb het gemaakt èn ben helemaal enthousiast!

Je kunt deze bouillonpasta gebruiken in plaats van bouillonblokjes, dus in soepen, sauzen, stoofschotels, pasta’s, noem maar op. 
De smaak is als die van een groentebouillonblokje, maar dan heel veel beter; zout uiteraard, maar zonder verdere toevoegingen. Het bevat minimaal 85% groenten, en dat geeft een frisse, pittige, lekkere, verse smaak.
Dit recept vond ik op het blog "Diana's mooie moestuin" en om dat ook te bekijken, klik je hier.



Ik maak er vandaag geen recept van, want de aanpak is zó eenvoudig dat iedereen dit zelf kan maken, lekker naar eigen smaak.


Hoe pak ik het aan:

Je gebruikt alleen die groentes die je lekker vindt, die je in een groentebouillon vindt passen en je let op seizoensgroente.
Wat minimaal in deze bouillonpasta thuis hoort, zijn uien, wortel, verse peper en kruiden (maggikruid).
Verder kun je kiezen wat je voorhanden hebt, restjes zoals een stukje kool, een afgeprijsd zakje soepgroenten, wat prei etc. etc. Als het maar rauw en onbewerkt is.

Spoel de groenten nog even af en gooi ze dan in een vergiet, zodat ze uit kunnen lekken (hoe meer vocht er nog in zit, des te natter wordt de pasta).
Doe alles na het uitlekken in de keukenmachine, of gebruik de staafmixer. Pureer de groenten zo fijn als je zelf wilt. Je kunt het wat grover laten maar omdat ik echt pasta wil (voor een mooie menging van smaken) heb ik de staafmixer zo lang gebruikt tot de groenten heel fijn gehakt waren.
De pasta ziet er dan zo uit:



Drogen, zoals voor bouillonpoeder, hoeft nu niet.
Weeg de bouillonpasta nauwkeurig af. Neem een schone kom en voeg per 100 gram groentepasta 10 tot 11 gram zeezout (zout dat geen jodium bevat) toe en meng dit goed.
Tien gram zout per 100 gram groenten is voldoende om bacteriegroei tegen te gaan en de pasta dus houdbaar te maken. Zorg dus dat je altijd net iets meer dan 10 gram zout per 100 gram groenten gebruikt, dan weet je zeker dat het goed is en blijft.
Meng het zout zorgvuldig door de groentepasta en zet het dan in de koelkast.
Gebruik schone glazen potten met een metalen deksel (zoals bijvoorbeeld appelmoespotjes). Was ze met sodawater, spoel ze met kokend water na, ook de deksels.
Pak de bouillonpasta uit de koelkast. Vul de nog warme potjes en deksels gelijk met de bouillonpasta en sluit ze direct af. De pasta is in gesloten pot een jaar houdbaar, na opening in de koelkast bewaren en binnen 3 maanden op maken.
Ik maakte deze bouillonpasta in de winter. Ik kan me voorstellen dat een bouillonpasta die je in de zomer maakt misschien tomaten zou kunnen bevatten, zomerworteltjes in plaats van winterpeen, paprika, ui in plaats van prei etc. En zo kun je een bouillonpasta maken van de groenten van het seizoen. Het enige wat belangrijk is om te bedenken is dat je niet al te veel natte/saprijke groenten (zoals tomaten) gebruikt, zodat het wel een pasta wordt.
Het is erg leuk om wat te experimenteren met verschillende groenten mits je altijd 10-11 gram zout afweegt per 100 gram groenten!!

Bedenk dat deze Suppengewürz echt zout is en je dus nooit veel meer gebruikt dan een theelepel van deze pasta, afhankelijk van het gerecht (voor hoeveel personen).
Deze pasta verhit je niet, het is dus een rauwe pasta die houdbaar blijft doordat je zout toevoegt.
Je bewaart het in schone potjes, donker en koel. Dan is de pasta een jaar houdbaar. Als een potje eenmaal open is bewaar je het in de koelkast. Je gebruikt een schoon lepeltje als je er wat van wilt gebruiken en maak de geopende pot binnen 3 tot 4 maanden leeg.
Ook een kopje bouillon is erg smaakvol met één theelepel van deze pasta.
Geniet van de gezonde, verse smaak van deze bouillonpasta!

Laat me weten als je dit ook gaat gebruiken.
Leuk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedemorgen, ik heb al langer het idee om ook bouillonpasta te maken en het lijkt idd heel makkelijk. Wij eten elke week verse eigen gemaakte soep en dus gebruik ik vaak bouillonblokjes.
Kan ik 1 theelepel per liter soep gebruiken?
Groetjes Edith

Tamar zei

Hoi Edith,
Als je zo'n souplover bent, is het heel lonend om zelf bouillonpasta te maken. Ik gebruik ongeveer een eetlepel pasta voor één bouillonblokjes, dus een eetlepel per halve liter. Maar probeer gerust maar eigen smaak uit....
Success!!

Anoniem zei

Ik heb het deze week gemaakt en het is geweldig lekker. Ik maak in de slowjuicer altijd 'bouillon' van restjes groente, dus de kleur en smaak wisselen per seizoen. Met deze groentebouillonpasta is het een prima combi.

Tamar zei

Dát klopt! Per seizoen wisselt de smaak en kleur van deze bouillonpasta, zó heb je altijd een passend seizoensproduct. Ik heb (nog) geen slowjuicer, maar het klinkt als een goed idee om het hierin klaar te maken. Leuk!