vrijdag 14 januari 2022

Exotische specerij als kamerplant (deel 1)

Wat is de slogan van bloemisten deze maand ook alweer?
"Kerstboom eruit en kamerplant erin?!"
Bij mij gaat het anders: de kerstboom er uit, maar ook mijn kamerplanten moeten eraan geloven.
Het zijn dan ook geen gewone kamerplanten, mijn prachtige, groene geluksbrengers in huis
 heb ik zelf opgekweekt. En na ongeveer een jaar is het tijd ze te oogsten.
Ik eet niet de bladeren, maar ben wel heel nieuwsgierig naar wat er onder de grond zit: ik ga graven!
Voordat ik het verklap, wie weet over welke kamerplant ik het hier heb?

Vorig jaar op 2 februari begon het avontuur:
ik stopte enkele stukjes wortel - ja, inderdaad:  gemberwortel - in een bakje met vochtige aarde. 
Zorg dat de grond niet uitdroogt, zodat de wortel uitlopers kan maken.
Je kunt de gember ook in een bakje met enkel water leggen.
Let op dat je de wortel (nog) niet afdekt met aarde, gember is een lichtkiemer. 
Het gebruik van biologische en al wat oudere gember is belangrijk. 
Biologische gember is niet behandeld met groeiremmers, waardoor hij kan uitlopen.
En bij oudere gemberwortels zitten er vaak hobbelige
knobbeltjes aan, dat zijn de knoppen,
ook wel uitlopers genoemd, waar groene steeltjes uit gevormd worden.  
Belangrijk is dat de gember warm staat bij een min of meer constante temperatuur  van 20°C of meer.

In de bak - derde van links - waar nog niks groens te zien is, heb ik de gember geplant.
Ik gebruik een kweekbakje met deksel

Voordeel is dat de warmte niet snel ontsnapt, want alles goed en wel...
's nachts laat ik niet de kachel branden voor de gember.
 Het tweede voordeel is dat de ondergrond vochtig blijft. Als het vocht verdampt,
komt het via de condens in het kasje terecht.
Wát moest ik lang wachten... eerdere pogingen om gember te kweken waren al op niets uitgelopen.
Zou het deze keer goed gaan? Als je kan inzoomen op bovenstaande foto, 
zie je twee kleine, groene puntjes ontstaan.
Het kan lang duren voordat de steeltjes gaan groeien.
Bij mij duurde dit een maand. 
Schrik niet als het twee maanden duurt, ook dat kan!
Begint het te groeien, dek de wortel dan af met een dun laagje aarde.

Als er groene scheutjes aankomen, gaan ook de wortels groeien.
Het kan dan opeens hard gaan. De lange spriet lijkt maar door te blijven groeien!
Het deksel van het kweekkasje past al lang niet meer.
Om de gember genoeg ruimte te geven, verplant ik ze een maand later, begin april.
Wat een fijn ruime pot. Het gaat tenslotte om de wortels.
De kamerplant zelf mag er ook  wezen!
Het blijft niet bij één spriet:
En elke nieuwe spriet, belooft ondergronds meer wortels....
Ik had drie of vier stukjes gemberwortel geplant, twee deden niks, twee kregen uitlopers.
Daar vulde ik twee plantenpotten mee
Vooral in de zomer groeiden de planten lekker door.
Je kunt er voor kiezen om de planten buiten op een beschutte plaats of in de kas te zetten,
Ik liet ze lekker binnen staan, het zijn per slot subtropische planten.
En ik genoot van deze zelf opgekweekte kamerplanten.
In 5 maanden tijd zijn het heel mooie planten geworden van ruim een meter hoog,
met  lange smalle bladeren.
De plant met de brede bladeren wordt het onderwerp voor deel 2 van mijn blog.
Toch leuk, hè?! In plaats van een niet eetbare (zelfs giftige) kamerplant te moeten kopen
voor best wat geld, kweek ik nu zelf snelgroeiende kamerplanten, 
die vervolgens ook nog eens te gebruiken zijn in de keuken!
Ze zijn biologisch en gezond; geen gevaar voor jonge kinderen of huisdieren.
Ook in mijn tuin heb ik ditzelfde principe: waarom sierplanten of bomen in de tuin zetten,
als je ook eetbare struiken of planten kunt gebruiken? Ik weet het wel!

De zomer ging voorbij, het najaar ging voorbij. De planten groeiden wat
minder hard. Het leek of één plant een bloemknop kreeg.
Die heb ik weggehaald want meestal gaan bloemen ten koste van de plant.
Hier heb ik nu een beetje spijt van.... wie weet wat voor kleurige bloem er had kunnen komen.
De planten kregen niet alleen bruine bladeren, ook bruine, verdorde stengels....
En dat is het teken dat de gember klaar is om te oogsten.
Omdat er naast de bruine stengels ook nog groene groeiden, heb ik nog wat langer gewacht.
Maar vandaag, ruim 11 maanden  later, was het zover!
Tijd om te gaan graven.... ik was zó benieuwd!
Je kunt de hele gemberplant oogsten, of nog een stuk laten zitten wat kan doorgroeien.
Ik besloot alles te oogsten, nieuwsgierig dat ik ben.
De ene pot, die ik halverwege de groeiperiode nog een keer heb overgeplant,
viel tegen. Maar één nieuw, vers stuk gemberwortel.

De tweede plant gaf me een veel grotere verrassing.
Ik kwam er met een schepje niet doorheen... de hele pot zat vol met wortel en gember!!
Wow! 

En kijk wat een lange, stevige wortels eraan groeien.
De gemberwortel die we oogsten is de wortelstok en die groeit vrij oppervlakkig, net onderaan de stengel.

De wortelstok groeit horizontaal, dus een wijde pot is belangrijker dan een diepe pot.

Deze piepjonge, kraakverse gemberwortel is licht van kleur met roze stengels en vlekken.
En haar karakteristieke geur is lekker pittig!

Links op de foto zie je een wat donkerder stukje gember liggen.
Dit is het stuk wat ik in de grond had gestopt!
Ik krijg alles terug!
Mijn totale gemberoogst bedraagt ruim 650 gram gember!
Wat ben ik blij met deze oogst, voor mij is dit een geslaagd experiment, 
wat ik zeker nog eens ga herhalen!
Zo, nu eerst een kopje verse(!) gemberthee.
Het heeft me nog nooit zo goed gesmaakt!

Wat ben ik tevreden met mijn gemberoogst.
Ik denk dat ik een paar stukjes gember ga gebruiken om weer te planten.


Wat je allemaal nog meer kunt doen met veel gember? Ik zet wat ideeën voor je op een rijtje:
  • Maak eens gemberbier, een verrassend, feestelijk drankje met 125 g verse gember: klik 
  • Konfijt de gember: lekker en lang houdbaar, voor een recept voor 500 gram: klik
  • Een hoestsiroop van helende kruiden en gember: klik
  • Om grote hoeveelheden te bewaren: gemberpoeder maken door te drogen: klik
Ik heb voor dit weekend een krachtig drankje in gedachten, wat ik ga maken met mijn verse gember.
Blijf je meelezen?!


Nog even op een rijtje: zelf gember kweken:
  • neem biologische gember waaraan al wat knobbeltjes zitten
  • begin in januari/februari met planten
  • heb geduld
  • zorg voor een beschutte plek
  • zorg voor gefilterd zonlicht
  • zorg voor een warm klimaat zo rond de 20°C en een warme ondergrond
  • zorg voor vochtige lucht en een vochtige bodem, laat de grond nooit uitdrogen
  • oogst na een maand of 10
  • vermijd een té natte ondergrond
 
Wonderlijk: hoewel gember van ver komt, kun je het binnenshuis 
 kweken en oogsten: gezonde, heerlijke gember!
Het leuke is dat je er geen moestuin voor nodig hebt,
zelfs zonder balkon kweek je je eigen gember binnenshuis!
Hóe leuk is dat?! 


2 opmerkingen:

Heilie zei

Wat leuk zeg! Ik ga mijn gember ook oogsten! .ik ben benieuwd of het net zo'n grote opbrengst heeft!!

Tamar zei

Oh, ik hoop het voor je! Gember is zó lekker en voor deze gembershot heb je al 200 gram nodig!
By the way... als je een deel ogst, kan de rest nog doorgroeien. Probeer maar😉