woensdag 12 januari 2022

Natuurlijke red velvetcake

Met echt de aller, allerlaatste krootjes uit mijn wintermoestuin 
bakte ik een natuurlijke variant van een red velvet taart....
Okay... het is een erg donkere red velvet taart geworden, 
misschien heb je er wat fantasie bij nodig, maar het is dan stiekem 
ook een heel gezonde taart geworden!
Het rode en de aardse smaak van bietjes combineert heel goed met chocola. 

Een paar jaar terug bakte ik een cake met witte chocolade en bietjes in blokjes, 
maar dat was qua smaak geen succes. 
Met pure, donkere chocola is de smaak meer in balans.

Dit recept kwam ik tegen in Landleven en heb  ik iets aangepast met 
onder andere volkoren meel. Je ziet en proeft 't niet, net als de bietjes, 
maar krijgt het wel mooi binnen!


Natuurlijke red velvetcake

      voor 12 punten

Ingrediënten:
  • 250 g gaargekookte bietjes
  • 200 g roomboter
  • 200 g pure chocolade
  • 200 g rietsuiker
  • 4 eieren
  • 120 g bloem
  • 60 g volkorenmeel
  • 20 g wijnsteenbakpoeder
  • snuf zeezout
       verder nodig
  • poedersuiker ter garnering
  • taartkleedje
  • springvorm van 22 cm


Hoe maak ik het klaar:
Heb je net als ik krootjes uit de tuin, neem dan 300 gram ongekookt gewicht. Kook ze in 40 minuten gaar, laat afkoelen en pureer met een staafmixer fijn. Laat staan.
Verwarm de oven voor op 180° C.
Doe de roomboter met de chocolade in stukken in een steelpannetje en laat op zacht vuur smelten.
Doe de suiker en de eieren in een grote kom en mix tot de eieren schuimig zien. 
Mix het chocolade-botermengsel voorzichtig door het suikermengsel.
Schep er dan de krootjespuree door.
Vermeng de meelsoorten met het bakpoeder en zout. 
Zeef een keer en spatel het dan voorzichtig door het beslag.
Doe een stuk bakpapier op de bodem van de springvorm en zet vast met de rand. Vet dik in met boter.
Schenk het donkerrode bietenbeslag in de taartvorm en schuif in de voorverwarmde oven.
Bak in 45 minuten gaar en roodbruin. 
De taart hoort aan de binnenkant nog wat smeuiïg te zijn dus schrik niet
 als je er een prikker insteekt en de taart niet volledig droog is.... dát moet ook!

Laat de taart in de oven met de deur open afkoelen.
Haal de taart uit de vorm en draai om.
Zie je nog de warme, iets rode gloed?
Wát is dit een heerlijke taart met bitterzoete, pure chocolade.
De bietjes zorgen voor de smeuïgheid, waardoor deze taart ook wel wat van een brownie weg heeft.

Leg een taartkleedje met een kleinere diameter op de taart en bestrooi ruim met de poedersuiker.
Haal het kleedje er voorzichtig af voor een fijn en mooi patroon op je taart.
En serveer!

De mannen in huis smulden ervan: wát een ècht lekkere taart!
Eén nadeel: ze is wel heel snel op!

Deze taart ga ik van de zomer weer maken met zomerbietjes uit de moestuin.....
En wat zullen de kinderen met de schooltuinlessen verrast zijn, 
als ik ze een keer deze taart laat proeven! 
Wedden dat ze ineens allemaal rode bietjes lusten?!
Oh, ik kan bijna niet wachten!



Geen opmerkingen: