zaterdag 4 juni 2022

Mijn moestuin in mei


Mei oh mei.... wát maak je me blij!!
Als het regent of als de zon schijnt..... het is goed, allebei!
Alles groeit, bloeit en loopt uit... 
Het werken in de tuin is een feestje!
Door werk of gebrek aan energie schoot het er bij mij - zelfs deze maand - wel eens bij in om naar de tuin te gaan, maar ben ik er eenmaal, dan kan ik bijna niet stoppen....
Al dat prachtige, jonge groen geeft  hoop en ontspanning.
Binnen in me begint het te borrelen, niet alleen van vreugde maar ook van plannetjes...
Zo zie ik bij dit plaatje niet alleen een uitlopende vijgenboom, maar allereerst de nieuwe blaadjes thee: vijgenbladthee!
Ha ha....  en daar wil ik mee aan de slag gaan.

Neem met dit moestuinblog weer een kijkje in mijn tuin en keuken. Laat je inspireren en blijf hoopvol, kijk als een kind met verwondering om je heen. Misschien vind je net als mij cadeautjes in je tuin! Nog inspiratie voor spinazie nodig? Bij mij merkten ze niet eens, dat we het dagelijks een weeklang aten. Samen met de kinderen van groep 5 word ik helemaal enthousiast bij  de schooltuintjes en die af en toe tropische temperaturen in de kas zijn voor meerdere toepassingen geschikt...
Lees je mee?!



Moestuincadeautjes


Ik noem het cadeautjes: planten die opkomen waar ik ze niet verwacht en niet heb gezaaid. En toch mag ik ervan oogsten en van genieten! Een soort wildpluken in eigen tuin, zeg maar. The best of both!
Zoals van de framboos....
Munt heeft de naam, maar framboos kan er wat van!! Ondergronds kruipen de wortels overal waar ze niet heen mogen, zodat er een waar frambozenbos kan ontstaan.
Maarre... genoeg is genoeg natuurlijk!
Soms moeten ze toch echt plaats maken voor mijn andere plannen. 
Lees door en zie bij het kopje schooltuintjes hoe en wat je met al deze frambozen kunt doen!

Munt.... overal komt ze op!
Ik zet om de paar dagen een bosje verse munt op mijn aanrecht vlakbij de kokend-water-kraan. Zó voor het grijpen voor een lekker kopje of pot verse muntthee!! En ik bakte er van de week frisse, lactosevrije koekjes van. Dat kan prima met zo'n onuitputtelijke voorraad!
En kijk eens? Als het wat langer staat, kun je het stekken. Dit kan in deze groeizame tijd van het jaar overigens met heel veel kruiden en planten!
Als ik het zaai, komt het niet op, maar elk jaar verschijnen er een paar bosjes wilde postelein  op ongeveer dezelfde plek in mijn tuin. En al bloeit ze al, de blaadjes zijn heerlijk door een groene salade:)

Goudsbloemen horen voor mij echt bij de moestuin! Ik maak er olie en zalf van en ook  een romige risotto... allemaal van de bloemblaadjes! Zaad verzamelen hoeft eigenkijk niet, ze komen door de hele tuin op.... ik geef ze een plekje aan de rand langs het pad en - al zou de goudsbloem het graag willen - niet midden tussen de sla,  boontjes en andere groentes.
Ooit zat deze pittige, paarse bladmosterd in een zakje Aziatische salademix... nu komt het op verschillende plekken terug. In het voor- en najaar kun je de verse blaadjes door een salade mengen. Ook kun je er pesto van maken of ze stoven als spinazie....
Mijn tuinbuurvrouw zaaide ooit dille en elk jaar komt het op verrassende plekken weer op. Dit aromatische, heerlijke kruid is van harte welkom!
Is het onkruid? Is het gras? Het is een grassoort: maïs!
Wonderlijk dat dit opkomt. Vorig jaar verzuchtte ik dat ik geen maïs meer in de tuin zou zetten, want de oogst valt elke keer tegen.
En dit is toch door iets of iemand opgevangen, geloof ik! Nu groeit het zowaar spontaan!
Op de plek waar de tuinbonen nu mooi en stevig in de aarde staan, had ik begin van het voorjaar peulen gezaaid. Het was oud zaad en kwam helaas niet op.
Tot er nu toch nog drie peulen het licht zien.....
Kronkelstok erbij om te klimmen: groei maar lekker! Jullie zijn meer dan welkom in de tuin!

Alleen de aardappel is niet welkom... en wat raar dat ik die toch op verschillende plekken tegenkom. Ik haal ze er snel uit, want ben als de dood voor de ziekte Phythophthora.....

Een week lang spinazie....


En toen was half mei spinazie dé groente in mijn tuin die fantastisch groeide en als enige  oogstbaar was.
Ik heb drie rijen in de koude grond staan, twee rijtjes in de kas en nog ergens een plukje staan. Het leuke aan spinazie is dat je het twee tot drie keer kunt snijden en het groeit gewoon weer aan! 
Dus aten wij een week lang alleen maar spinazie!
Saai? Welnee... het is zelfs niemand opgevallen.
Kijk maar mee naar mijn weekmenu:
Zondag aten we snelle eiermie: met spinazie en taugé, pittig op smaak gebracht met gedroogde peper en ketjap.
Op maandag aten we spinaziestamppot à la pizza, geïnspireerd op mijn andijviestimpstamp à la pizza. Met dit thema kun je eindeloos variëren.
Op dinsdag aten we een romige pastasalade met frisgroene spinazie blaadjes.
Bij de (vegetarische!) barbecue serveerde ik een eenvoudige, groene spinaziesalade.
Op donderdag aten we Great Salad met de eerste mini slakropjes en spinazie.
Op vegan vrijdag was Thais de keuken waarbij we heerlijk geroerbakte spinazie met curry, peultjes en rijst aten.
Zaterdag was het tijd voor pannenkoeken: ik maakte een machtig lekkere pannenkoekentaart met romige spinazievulling.

Zie je? Met spinazie is het nooit saai.
Maar, zul je je misschien afvragen: spinazie is een nitraatrijke bladgroente, daar moet je toch niet teveel van eten? Het klopt dat vroeger door het Voedingscentrum geadviseerd werd niet teveel nitraatbevattende bladgroente te eten, maar deze adviezen zijn alweer wat jaren geleden ingetrokken omdat het geen enkel risico voor je gezondheid  oplevert.
Dus ging ik de week erna vrolijk verder met sla, sla en nog eens sla eten.

Wat zijn het prachtig mooie kropjes en ik heb  ze in allerlei variaties.
En de slakken in mijn tuin? Die zie ik bijna niet.... dat mag van mij zo blijven!
En af en toe is het leuk om mijn eigen kraakverse, biologische groente eens te vergelijken met wat er in de winkel ligt.
Een moestuin levert veel meer op dan geld, maar dit is toch ook mooi meegenomen!



Binnen of buiten...

Bij de meeste planten is het duidelijk wat in de kas moet, of wat erbuiten mag. Er zijn echter 'twijfelgevallen' en dat ligt ook heel erg aan het weer in de zomer.
 Zo heb ik een paar jaar geleden heel veel paprika's mogen oogsten van buurman Teun en die planten stonden gewoon buiten! Waren prachtig gegroeid!
Hier ben ik bezig een plekje te zoeken voor alle gezaaide en opgekomen plantjes. 
Het is altijd weer passen en meten...
Maar ik ben eruit. In deze kas staat nu: paprika, peper, druif, meloen, komkommer, tomaat  aubergine en muismeloen.
En peterselie, basilicum en een slaplantje, waarschijnlijk opgekomen toen ik een zaadje heb laten vallen.
Ik heb dit jaar ook wat tomatenplanten buiten gezet. Dit zou moeten kunnen, maar eigenlijk hebben ze een afdakje nodig.  Er mag geen regen op de vruchten vallen, dan gaan ze snel rotten. Hóe de zomer zal worden, is gissen. Ik probeer het dit jaar gewoon...
Maar kijk eens naar het verschil met de kastomaat?! Prachtige, frisgroene bladeren, terwijl de tomaat buiten wat staat te kwarren. Het werd ook net kouder en er viel meer regen toen ik de tomaten had uitgeplant... ze gedijen toch het best in warmte.

De muismeloen was vorig jaar al geen succes en zo ziet dat er dit jaar weer uit als je naar bovenstaande foto kijkt. Hoewel er op het zakje staat dat ze buiten en binnen geplant kunnen worden, is mijn ervaring dat ze toch echt van warmte houdt.
Want dit is het exemplaar wat in de kas staat en dat is wel een succes!
Mooi, groen blad wat klimt en met fijne rankjes zich overal aan wil optrekken. En zie je zelfs al kleine  gele bloempjes verschijnen?
Ik ben zo benieuwd naar muismeloen en ga ze dit jaar graag eens proeven. Heb jij ze wel eens uit eigen tuin gegeten?

Zoete beloftes


Na de spinazie en de sla wordt het in juni tijd voor wat meer afwisseling! Kijk je mee wat er allemaal al groeit?
Vanuit deze prachtige bloemen, groeien nu steeds meer
robuuste, groene bonen: tuinbonen.
En zie je het op de foto een beetje? Ze groeien omhoog! Hoog tijd ook om nieuwe recepten te gaan bedenken met tuinbonen. 
Hoe eet jij ze het liefst?
Courgettes, courgettes, courgettes....ze komen er weer aan. Ik heb dit jaar de gewone groene èn gele pattisoncourgettes gezaaid. En ze komen allemaal op. Dus buren en vrienden in de buurt: bereid je voor.... ik kom ze weer uitdelen! ;)
De koolrabi's doen het ook goed, dit jaar. Ik verwacht er een heleboel. Nu nog wat creatieve en lekkere recepten gaan uitproberen met koolrabi....
Vorig jaar was de stekelige braam toch echt te rigoureus gesnoeid. Dit jaar is zijn comeback en zie ik de belofte van vele, vele bramen.
Ik popel om er weer jam van te maken of andere heerlijkheden....
En kijk eens naar dit mooie exemplaar: de eerste komkommer!! En aan deze plant zie ik er al zeker vijf groeien. En dan te bedenken  dat ik wel vijf planten in de kas heb staan....

 Net als vorig jaar zijn veel bladeren vreemd gekruld en zit er een soort ziekte in mijn dwergnectarine... Maar het lijkt of het boompje zich herpakt, er zijn naast dit lonely exemplaar nog een paar nectarines gegroeid. Zou ik dit jaar voor het eerst nectarines van eigen boom kunnen eten?!
Ook de zwarte en rode aalbesstruiken hangen helemaal vol trossen. Om er straks echt van te kunnen genieten, drapeer ik er losjes een net overheen. De vogels mogen best wat hebben, maar ik wil zelf ook wat overhouden....

Schooltuintjes

Ook de kinderen van groep 5 zijn blij in mei! Het is niet alleen een welkome afwisseling van het rekenen en taalwerk om met juf Tamar naar buiten te gaan, maar ook bewezen beter voor de concentratie van kinderen. Ook werkt buiten-zijn in het groen stressverlagend en rustgevend.
Wat doe ik toch goed en belangrijk werk!
Ik begin trouwens altijd binnen in de klas en maak bijvoorbeeld visueel waar alle groente in de kinderen hun tuintje staat of gezaaid is.  Zodat, als ze buiten gelijk aan de slag gaan met onkruid wieden, niet ook de net gezaaide slaplantes wegwerken.
Elk jaar zijn de aardappel, ui en sla vaste prik  maar daarna wil ik graag variëren. Soms doen we radijs, goudsbloemen en augurken, een ander jaar weer krootjes, tuinkers of wortels.  Net waar ik zin in heb. Al moet ik wel vooruit denken aan de oogstlessen in groep 6. Ik maak meestal een maaltijdsoep met krootjes (juist: krootjes moeten er dus wel in!), tijm hoestsiroop en soms een calendulazalf of ingemaakte augurken. Oh, het is zó vreselijk leuk en leerzaam!
Voor de zomervakantie plan ik altijd nog een kruidenboterles en de chips- en patatles met verse aardappels. Net als de kinderen, kan ik me hier enorm op verheugen!
Hier wordt een slaplantje geplant - de zelfgezaaide sla was helaas doodgegaan, gelukkig had de juf nog genoeg plantjes thuis staan - en ernaast wordt pluksla gezaaid.
Het zaad van de pluksla zit op een zaadlint op gepaste afstand van elkaar tussen oplosbaar papier. Makkelijk voor in de schooltuintjes. En goed voor de kinderen om met zoveel mogelijk verschillende groenten en technieken kennis te maken.
Nog even water geven en dan is deze les voorbij.

Ik leer de kinderen dat we in de tuin op bezoek zijn in de wereld-van-de-kriebelbeestjes. Respect voor insecten en wormen is belangrijk!
En regelmatig krijg ik een vraag over welk beestje ze nu weer hebben gevonden....
Ik weet lang niet alles, maar er zijn veel nuttige diertjes in de tuin!

Pal naast de schooltuinen staat een strook frambozen en je raadt het al... zelfs onderdoor de houten planken van de moestuinbakken, komen de frambozen gegroeid.  Ik leer de kinderen dat je 'onkruid' met wortel en al moet weghalen en dit geldt ook voor de framboos die met wortel en aanhangend grond in een potje mee naar huis mag. Als je het met genoeg water dezelfde dag nog in je tuin zet, kun je dit jaar nog de eerste frambozen ervan eten. Lekker onkruid, hoor!!

Wat is dát nou?!

Regelmatig bereikt de temperatuur in mijn 'koude' kas al de 40° C grens. Heerlijk warm voor al die tropische plantjes die er mogen groeien! 
Maar laatst kon je 's middags wat anders tussen de tomaat en komkommer in zien staan. Platen, afgedekt met een witte doek.
Tja... deze tochtvrije plek vol warmte is ook een geschikte plaats om mijn brooddeeg te laten rijzen.
Maar ik ben vast niet de enige die zoiets bedacht, toch?!


Geniet van al het groen en verse, gezonde groente die juni je te bieden heeft. 
Trek er lekker op uit, want buiten zijn maakt je niet alleen blij, het is reuze gezond voor je!!




Geen opmerkingen: