zaterdag 11 maart 2023

Wasmiddel van klimop

 De klimop groeit welig over de schutting van de buren en - nu mijn kastanjewasmiddel op is -
besluit ik met klimop te gaan wassen!
Klimop [Hedera Helix]  bevat - net als paardenkastanjes - veel saponine, oftewel zeepstof. 
Daarnaast bevat ze glycocide en verschillende metalen. Klimop is een inheems 
groeiende plant die je letterlijk overal tegen komt. 
Op bomen, huizen, als bodembedekker èn dus als woekerende klimplant 
groeiend over de schutting....
Bedankt buurman!

Pluk altijd de oude Hedera blaadjes, want die bevatten de meeste saponine.
Verwijder de steeltjes.

Ik heb twee manieren uitgeprobeerd om de was te doen met klimop.
Bij methode één maak je een fles wasmiddel, 
bij methode twee was je met de verse blaadjes klimop.
Kies zelf wat bij jou past!




Wasmiddel van klimop (1)


      voor 9 dl

Benodigdheden:
  • 55 g klimopblaadjes zonder steel
  • 1 l water
  • 1 el appelazijn
  • evt 10 druppels etherische olie


Werkwijze:
Was de Hedera bladeren goed. Vijvenvijftig gram is ongeveer drie handen vol klimopblad, het komt niet zo nauw.

Doe de blaadjes samen met een liter water in een blender 

en mix fijn op de hoogste stand.
De hoeveelheid saponine in de klimopblaadjes wordt nu duidelijk zichtbaar
er komt een hoeveelheid schuim op waar je 'u' tegen zegt.
Hoewel ik al veel langer wist dat je van klimopblaadjes afwasmiddel of wasmiddel kunt maken, 
had ik dat tot dit jaar nog niet gedaan. Volgens mij schuimt dit wasmiddel nog meer 
dan mijn paardenkastanjewasmiddel  (klik).
Doe de fijngemalen klimopblaadjes met het water in een pan en breng aan de kook. 
Let op: het kookt snel over....
Kook 10 minuten door en laat  afkoelen.

Zeef de schuimende klimopblaadjesthee door een zeef met neteldoek of kaasdoek.
Doe er de appelazijn bij, je kunt ook een andere azijn gebruiken die wat scherper is. 
Azijn werkt als een soort wasverzachter voor de was.
Doe er voor de geur wat druppels etherische olie bij.
Ik koos deze keer voor sinaasappel en geranium, maar lavendel of pepermunt zijn ook lekker 
 voor een geurige en frisse was.
Bewaar het wasmiddel in een glazen fles bij de wasmachine.
En dan uitproberen natuurlijk!!
Gebruik een doseerbakje wat je in de wastrommel  zet.
Ongeveer 60 ml is voldoende voor een volle wastrommel van 8 kg.

En dan?
Mijn was komt niet alleen schoon eruit, maar ze ruikt ook lekker fris.
Ik ben echt verbaasd dat dit wasmiddel zo goed werkt en een fijne geur afgeeft!

Uit een fles van 1 liter haal je zo'n 16 tot18 wasbeurten.
Ik vind dit wasmiddel praktisch in gebruik. Ik pak snel de fles
kant en klaar wasmiddel. Er zit een lekkere geur aan
en de azijn maakt de kleding of handdoeken zachter.

Maar misschien kies jij toch graag voor methode twee ;)




Wassen met klimop (2)


Benodigdheden:
  • wasnetje
  • handvol klimopbladeren


Werkwijze:
Pluk de klimopbladeren en kies vooral voor grote en oudere bladeren. Verwijder de steeltjes.
Snijd de hederablaadjes met een scherp mes in kleinere stukken.
Doe de gekneusde bladeren in een wasnetje.

Leg in de wastrommel op de was.
Giet in het zeepreservoir voor wasverzachter een scheut zelfgemaakte wasverzachter  (klik).
Ik zie niet echt een schuimend effect in de wastrommel, maar
de was wordt goed schoon.

Voordeel van methode 2: je hoeft geen wasmiddel te maken. 
Je hebt vlakbij huis een plekje gevonden waar je altijd meer dan genoeg klimop kunt plukken.
Nadeel bij methode 2: je moet er altijd even op uit
en zonder azijn of geurtje, is een (zelfgemaakte) wasverzachter heel fijn om te gebruiken.

Gebruik Hedera als wasmiddel voor de bonte was.
Met de temperatuur kun je variëren van 20 tot 90°C.
Het wast op elke temperatuur prima.
Voor de witte was gebruik ik liever mijn zelfgemaakte wasmiddel van zeep,
met toegevoegde soda (klik) voor een licht blekend effect.

Mijn ervaring met natuurlijk wasmiddel voor de witte was, 
is niet alleen maar positief. Er kan een lichte grauwsluier over de was komen.

En natuurlijk als het even kan, hang je de was buiten te drogen;
dat geeft pas een frisse geur!

Weet jij al waar jouw wasmiddel groeit?



Waarom zou je kiezen voor wassen met klimop?
Laat me je een paar redenen geven:
  1. Het is gratis, dus goed voor je portemonnee in deze dure tijden!
  2. Het is goed voor het milieu: er komen geen wasactieve stoffen, ontharders, vulmiddelen, geurstoffen (parfum), bleekmiddel en schuimregelaars in het afvoerwater terecht en je koopt geen plastic fles.
  3. Je kunt op alle programma's, alle temperaturen en alle standen wassen
  4. Om het te verzamelen, kom je lekker buiten in de frisse lucht: goed voor je!
  5. Je snoeit gelijk de klimop wat bij 
  6. Je kunt het overal het jaarrond vinden. Klimop is een groenblijvende plant.
  7. Het is alternatief en inspirerend om mensen te vertellen dat je met klimop wast

Wat je nog meer kunt doen met klimop?
Eetbaar is ze niet, maar....
wat te denken van een voetenbadje.... goed tegen voetschimmel?!
Probeer maar eens.... Klik

Ik vind het leuk als je jouw ervaringen deelt....



4 opmerkingen:

Clarien zei

Hoi Tamar, leuk bericht over de klimop! Ik gebruik de blaadjes om thee van te trekken en dan mijn haar mee na te spoelen na het wassen. Dat het zo'n sterk reinigend effect heeft wist ik niet. Bij mij schuimt die thee namelijk niet. Wel ruikt het heel lekker, je haar ruikt dan naar het bos.

Uiteraard ga ik je tip uitproberen. Dankjewel!

Anoniem zei

De was heb ik er ooit mee gedaan volgens jou methode 2. Ik werd er niet heel enthousiast van. Maar ik ga nu methode 1 ook proberen. Dat voeten er ook van houden wist ik niet en ga dat ook proberen. Leuk!

Tamar zei

Wát leuk, Clarien! Ik heb nog nooit gehoord dat het goed voor je haar is. Dus dat ga ik een keer uitproberen! Klimop genoeg! Dank voor de inspiratie en succes met de was💪

Tamar zei

Ja, leuk hè?! Je blijft je verwonderen over wat de natuur allemaal te bieden heeft. Succes met wasmiddel maken en geniet van een lekker voetenbadje!