vrijdag 7 december 2018

Hottie van groene tomaten

Wanneer ben je nu eigenlijk een held, vroeg ik me zomaar opeens af.....
Is een held niet iemand die redt?
Ben je dan een held wanneer je een mens hebt gered? Of is een dier redden ook heldhaftig genoeg?
Ik heb weleens lieveheersbeestjes gered, ooit een vogeltje èn een eend (die we daarvoor zelf hadden aangereden.... oeps).  Maar ook al denk ik hard na, het was niet veel heldhaftiger dan dat.... geloof ik. Dus een held.... mwah.... dat ben ik niet echt!
Toch redde ik een heleboel tomaten. Groene tomaten! Bij mijn broer uit de kliko.
Hij had er nog nooit van gehoord dat je groene tomaten kunt eten en dat je er allerlei heerlijks mee kunt klaarmaken.
Ik had even daarvoor zo'n 5 kilo groene tomaatjes uit eigen moestuin ingemaakt.... Heerlijk: klik hier
Maar ja, als ik dan hoor dat er zoveel soortgenoten verdwijnen bij het afval, wil ik ze graag redden en een betere bestemming geven.
Ik denk niet dat ik hiermee de krant zal halen.... maar ik kan er niet goed tegen als voedsel wordt weggegooid of wordt verspild.
Don't waste food!!
Als de nachttemperatuur onder de 10 graden komt, rijpen tomaten niet meer buiten aan de plant. Een tomatenplant houdt van warmte. Je kunt nog proberen ze binnen op een zonnige vensterbank na te laten rijpen. De kleur kan rood worden, de smaak wordt niet meer zo lekker als in de zomer.
Van mijn broer kreeg ik ook de laatste rode tomaten mee: heerlijk! Maar de groene nam ik eveneens mee. 
En daar sta ik dan weer in de keuken:
Inmaken? Chutney? Jam?
En dan weet ik het..... ik maak ketchup en sambal. Okay.... geen echte sambal, ik noem het 'Hottie'. 


Want het is wel een héte saus!
Vandaag het recept van de hottie: sambal op basis van groene tomaten.

Hottie van groene tomaten


Ingrediënten:
  • 1 kg groene tomaten
  • 1 ui
  • 5 rode pepers
  • 1,5 dl appelazijn
  • 3 el olijfolie
  • 5 kruidnagels
  • 2 stukjes foelie
  • 4 tenen knoflook
  • 75 g rietsuiker
  • 1 tl honing
  • 1 el groentebouillonpasta of poeder (maak dit lekker zelf)
  • 1 tl gemberpoeder
  • 100 g (rabarber)chutney (of neem een potje jam)

Hoe maak ik het klaar:
Was de groene tomaatjes, snijd eventuele bruine plekken weg. Snijd ze in kleine blokjes en verwijder het bovenste harde stukje bij de steelaanzet. Kook de tomatenblokjes samen met de appelazijn 20 minuten goed door.
Ondertussen maak je de ui, knoflook en de pepers schoon. Snipper de ui, pers de knoflook en snijd de pepers in ringetjes. 
Van de pepers hoef je de pitjes niet te verwijderen, want het mag gerust héét worden. Hoewel het eigenlijk de zaadlijsten zijn, de witte randen waar de zaden aan vastzitten, die het meest pikant smaken.
De stof die verantwoordelijk is voor de hete smaak van Spaanse peper is capsaïcine. Die prikkelt direct de mond, waardoor de smaak vaak als 'heet' wordt omschreven.
De heetheid van een peper kun je meten en wordt weergegeven op de Scolvilleschaal, die in 1912 is ontwikkelt door meneer Scoville. Eerst werd door middel van smaaktests gemeten hoeveel men een gemalen peper moest verdunnen voordat hij niet meer als scherp werd ervaren. Tegenwoordig wordt de concentratie van capsaïcine gemeten. Een gerecht wordt al als pittig ervaren rond de 500 - 1000 Scoville-eenheden.
Deze saus: een milde sambal, maar een hete tomatensaus (hottie) ligt beslist rond de 1000 Scoville-eenheden.
Verhit de olie in een hapjespan en roerbak hierin de ui, knoflook en pepers.  Voeg na drie minuten de kruidnagels, stukjes foelie en het gemberpoeder toe.
Als de groene tomaatjes gaargekookt zijn, voeg je ze toe aan dit ui-kruidenmengsel. Schep er een lepel groentebouillonpasta of -poeder door.

Laat het geheel een half uur koken, zodat de smaken goed op elkaar inwerken. Om de smaak te intensiveren en de houdbaarheid te vergroten voeg je de suiker toe. Ik had nog een potje rabarberchutney  in de koelkast staan, wat ik toevoegde. Je kunt ook een halve pot jam toevoegen die maar niet leeg wil....  Proef tussendoor of de smaak goed is.
Voeg op het laatst de honing toe.
Zorg dat er goed schoongemaakte potjes klaar staan. Liefst uitgekookt in sodawater en zorg dat ze warm zijn door ze vlak van tevoren met kokend water om te spoelen.
Ik pureerde een deel van de saus met de staafmixer. Dit werd wel erg fijntjes. Een ander deel pureerde ik niet. Ik houd wel van een beetje structuur in een sausje.
Kijk zelf wat je lekker vindt
Vul de potjes met de hete saus en zet ze omgekeerd weg. Zo kunnen de deksels vacuüm trekken en blijft deze hottie lang houdbaar.

Na het openen in de koelkast bewaren. Maak het potje dan binnen een paar weken op.


Een lepel 'hottie' wat niet meer in het pottie paste,  heb ik gelijk geproefd.... 
heerlijk op een cracker of toastje met kaas.
Verder kun je deze saus gebruiken zoals je sambal gebruikt. Mijn oudste zou het op zijn gebakken ei smeren, 
maar denk ook aan Chinese en andere Oosterse gerechten.
Of gebruik het eens als je in een gerecht een currypasta zou gebruiken.

Wees een held en eet eens heet!
Geniet ervan, met mate.....















Geen opmerkingen: